Hoe ontdek je een niche in de markt?

Een nieuwe onderneming opstarten betekent dat je moet beslissen in welke sector en welke niche je start. Denk goed na over die keuze en houd niet alleen rekening met geld.

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Een nieuwe onderneming opstarten betekent dat je moet beslissen in welke sector en welke niche je start. Denk goed na over die keuze en houd niet alleen rekening met geld.

Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.

Denk heel goed na over de niche die je wilt betreden

Het is verleidelijk om te kiezen voor een niche waar je snel veel geld kunt verdienen en waar het lijkt alsof elke speler succes heeft. Maar het is al heel vaak gebleken dat je vooral moet kiezen voor iets waar je een natuurlijke interesse in hebt. Als je je keuze alleen maakt op basis van de mogelijke opbrengsten is de kans groot dat je het niet volhoudt of dat je snel weer uit de markt geconcurreerd wordt. De reden: mensen met een natuurlijke interesse voor hun vak, hun niche, zijn daar voortdurend mee bezig. Ze lezen artikels, volgen evoluties op de markt en denken heel vaak na over waar ze mee bezig zijn.

Mensen zonder die interesse, die het alleen voor het geld doen, zullen minder snel geneigd zijn om 's avonds nog eens een boek vast te nemen en zich verder in het onderwerp te verdiepen. Als ondernemer moet je goed zijn in wat je doet en er veel over weten, anders kom je er wellicht niet.

Kies eerst breed en zoom dan in

Probeer in de eerste fase zo breed mogelijk te gaan in je keuze. Waarin ben je geïnteresseerd, waar ben je graag mee bezig? Of waar zou je graag wat meer mee bezig zijn? Je kunt bijvoorbeeld vooropstellen dat je iets met auto’s wilt doen, of met voeding of met internet of … Kies eerst een algemene sector en ga dan dieper om de niche te bepalen.

Van sector naar niche

Ondertussen heb je je sector gekozen. Stel dat je voor internet en IT bent gegaan. Nu is het tijd om in te zoomen en naar de geschikte niche op zoek te gaan. Daarbij kan het handig zijn om eens je skills en talenten in kaart te brengen. Ben je eerder technisch aangelegd en kun je codes schrijven? Dan kan het een goed idee zijn dat als vertrekpunt te nemen. Heb je daarnaast interesse in alles wat met webshops te maken heeft? Dan ligt er eigenlijk al een duidelijke niche voor je: het bouwen van webshops voor andere bedrijven. Maar je zou in principe nog dieper kunnen gaan en stellen dat je sterke affiniteit hebt met bijvoorbeeld biologische voeding. Dan is het een optie om alleen naar dat type bedrijven op zoek te gaan en je volledig daarin te specialiseren.

Een niche betekent niet dat je jezelf belemmert

Sommige startende ondernemers willen niet voor een niche kiezen omdat ze te veel interesses hebben. Het is aangeraden te starten met één specifieke niche, maar weet dat dat niet definitief hoeft te zijn. Je kunt altijd overschakelen naar een andere niche ofwel je activiteiten op termijn uitbreiden, als je bijvoorbeeld medewerkers kunt beginnen aanwerven. In het begin gaat het vooral om het verzamelen van de eerste klanten zodat je wat referenties hebt om op voort te bouwen.

Als je te breed gaat in het begin, is het ook moeilijk om je waarde te bewijzen aan potentiële klanten. Het kan zijn dat ze niet bij jou willen komen omdat ze eigenlijk niet goed weten wat ze aan je hebben of wat de activiteiten van je onderneming inhouden. Binnen één bepaalde niche starten helpt je om te focussen en klanten een heel duidelijke boodschap mee te geven.

Stap niet in een te snel krimpende markt

Je moet uiteraard ook kijken naar de realiteit. In de eerste plaats is wat je zelf graag doet belangrijk. Maar er moeten ook kansen zijn om je onderneming uit te bouwen. Als je ongeveer een niche gekozen hebt, ga je daarom het best eens op onderzoek uit en bekijk je hoe het in die niche gaat. Wanneer het opvalt dat die niche aan het uitsterven is, probeer dan een andere niche te vinden.

Conclusie

Niemand kan jou zeggen welke niche je als startende ondernemer moet kiezen en er bestaan ook geen standaardregels en instructies voor. Het is iets wat je zelf moet kiezen. Onthoud vooral dat je op zijn minst graag met het onderwerp moet bezig zijn en dat je het best ook kiest voor een niche waar groei in zit en waar nog een toekomst voor weggelegd is.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

Michiel Verhamme
Een van de eerste formaliteiten bij het opstarten van een onderneming is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je activeren als btw-nummer.
Zelfstandige in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep, wat is het verschil?

Zelfstandige in hoofdberoep en zelfstandige in bijberoep, wat is het verschil?

Michiel Verhamme
Zelfstandigen in bijberoep hebben enkele voordelen ten opzichte van zelfstandigen in hoofdberoep, al moeten die voordelen ook niet overschat worden. Wat is nu het verschil?
Hoe vraag ik een ondernemingsnummer aan?

Hoe vraag ik een ondernemingsnummer aan?

Greet Diericx
Het ondernemingsnummer is voor je onderneming zoiets als je rijksregisternummer voor jou als mens. Dit nummer moet je vermelden op alle officiële documenten van de zaak.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.