Geen e-commerce zonder strategie

Wil je starten met e-commerce? Dan is een e-businessplan een must.

Geen e-commerce zonder strategie

Wil je starten met e-commerce? Dan is een e-businessplan een must.

Heeft je product/concept online potentieel?

Een e-businessplan is een must wanneer je denkt aan 'online zaken doen'. Allereerst moet je nagaan of je product of concept wel geschikt is voor verkoop via internet. In theorie kun je als handelaar elk item online verkopen, alleen is het online verkooppotentieel van sommige producten in de praktijk kleiner dan dat van andere.

Als je succesvol wilt starten met onlineverkoop, is een strategisch plan (e-businessplan) noodzakelijk. Daarin moeten alle aspecten van e-commerce aan bod komen.

Koen Gobart, e-commercespecialist

Online rendabel zijn: prijs en differentiatie

e-businessplan, webshop, e-commerce, online, verkopen, doelgroep, omzet, logistiek, prijszetting, differentiatie

Als je ervan overtuigd bent dat je product online potentieel heeft, moet je nagaan of je concept online wel rendabel zal zijn. Aan welke prijs zul je je producten online aanbieden? Nog meer dan bij offline verkoop is het online belangrijk dat je grotere volumes verkoopt van producten met lage marges. Dit omdat logistieke kosten ook mee in rekening genomen moeten worden.

Heb je ook een fysieke winkel? Bekijk dan of je dezelfde prijzen aanhoudt in je webwinkel of niet. Houd daarbij ook rekening met het feit dat onlineklanten in enkele klikken het web kunnen afspeuren naar goedkopere aanbieders en zeer snel prijzen en producten met elkaar kunnen vergelijken. Een scherpe prijs kan online dus zeker overtuigend werken.

Wees uniek

Wees anders dan de andere en differentieer jezelf op de onlinemarkt; probeer uniek te zijn. Ook zo vergroot je je onlinerendabiliteit. Kies bijvoorbeeld voor een nicheproduct of gebruik een innovatiever concept dan de concurrentie.

Wie wil je bereiken?

Ga ook even na welke doelgroep je wilt aanspreken en hoe je dat wilt doen. Het grote voordeel bij e-commerce is dat het via e-marketing mogelijk is om die doelgroep heel specifiek te benaderen. Zo kun je bijvoorbeeld via sociale media zorgen dat enkel je doelgroep productadvertenties te zien krijgt.

Al eens gedacht aan 'mobile commerce'? Meer en meer consumenten kopen via smartphone of tablet.

Koen Gobart, e-commercespecialist

Hoeveel ga je online verkopen?

Een ander belangrijk element in je e-businessplan is de omzetverwachting. Om die te berekenen, moet je het aantal potentiële onlineklanten inschatten. Daarbij moet je er uiteraard rekening mee houden dat je webshop niet alleen binnen de Belgische landsgrenzen gevonden kan worden. Met een webshop word je plots ook actief buiten je normale afzetmarkt, dus mogelijk ook in het buitenland.

Vergeet zeker niet 'mobiel' te denken

Als handelaar moet je ook rekening houden met de opkomende groep mensen die surft op smartphone en tabletMeer dan één op de vijf Belgen kocht al eens iets via een smartphone of tablet en mobile commerce maakt dan ook een steeds groter deel uit van de onlineverkoop.

De klant is ongeduldig

e-businessplan, webshop, e-commerce, online, verkopen, doelgroep, omzet, logistiek, prijszetting, differentiatie

Een ander aspect van je strategische e-businessplan is de logistieke impact. Klanten worden almaar ongeduldiger. Ze willen zelfs extra betalen voor een levering binnen de 24 uur of in het weekend. Meer nog: de belangrijkste reden om online te kopen, is – nog vóór een voordelige prijs – de beschikbaarheid en snelle levering van het product. Voor korte afstanden is het perfect mogelijk om de artikelen zelf te leveren, maar je kunt uiteraard ook een beroep doen op een koerierdienst. Hoe meer producten je via eenzelfde partner of koerier verstuurt, hoe goedkoper het tarief wordt.

Zorg dat je een duidelijk zicht hebt op de haalbaarheid van je onlineproject.

Koen Gobart, e-commercespecialist

Wat moet er nog meer in je e-businessplan?

Ook andere elementen, zoals de bouw van een webshop, betaalmogelijkheden, e-marketing en juridische facetten moeten in je e-businessplan staan. Integreer al die aspecten van bij de start in het geheel. Op basis daarvan krijg je een betere kijk op de haalbaarheid van je onlineproject.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen