Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Hoe verkoop ik mijn producten via internet?

Verkopen via een webwinkel is een goede en relatief goedkope manier om meer klanten te bedienen. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe het werkt en hoe je eraan begint. Het uitbouwen van een webshop vraagt namelijk ook om een sterk idee, een gedreven ondernemer en de nodige kennis.

Waarom kiezen voor een webshop?

webshop zelf bouwen

Het uitbaten van een webshop heeft tal van voordelen, hier de leukste 7 op een rijtje:

  1. Bepaal zelf je budget (goedkoop kan!). Een webshop openen is een relatief lage investering. Naast het voorzien van ruimte voor de nodige stock, hoef je geen commercieel winkelpand te huren of te kopen. Het kopen van de 'online ruimte' voor je digitale zaak is daarbovenop geen grote kost. Naargelang het resultaat dat je beoogt, spendeer je ook aan het 'bouwen' van je webshop zoveel of zoweinig budget als gewenst.
  2. Jouw winkel is altijd open. Als webshopuitbater ken je geen sluitingsuren. Jouw winkel is 24/24 uur, 7/7 bereikbaar. Jouw klanten staan niet voor een gesloten deur of hoeven zich niet te haasten. Op die manier biedt je je klant de vrijdheid zelf te bepalen wanneer een aankoop te doen.
  3. Maak je productgamma zo groot als je wil. In een online winkel hoef je nl. niet elk product op voorraad te hebben. Er zijn zelfs webshops die zonder voorraad werken. De productleverancier levert in dat geval rechtstreeks aan de klant. In dat geval geef je zelfs het verpakken en verzenden uit handen, dat kan handig zijn.
  4. Digitaal vermindert het werk. Wanneer je bepaalde processen automatisch kan laten verlopen, vermindert het werk voor jou. Als alles goed opgezet is en verloopt, hoef je op het einde van de dag je kassa en je stock niet na te tellen.
  5. Digitaal bereik je een grote doelgroep. En...we hoeven je vast niet te vertellen dat meer en meer mensen 'digitaal gaan'. Computer, tablet of smartphone, jouw webshop is overal bereikbaar. Zorgt er wel voor dat je webshop goed weergegeven wordt op alle verschillende devices.
  6. Via online marketing heb je zelfs nog meer in handen. Via sociale media bereik je in enkele kliks het hele land. Via Search Engine Optimization (SEO) of Search Engine Advertising (SEA), zorg je er zelf voor dat je in Google bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Social media campagnes kan je bovendien met de grootste of kleinste budgetten zelf heel makkelijk opzetten.
  7. Optimaliseer je webshop naar wens van de klant. Omdat je winkel digitaal is, kan je data bijhouden. Hoeveel mensen bezochten je webshop? Hoeveel mensen bekeken een specifiek product? Plaatsten ze het product in hun winkelmandje? Wat deden ze nadien? Hierop kan je als digitale ondernemer ook op inspelen. Optimaliseer je webshop aan de hand van de data die je bezoekers achterlaten. Zo pas je je steeds meer aan aan de wensen van de klant.

Tip: Ken je ondernemers die een webshop uitbaten? Ga dan zeker eens ten rade bij hen. Er is niemand beter om je de voor- en nadelen mee te geven dan iemand die zelf ervaring heeft in het topic.

Hoe 'duur' is een webshop?

Als startende ondernemer heb je de keuze om alleen online te verkopen of het te combineren met een echte winkel op een fysieke locatie. Zelfstandigen met een laag startkapitaal kunnen bijvoorbeeld beginnen met alleen online verkopen, want de eerste investering daarvoor ligt een stuk lager dan de kosten voor het openen van een fysieke winkel. Zo komen we direct bij het eerste voordeel van een webshop: de investering. Als je rekent op 10 000 euro voor het opzetten en starten van je webwinkel, dan heb je eigenlijk al goed doorgerekend.

Tip: Het kan een stuk lager, maar onthoud wel dat je beter in het begin degelijk investeert, dan later veel te moeten aanpassen. Bij een webshop komt dat op termijn duurder uit.

Vaste kosten

Ook de vaste kosten liggen normaal gezien een stuk lager. Als je het nog van thuis uit kunt beheren, hoef je helemaal niets te huren, maar sowieso is de locatie bij een webwinkel minder belangrijk dan bij een fysieke winkel. Het kan dus goedkoper dan in een druk bezocht commercieel centrum.

Bereik

webshop

Tenslotte mag je ook het potentiële bereik van een eigen webshop niet onderschatten. Webwinkels zijn veel minder geografisch gebonden, waardoor plots het hele land of zelfs de hele wereld een mogelijke klant wordt. Binnen België is het nog eenvoudig, omdat je er alleen in het Frans en het Nederlands moet aanbieden en omdat de wetten en regels overal dezelfde zijn. Naar het buitenland verzenden als webwinkel kan ook, maar onderzoek het goed vooraleer je begint.

 

  • In elk land zijn er andere btw-regels, invoerverplichtingen en zo meer.
  • Daarnaast moet je de webshop ook in meerdere talen aanbieden, tenzij je alles gewoon in het Engels laat.

Hoe dan ook, als je het wat slim aanpakt kun je plots heel veel mensen via internet bereiken. En als het je lukt ze te overtuigen, kun je met je webwinkel exponentieel veel meer omzet halen dan wat je ooit met een fysieke winkel zou kunnen bereiken.

Hoe begin je aan een eigen webshop?

Er zijn tegenwoordig heel wat website- en softwarepakketten waar je vrij eenvoudig een eigen webshop mee kunt bouwen zonder technische kennis. Meestal zijn het wel standaardwebwinkels en met een andere aanpak zouden klanten je webshop misschien nog vlotter kunnen vinden. Maar het is wel heel goedkoop en vrij eenvoudig. Het kan bijvoorbeeld een goede eerste stap zijn om eens te voelen in de markt of er plaats is voor en behoefte aan jouw concept.

Je kunt ook een beroep doen op professionals die je webshop designen en ontwikkelen. De prijs daarvoor kan sterk variëren. Ben je bereid om een redelijke investering te doen (denk aan zo’n 20 000 euro), dan kun je bij een top agency terecht die strategisch meedenkt. Als je liever in de buurt van 8 à 10 000 euro blijft, kun je een beroep doen op zelfstandigen en freelancers. Nog goedkoper dan dat kan ook, maar dan heb je meestal een pas afgestudeerde of onervaren ontwikkelaar gevonden. Wat daarom uiteraard niet per se hoeft te betekenen dat de kwaliteit minder zal zijn.

  • Na het uitdenken en ontwikkelen van je webshop moet je hem nu werkelijk opzetten en inrichten. Je moet je producten kiezen, ze invoeren, er uitleg bij schrijven en alles gestructureerd en gemakkelijk doorzoekbaar houden. Vaak onderschatten starters hoeveel tijd je daarvoor moet vrijmaken. Maar het is wel bijzonder belangrijk, want de gebruiksvriendelijkheid van je webshop zal een bepalende factor zijn voor het mogelijke succes ervan. Naast de producten moet je ook betalingsvoorzieningen opzetten, Visa bijvoorbeeld, en je communicatie met de buitenwereld bepalen.
  • Die communicatie met de buitenwereld is enorm belangrijk voor je webwinkel. Zonder duidelijke communicatie zullen mensen niet weten dat je een webshop op het net hebt. Het internet is oneindig uitgebreid, gevonden worden is niet altijd even gemakkelijk. Naast rechtstreekse communicatie via e-mails en sociale media moet je er ook voor zorgen dat je webshop op andere manieren gevonden wordt, via Google bijvoorbeeld. Daar kunnen we hier niet dieper op ingaan, want Google-optimalisatie (SEO) is tegenwoordig een beroep op zich. Maar je vindt er op het internet heel wat gratis cursussen en belangrijke informatie over.

Gewoon doen en bijleren

Bij een webshop komt het er vooral op neer het gewoon te doen. Maar belangrijker nog dan ‘doen’, is bijleren. Elke stap die je zet, elke tweet, elk Facebook-berichtje, elk klantencontact … kan je iets bijleren over mogelijke verbeteringen aan je webwinkel. Luister vooral naar de mensen die met jou de conversatie aangaan en probeer handig in te spelen op wat zij zeggen. Tegenwoordig willen consumenten namelijk klant zijn van bedrijven met een identiteit, een onderneming die hun het gevoel geeft dat ze met mensen te maken hebben.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: KBC lanceert campagne ‘Pop-up Webshop’

Blog: KBC lanceert campagne ‘Pop-up Webshop’

Een eigen webshop, een eigen onlinewinkel. Velen dromen ervan, maar toch doet 78% van de zelfstandige ondernemers in ons land nog niet aan ‘e-commerce’ (online verkopen). En dat terwijl 6,7 miljoen Belgen het afgelopen jaar wel online dingen kochten. De trend is al gezet: online shoppen is helemaal van deze tijd. Tijd dus dat jullie, lokale ondernemers, de stap naar e-commerce zetten. En daar wil KBC jullie graag een handje bij helpen!
Hoe moet je pakjes verzenden?

Hoe moet je pakjes verzenden?

Lever je thuis, via een afhaalpunt of pakjesautomaat? De juiste levermethode zorgt voor een tevreden klant.
Storesquare, de e-marktplaats voor lokale handelaars

Storesquare, de e-marktplaats voor lokale handelaars

Storesquare helpt je met je start in de e-commerce. Zo blijft je winkel op elk uur van elke dag open!