Hoe moet je producten verpakken en verzenden naar de klant?

Heb je een webwinkel of wil je er een openen? Sta dan even stil bij het verpakken en verzenden van je goederen. Zorg dat die veilig en in goede staat bij je klant geraken. Ontdek hoe je dat het best aanpakt!

Hoe moet je producten verpakken en verzenden naar de klant?

Heb je een webwinkel of wil je er een openen? Sta dan even stil bij het verpakken en verzenden van je goederen. Zorg dat die veilig en in goede staat bij je klant geraken. Ontdek hoe je dat het best aanpakt!

Ben je eigenaar van een webshop of doe je aan e-commerce? Dan is het niet alleen belangrijk om je producten aan de man te brengen, maar ze ook veilig en wel tot bij de klant te transporteren. Producten verzenden en verpakken is een vak op zich en vergt een doordachte aanpak. Er zijn verschillende soorten verpakkingen en afmetingen, die telkens gepaard gaan met een andere prijsbepaling. Een overzicht van de belangrijkste do’s and don’ts.

Verschillende soorten verpakkingen

Het aanbod in een webshop is in de meeste gevallen niet beperkt tot één productsoort. Het merendeel van de shops heeft erg uiteenlopende artikelen in de aanbieding, en dat in alle maten en gewichten. Geen evidentie om die in perfecte staat tot bij de klant te brengen, zou je denken. Niets is minder maar. De verpakkingssector heeft de jongste jaren niet stilgezeten en heel wat innovatieve verpakkingen op de markt gebracht. Die blinken niet alleen uit in veiligheid, maar ook in praktisch comfort. Hier alvast de meest voorkomende verpakkingssoorten:

  • Verstevigde, plastic verzendzakken
  • Verstevigde enveloppen met bubbelfolie
  • Verzenddozen of postdozen
  • Kledingdozen
  • Feestelijke cadeauverpakkingen

Binnen elke categorie heb je telkens nog eens verschillende mogelijkheden. Zo heb je dozen met schuim, maar ook met automatische bodem, sluitingklepjes, … Wil je een boek verzenden of een poster? Dan heb je ook daar speciale verpakkingen voor. Boeken verzend je in een bookpack, posters in een koker. Voor kleinere maar delicate zendingen heb je dan weer speciale enveloppen: met schuim, luchtkussens, uit karton, transparant, enz.

Hoe verpak je een zending?

verpakken en verzenden

Je kunt dan wel de ideale verpakking kiezen, de manier waarop je een zending verpakt is minstens even belangrijk. Als afzender ben je namelijk verantwoordelijk voor een correcte verpakking van de goederen. Hier alvast de belangrijkste aandachtspunten:

  • Kies voor een verpakking die ongeveer even groot is als het product dat je wilt verzenden. Op die manier beperk je de bewegingsruimte tot een minimum. Vul de lege ruimtes in de verpakking zo veel mogelijk op met papier of een ander licht opvulmateriaal. Zo vermijd je dat de inhoud van de doos gaat schuiven en beschadigd raakt.
  • Breekbare inhoud? Zet dan letterlijk ‘breekbaar’ of ‘fragiel’ op de doos. Zo weet de transporteur dat hij het pakket met de nodige zorg moet behandelen. Maak daarnaast zoveel mogelijk gebruik van schokdempende materialen.
  • Sluit de verpakking op de juiste manier. Gebruik kwalitatieve plakband, zodat de doos of envelop niet openvalt.

Bij welke partijen kun je terecht?

Op zoek naar een verpakking die beantwoordt aan alle noden op het vlak van kwaliteit, veiligheid en comfort? Dan kies je het best voor een dienstverlener met de nodige kennis van zaken. 

Bpost, marktleider in België, heeft haar pakketdienstverlening gevoelig uitgebreid. Je kunt de pakketten in het postkantoor bestellen of via de webshop van bpost. Bestel je het verpakkingsmateriaal liever bij een andere partij? Dan kun je onder meer terecht bij Rajapack, Storopack en Papyrus

Wie een pakje wil verzenden, kan natuurlijk ook terecht bij een postorderbedrijf. Hier een overzicht van enkele andere aanbieders van verzendverpakkingen en bijhorende diensten: DHL, PostNL, Kiala, Fedex, GLS, DPD, TNT

Met de post of via een postorderbedrijf?

Welke verzenddienst je nu moet kiezen? Dat hangt af van de verhouding tussen prijs, risico en snelheid. Wil je koste wat het kost de goedkoopste oplossing? Dan zul je wellicht moeten inboeten aan snelheid en is de kans kleiner dat de waarde van je pakket verzekerd is. Hoe meer je betaalt, hoe sneller het pakket op bestemming is en hoe groter de kwaliteit van de verpakking en de verzekerde waarde. Als voorbeeld een vergelijking van bpost, Kiala en UPS.

  • Bij Kiala kun je pakjes verzenden tegen een vaste prijs. Je moet wel eerst je pakje in een Kialapunt afgeven en ook de ontvanger moet het pakje afhalen in een Kialapunt. De leveringstermijn bedraagt een paar werkdagen voor een nationale verzending.
  • Bij koerierbedrijf UPS kun je de waarde van je pakket laten verzekeren. Je kiest ook zelf het leverpunt en mag binnen België rekenen op een gemiddelde levertermijn van één werkdag per pakket.
  • Bpost heeft dan weer een hele waaier aan formules. Afhankelijk van de prijs die je wilt betalen, geniet je meer of minder flexibiliteit.

Wat met internationale zendingen?

Ook voor internationale zendingen kun je terecht bij bovenstaande partijen. Hou wel rekening met hogere kosten en een latere leveringstermijn.

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: The Future of Shopping

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?
Blog: The Future of Shopping

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.
Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.