Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?

De keuze tussen een webshop zelf maken of laten maken

een webshop is altijd open

Wie met een onlinezaak wil starten, vraagt zich vaak af wat de beste aanpak is: de webshop laten bouwen door een webdesigner of hem zelf in elkaar steken? De laatste jaren is het bouwen van een webshop eenvoudiger én goedkoper geworden dankzij het gebruik van opensourceplatformen. Daarmee kun je snel en efficiënt een degelijke webwinkel starten, maar het vraagt wel de nodige tijd om alles tot in de puntjes in orde te krijgen. En welke keuze je ook maakt, jij moet beslissen welke producten je online wilt verkopen, tegen welke prijs, met welke aanbiedingen, welke indeling, enz. Er gaat dus al wat werk – PIM of product information management – vooraf aan die eerste keuze.

Ik laat hem maken door experts

Kies je voor de eerste optie, dan besteed je het bouwen van de webwinkel uit aan professionals. Die experts maken ook steeds meer gebruik van – meer technische – platformen die vrij beschikbaar zijn. Ze laten zich natuurlijk betalen om alles voor je webwinkel klaar te maken. Ontwerpbureaus berekenen hun kosten op verschillende manieren:

  • Vaste startprijs
  • Een prijs per uur
  • Opdracht-offerte, enz

Ik maak hem zelf

Kies je voor de tweede optie, dan houd je zelf de touwtjes van je webdesign in handen. Er zijn gelukkig oplossingen op de markt die je stap voor stap helpen je eigen webwinkel op poten te zetten. In de meeste gevallen kun je de opties vooraf bekijken in een testversie, zodat je precies weet waar je aan toe bent, voordat je overgaat tot een definitieve afname. Voor het IT-beheer dat je uitbesteedt aan het platform om je webwinkel online te zetten betaal je een maandelijkse kostprijs en/of een percentage van de omzet.

Het dagelijkse beheer is de echte uitdaging

Maar er is meer dan alleen ontwerp en opbouw van je webwinkel. Het dagelijkse beheer van een non-stopshop mag niet onderschat worden. Heb je er nog geen kaas van gegeten? Dan kun je terecht bij e-commerce-experts die je helpen je webwinkel te beheren.

  • Bezoekers aantrekken via social media
  • Gerichte content schrijven
  • Je product goed in beeld brengen
  • E-mailmarketing, enz

Daarnaast zijn er tal van organisaties die e-commerce-avonden organiseren (vb. Unizo, Safeshops, Becommerce) waar je telkens weer iets bijleert over je onlinezaak!

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe moet je pakjes verzenden?

Hoe moet je pakjes verzenden?

Lever je thuis, via een afhaalpunt of pakjesautomaat? De juiste levermethode zorgt voor een tevreden klant.

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

KBC Bank & Verzekering

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

‘Patatjes aan huis’ krijgt tevreden klanten in ruil voor aardappelen, en dat met behulp van sociale media!

Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens

Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?