Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?

De keuze tussen een webshop zelf maken of laten maken

een webshop is altijd open

Wie met een onlinezaak wil starten, vraagt zich vaak af wat de beste aanpak is: de webshop laten bouwen door een webdesigner of hem zelf in elkaar steken? De laatste jaren is het bouwen van een webshop eenvoudiger én goedkoper geworden dankzij het gebruik van opensourceplatformen. Daarmee kun je snel en efficiënt een degelijke webwinkel starten, maar het vraagt wel de nodige tijd om alles tot in de puntjes in orde te krijgen. En welke keuze je ook maakt, jij moet beslissen welke producten je online wilt verkopen, tegen welke prijs, met welke aanbiedingen, welke indeling, enz. Er gaat dus al wat werk – PIM of product information management – vooraf aan die eerste keuze.

Ik laat hem maken door experts

Kies je voor de eerste optie, dan besteed je het bouwen van de webwinkel uit aan professionals. Die experts maken ook steeds meer gebruik van – meer technische – platformen die vrij beschikbaar zijn. Ze laten zich natuurlijk betalen om alles voor je webwinkel klaar te maken. Ontwerpbureaus berekenen hun kosten op verschillende manieren:

  • Vaste startprijs
  • Een prijs per uur
  • Opdracht-offerte, enz

Ik maak hem zelf

Kies je voor de tweede optie, dan houd je zelf de touwtjes van je webdesign in handen. Er zijn gelukkig oplossingen op de markt die je stap voor stap helpen je eigen webwinkel op poten te zetten. In de meeste gevallen kun je de opties vooraf bekijken in een testversie, zodat je precies weet waar je aan toe bent, voordat je overgaat tot een definitieve afname. Voor het IT-beheer dat je uitbesteedt aan het platform om je webwinkel online te zetten betaal je een maandelijkse kostprijs en/of een percentage van de omzet.

Het dagelijkse beheer is de echte uitdaging

Maar er is meer dan alleen ontwerp en opbouw van je webwinkel. Het dagelijkse beheer van een non-stopshop mag niet onderschat worden. Heb je er nog geen kaas van gegeten? Dan kun je terecht bij e-commerce-experts die je helpen je webwinkel te beheren.

  • Bezoekers aantrekken via social media
  • Gerichte content schrijven
  • Je product goed in beeld brengen
  • E-mailmarketing, enz

Daarnaast zijn er tal van organisaties die e-commerce-avonden organiseren (vb. Unizo, Safeshops, Becommerce) waar je telkens weer iets bijleert over je onlinezaak!

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Een webshop starten in 10 stappen

Volg dit handige stappenplan boordevol nuttige tips, en maak van je webshop een regelrecht succesverhaal.
Een webshop starten in 10 stappen

Wie koopt jouw producten online?

Speel je troeven uit: combineer een fysieke winkel én webshop om voor vertrouwen en herkenbaarheid te zorgen.
Wie koopt jouw producten online?

Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Hackers richten hun pijlen niet alleen op multinationals. Ook zelfstandigen lopen gevaar. Ontdek dus snel onze verdedigingstechnieken.
Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Blog: Scoren met e-mail
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.