Een website starten in 7 stappen

Het hoeft niet zo complex te zijn

Een website starten in 7 stappen

Het hoeft niet zo complex te zijn

Een eigen website is de basis van de digitale aanwezigheid van je zaak. Maar een eigen website hoeft niet zo duur of complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.

Stap 1: domeinnaam

Het begin is simpel: kies een domeinnaam. Meestal zal dat de naam van je onderneming zijn, of een creatieve variant erop. Via domeinbeheerder DNS Belgium kom je te weten of je uitverkoren domeinnaam nog vrij is en bij welke registrars je terechtkunt om hem te registreren.

Stap 2: hosting

Kies een host die aan de nodige vereisten voor je website voldoet. Bandbreedte, beveiliging, back-up en servercapaciteit zijn een aantal van de aandachtspunten.

Stap 3: klantentraject

Om een goede website te maken, moet je zoveel mogelijk als je klant denken. Waar is hij naar op zoek? Wat wil hij te weten komen? Zorg ervoor dat het traject dat je klant aflegt consistent is. Elk contactmoment is belangrijk. Denk dus bijvoorbeeld na over hoe de look & feel van je website het best aansluit bij jouw onderneming. Bekijk ook welke producten je online wilt aanbieden, want dat aanbod kan verschillen.

Stap 4: bouw je website

Maak een plan van wat je op je website wilt vertellen en hoe de navigatie moet werken. Er zijn tal van onlinetoepassingen beschikbaar met kant-en-klare templates. Kies dus voor een gepaste template of laat een website ontwerpen naar jouw wensen.

Stap 5: blijf up-to-date

Een website is geen statisch gegeven. Niets is zo vervelend voor een klant als tijdens de kerstperiode op paaspromoties te stuiten of geconfronteerd te worden met de koopjes of het menu van vorige week. Houd er rekening mee dat je je website heel regelmatig up-to-date moet brengen. Daar kan best wel wat tijd in kruipen. Als je de site door een externe partij laat ontwikkelen, zorg er dan voor dat je de nodige aanpassingen snel zelf kunt doen.

Stap 6: vernieuw

Tracht naast een aantal vaste rubrieken op je website ook regelmatig iets nieuws te posten: een actie, een nieuw product, een persoonlijke blog. Content, het buzzword voor inhoud is onontbeerlijk. Denk aan handige tips, een blog over wat je professioneel bezighoudt, productbesprekingen, enz. Zo geraken klanten/lezers meer betrokken bij je zaak en komen ze vaker online of offline langs.

Stap 7: testen en verspreiden

Is de website klaar en uitvoerig getest, dan is het tijd om ze onder de aandacht te brengen via sociale netwerken en gerichte advertenties. Je kunt dan ook meten hoeveel bezoekers je aantrekt en waarin ze geïnteresseerd zijn, en op basis daarvan aanpassingen doen aan je website.

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

6.000 webshopbezoekers op één dag? Het kan. Zaakvoerster Sofie Vertongen vertelt over haar succesverhaal.
Blog: Phyt, hippe luchtplantjes op de post

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.
Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Blog: Centraal stockbeheer voor webshop en winkel

Koppel de voorraad van de fysieke winkel aan die van de webshop en bespaar jezelf zo heel wat manueel werk.
Blog: Centraal stockbeheer voor webshop en winkel
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.