Hoe ga ik op zoek naar personeel?

Ga je als ondernemer voor het eerst iemand aanwerven? Of heb je al enkele mensen in dienst, en ben je nu op zoek naar een specifiek profiel? Hoe dan ook is alle voorbereiding belangrijk. Dankzij deze tips vind je in een mum van tijd nieuwe werknemers.

Hoe ga ik op zoek naar personeel?

Ga je als ondernemer voor het eerst iemand aanwerven? Of heb je al enkele mensen in dienst, en ben je nu op zoek naar een specifiek profiel? Hoe dan ook is alle voorbereiding belangrijk. Dankzij deze tips vind je in een mum van tijd nieuwe werknemers.

Ga je als ondernemer voor het eerst iemand aanwerven? Of heb je al enkele mensen in dienst, en ben je nu op zoek naar een specifiek profiel? Hoe dan ook is alle voorbereiding belangrijk. Dankzij deze tips vind je in een mum van tijd nieuwe werknemers.

Via interim

Interimkantoren vervullen in de rekruteringswereld een belangrijke rol. Beschouw het een beetje als een matchmaker tussen werkgever en werknemer. Schakel je de diensten van een interimkantoor in, geef je een groot deel van de aanwervingsprocedure uit handen. Let wel: je mag niet zomaar een interimwerknemer tewerkstellen.

Voorwaarden

  • Als vervanging voor een vaste werknemer (wanneer deze bijvoorbeeld ziek is)
  • Voor de uitvoering van uitzonderlijk werk (bijvoorbeeld studiedagen en seminaries, lossen van vrachtwagens of inventaris- en balansewerk) 
  • Vanwege een tijdelijke toename van werk 

TIP: informeer je over de specifieke procedures en regels. 

Hoe werkt dit?

Bij jullie eerste contact peilt het interimbureau naar je behoeften. Wat zoek je precies in de nieuwe werkkracht? Aan welke voorwaarden moet hij voldoen? Bepaalde competenties nodig? Wees zo specifiek mogelijk: zo kan het bureau nog doelgerichter op zoek gaan naar jouw witte raaf.

Als ondernemer sluit je een aannemingsovereenkomst af met een uitzendkantoor naar keuze. Dit betekent: jij wordt opdrachtgever, het interimkantoor is werkgever. Weet dat de medewerkers die bij je komen werken feitelijk in dienst zijn van het uitzendkantoor. Wat het financiële betreft, betaal je aan het interimbureau een vaste coëfficiënt vermenigvuldigd met het uurloon. Deze coëfficiënt dekt de bijkomende kosten die het uitzendkantoor heeft als werkgever.

Voordelen

  •  De zoektocht naar een geschikte werknemer is meestal korter 
  • Je hoeft je niet te bekommeren over werving en selectie, waardoor je heel wat tijd bespaart
  • Werknemer niet geschikt? Snel ontslag is mogelijk: meeste interimcontracten hebben een beperkte duur en een korte opzegtermijn

Nadelen

  • Valt dikwijls duurder uit dan wanneer je zelf op zoek gaat
  • De pre-selectie gebeurt vaak op basis van het cv en kan dus minder persoonlijkheidsgebonden zijn
  • Je bent meestal iets minder betrokken bij de aanwervingsprocedure 

Selectiebureaus

Hoe? Is een selectiebureau niet hetzelfde als een interimkantoor? Nee, er zijn duidelijke verschillen tussen de twee. Anders dan bij interimkantoren vult een selectiebureau vaste betrekkingen in. Ook kenmerkend is dat een selectiebureau vooral hogere profielen benadert: directieleden, managementfuncties en seniors. En deze bureaus hebben zich vaak gespecialiseerd in een specifiek segment van de arbeidsmarkt. Een laatste belangrijk verschil: de sollicitant treedt direct in dienst bij het bedrijf. En niet bij het selectiebureau.

Hoe werkt dit?

Tijdens jullie intake-gesprek is het een kwestie de jobomschrijving zo precies mogelijk toe te lichten. Het selectiebureau projecteert je wensen op haar database. Een potentiële kandidaat gevonden? Na een eerste gesprek tussen het bureau en de sollicitant, legt deze laatste enkele uitvoerige testen af. 

Voordelen

  • Je bespaart heel wat tijd
  • Zowel de werving als de voorselectie worden voor jou gedaan, en dat op basis van tests
  • Je krijgt deskundig advies voor een nóg betere aanwervingsprocedure 

Nadelen

  • Kostprijs ligt iets hoger dan bij interimbureaus

Zelf op zoek?

Niemand zegt dat je zelf niet op zoek kunt gaan naar nieuwe werkkrachten. Integendeel, je hebt eindeloos veel mogelijkheden.

Internet

  • VDAB: deze dienst is je vermoedelijk niet onbekend. Het platform heeft een kandidatenluik enerzijds, en een professioneel luik anderzijds
  • Jobwebsites: van Stepstone, Vacature.com tot Monster en Jobat.be: ook voor jouw vacature is er plaats. Er zijn redelijk wat gespecialiseerde jobsites. Zo kun je voor creatief of digitaal talent op zoek via creativeskills.be en bloovi.be 
  • Social media: gooi de vacature te grabbel op LinkedIn, Facebook, Twitter en Google Plus. Vraag je contactpersonen om de vacature te delen. Handig wanneer je een groot netwerk hebt

TIP: de online vacature hoort ook thuis op je eigen website. Doe daarnaast een oproep naar spontane sollicitanten. Dan krijg je extra gemotiveerde kandidaten over de vloer!

Offline

  • Je werknemers: vraag hen de jobopening te verspreiden 
  • Vacaturebord op straat: laat je vestigingsplaats dit toe, kun je buiten een bord plaatsen met je vacature in de kijker. Nog opvallender dan het traditionele papier aan het raam
  • Gedrukte advertenties: kijk of er specifieke vakbladen bestaan binnen je sector. Of informeer naar de mogelijkheden bij personeelsgidsen en de Streekkrant
  • Scholen: interesse in enthousiaste werknemers die rechtstreeks van de schoolbanken komen? Verspreid je vacature bij laatstejaarsstudenten in hogescholen en universiteiten
  • Werkwinkel: ga na of er een werkwinkel in je buurt is waarop je jouw werkaanbieding kunt plaatsen

Welke optie kies ik best?

De beste keuze bestaat niet. Zoek je mankracht voor uitzonderlijk werk, is een interimkantoor handig. Wens je zo weinig mogelijk externe partijen te betrekken, neem je beter het heft in eigen handen. Conclusie: weeg de voor- en nadelen af, en kijk welke optie het meeste in jouw voordeel speelt.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

Hoe organiseer ik mijn bedrijfsadministratie?

KBC Bank & Verzekering

De papierstapel in je bedrijf wil je zo overzichtelijk mogelijk organiseren. Hoe je dit het best aanpakt? We gidsen je met plezier.

Waar en hoe vind ik als startende ondernemer een klankbord?

Waar en hoe vind ik als startende ondernemer een klankbord?

Michiel Verhamme

Als startende ondernemer moet je aan enorm veel zaken tegelijk denken. Je moet niet alleen de administratieve zaken in orde brengen voor de opstart, maar ook je bedrijf in de markt zetten, reclame maken, je facturen op tijd betalen, enz. Bovenal mag je niet vergeten dat je klanten nodig hebt. Want zonder verkoop heb je ook geen inkomsten.

Waar en hoe moet ik me inschrijven als zelfstandige?

Waar en hoe moet ik me inschrijven als zelfstandige?

Michiel Verhamme

Als ondernemer moet je je inschrijven bij een erkend ondernemingsloket. Met je ondernemingsnummer kun je diensten en/of producten verkopen en dus handel drijven.