Vandaag laten we Sofie Vertongen, zaakvoerster van Phyt, aan het woord. Haar idee was simpel: de onbekende, maar originele luchtplantjes epiphyten verkopen via een webshop. Het resultaat was verbluffend: 6.000 bezoekers op de eerste dag, de start van een hype die 6 maanden later nog altijd aanhoudt.
Waarom?
"Ik zocht naar een origineel concept om een eigen webshop te starten. Ik heb lange tijd in het buitenland gewoond en er gewerkt voor een meubel- en designplatform. Toen ik terug naar België kwam, wilde ik graag mijn eigen webshop starten, omdat je als starter online eenvoudiger en goedkoper een nieuw concept kunt lanceren.
Toen ik de hier nog onbekende phyt-plantjes leerde kennen, leek me dat het ideale product. Zo kan ik mijn interieuropleiding combineren met de groene vingers die ik van mijn familie erfde."
Hoe?

"Je kunt luchtplantjes bestellen via de webshop, die dan thuis worden geleverd met de post.
Epiphyten zijn kleine plantjes die geen aarde nodig hebben. Dat maakt ze erg makkelijk om te verzenden. Elke bestelling die binnenkomt, behandel ik zelf. Ik trim de plantjes, voorzie ze van de nodige verpakking en doe ze op de post. Voor de accessoires en terrariums van de plantjes, werk ik bovendien samen met andere startende ondernemers. Een duwtje in de rug voor jonge designers!"
Social media zijn ongelofelijk belangrijk om je product in de kijker te zetten.
Sofie Vertongen, zaakvoerster Phyt
Resultaat?
"Social media maakte van m’n start-up een nog groter succes. De eerste maand werd ik overspoeld door bestellingen, met 6.000 bezoekers op de eerste dag. En het succes bleef duren, ook dankzij social media. Het is superbelangrijk dat je merk op alle kanalen mooi vertegenwoordigd is. Zo merk ik dat per foto op Instagram of Facebook er zeker twee bestellingen binnenkomen."
Meer ervaringen lezen?
Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over Phyt? Bezoek de website of Facebookpagina.