Hoe bouwt u een sterk merk op sociale media?

Hoe bouwt u een sterk merk op sociale media?

Om uw website echt te laten leven en uw onderneming een online-identiteit te bezorgen, dient u ook een socialemediastrategie te ontwikkelen en consequent toe te passen. Hoe kunt u uw merk laten leven op sociale media? Hoe genereert u trafiek naar uw website? En wat zijn de do’s-and-don’ts van socialemediagebruik?

Vrienden van vrienden

Vóór de opkomst van het internet waren er twee manieren om uw zaak bekendheid te geven: betaalde advertenties en mond-aan-mondreclame. Sociale media als Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn en Instagram maken het vandaag mogelijk om mond-aan-mondreclame viraal te laten gaan op het wereldwijde web. Ze spelen in op de menselijke behoefte om zich te profileren, advies te geven en kennis te delen. Als u de sociale media handig bespeelt, doen uw klanten het werk voor u: zij delen uw berichten en maken uw merk bekend in hun vriendenkring. En mogelijk ver daarbuiten.

Hoe begint u daaraan?

Bouwen aan uw merkidentiteit via sociale media

Allereerst  moet u een bepaalde toon vinden die helemaal bij uw bedrijf past en die consequent volhouden. Toets elke post aan de kernwoorden die uw bedrijfsfilosofie bepalen. Bouw langzaam uw onlinemerkidentiteit op, post per post.

Analyseer

Via analysetools zoals Google Analytics kunt u te weten komen hoe mensen op uw website belanden. Naar wat zijn ze op zoek en van waar komen ze? Zo krijgt u een idee van wat voor soort content u moet aanbieden om nog meer trafiek te genereren. Deel relevante info op sociale netwerken, meld een nieuwe blogpost op uw site, kondig koopjes aan, enz.

Stimuleer

Gaandeweg zult u ontdekken wie uw belangrijkste volgers en influencers zijn: de mensen die online het meest enthousiast uw product promoten. Dat zijn de mensen die uw bekendheid exponentieel doen stijgen, trafiek genereren naar uw website en nieuwe klanten aanbrengen. Bind deze klanten aan u, bijvoorbeeld door ze een bericht te sturen via Messenger over speciale acties, kortingen of vooraankondigingen van producten.

Organiseer

Bent u bang om door de bomen het bos niet meer te zien? Overweeg dan om een socialemediamanagementsysteem als Hootsuite te gebruiken. Daarop kunt u Facebookposts op voorhand klaarzetten, uw blogs beheren, enz.

Elk sociaal netwerk heeft zijn eigenheid

  • Facebook is nog altijd het meest populaire en bekendste sociale medium en dus de beste plek om met uw onderneming aanwezig te zijn. Dit is dé plek om in interactie te gaan met uw klanten.
  • Instagram en Pinterest zijn handige tools voor ondernemingen waar beelden belangrijk zijn – architecten, kledingwinkels, juweliers, kapsalons – en ze helpen om een jonger publiek aan te spreken.
  • LinkedIn is vooral geschikt in een B2B-context.
  • Twitter is populair bij opiniemakers, journalisten en andere kritische en nieuwsgierige mensen. De tekstlengte is beperkt tot 140 tekens. Hou het dus kernachtig en prikkelend.

Do’s-and-don’ts

Als u iets post op sociale media, moet u steevast een aantal aandachtspunten uit de netiquette – de ongeschreven beleefdheidsregels op het internet – in het achterhoofd houden.

DO

  • Schrijf in een consequente stijl, vlot en vol passie.
  • Wees altijd authentiek, informatief, transparant en eerlijk.
  • Denk twee keer na voor u iets post. Laat uw posts eventueel door iemand nalezen vóór publicatie.
  • Hou het luchtig, maar kijk uit met humor. Die wordt niet noodzakelijk door iedereen gesmaakt.
  • Streef naar maximale interactie met uw klanten.
  • Besteed aandacht aan beelden: foto's en video's worden gretiger bekeken en gedeeld dan lange lappen tekst.

DON'T

  • TIK NOOIT ZINNEN IN HOOFDLETTERS! Merkt u al hoe vervelend dat is? Het is het internetequivalent van heel luid en boos roepen.
  • Reageer nooit emotioneel. Negatieve reacties op uw berichten of producten kunnen occasioneel voorkomen, maar vermijd in een negatieve spiraal te belanden. Hou het zakelijk en professioneel. Besef dat uw post uit zijn context gerukt kan worden.
  • Probeer niet vanuit een verkoopsmodus informatie te posten. Harde salestechnieken hebben een averechts effect op sociale media. Geef objectief advies, deel uw passie.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen