Wat is het klantenkrediet?

Het klantenkrediet geeft een indicatie van de termijnen waarbinnen je de vorderingen van je klanten int. Die ratio geeft enerzijds de liquiditeitsgraad van je handelsvorderingen weer en anderzijds het betalingsuitstel dat je aan je klanten geeft.
Hou bij de interpretatie van het aantal dagen klantenkrediet rekening met de aard van je onderneming en het betalingsuitstel dat je aan je klanten toegekend hebt.
De hamvraag is: "Kun je ervoor zorgen dat je klanten sneller betalen?".
De berekening
Je drukt het klantenkrediet uit in aantal dagen en berekent het als volgt:
handelsvorderingen op ten hoogste 1 jaar/omzet incl. btw x 365
Een voorbeeld:
- omzet op jaarbasis: 25 000 euro
- handelsvorderingen: 5 000 euro
- aantal dagen klantenkrediet: 73 dagen
Het aantal dagen klantenkrediet: hoog of laag?

Je onderneming heeft er alle belang bij dat je klanten zo snel mogelijk betalen. Het opvolgen van niet-geïnde klantenvorderingen kost tijd en moeite.
Enkele tips:
- Bij een slechte opvolging van je debiteuren, neemt het risico op wanbetaling toe.
- Tracht een gezond evenwicht te vinden door je klanten een commercieel betalingsuitstel aan te bieden dat gebruikelijk is in de sector waarin je onderneming actief is.
Een hoog aantal dagen klantenkrediet kan wijzen op de oninbaarheid van handelsvorderingen. Hoe sneller je je klantenvorderingen int, hoe hoger de liquiditeitsgraad van je bedrijf. Je kunt uiteraard niet uitsluiten dat het aantal dagen klantenkrediet schommelt. Denk maar aan seizoensinvloeden, betalingsproblemen bij klanten, enz.
Enkele tips: beter voorkomen dan genezen
- Zorg voor voldoende spreiding van je klantenvorderingen.
- Voorkom daarom dat je afhankelijk bent van een klein aantal klanten.
- Probeer een politiek van betalingsuitstel te hanteren waarbij jouw onderneming altijd over voldoende liquide middelen beschikt om tijdig de eigen schulden af te lossen, maar waarbij je toch het commerciële aspect en de klantenrelatie niet uit het oog verliest.