Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.

5 factoren bij het kiezen van een bedrijfslocatie

Deze factoren bevatten een aantal vragen. Als je al deze vragen kunt beantwoorden, dan ben je al goed op weg om een locatie te vinden voor jouw onderneming. Het zal je veel tijd besparen.

  1. zoekregio
  2. bereikbaarheid en toegankelijkheid
  3. financiële overweging
  4. activiteit van de onderneming
  5. oppervlakte en aard van het vastgoed

1 - Zoekregio

  • wat is onze activiteit?
  • wie zijn onze klanten en waar bevinden ze zich?
  • wie zijn onze leveranciers en waar zijn die gevestigd?
  • waar wonen mijn personeelsleden en hoe mobiel zijn ze? 
  • waar zit de concurrentie?

De activiteit van je onderneming bepaalt in grote mate waar je een pand zal zoeken. Een bakker opent best een bakkerij waar veel mensen wonen. Terwijl een staalproducent het niet direct moet hebben van omwonenden, integendeel. 

Voor bepaalde bedrijven is het interessant om zo ver mogelijk uit de buurt van concurrenten te blijven, geografisch dan. Maar het kan misschien ook net een strategische zet zijn om vlakbij een vestiging te zoeken. Want potentiële klanten vinden de weg al. Het is dan wel de bedoeling dat je je op een andere manier weet te onderscheiden uiteraard. 

2 – Bereikbaarheid en toegankelijkheid

  • zoek je een nieuwe locatie die past bij de bedrijfsidentiteit, of wil je snel bereikbaar zijn? 
  • bereikbaarheid via het openbaar vervoer, vlot toegankelijk via autosnelwegen of nabijheid van andere transportmogelijkheden zoals luchthavens of havens?
  • een zichtlocatie langsheen de autosnelweg of een inplanting op een bedrijventerrein?

Hoe je op deze vragen antwoordt, hangt vooral af van jouw bedrijfsactiviteit en het type klanten en leveranciers. Een onderneming die grote volumes grondstoffen moet aanleveren, zorgt best voor een locatie dichtbij een haven of langs een spoorlijn. Heb je klanten die niet graag ver rijden voor hun aankopen, dan blijf je beter dichtbij een centrum.

3 – Financiële overweging

  • welke investeringen zijn nodig?
  • financier je deze met eigen middelen of niet?

Stel dat je als onderneming zware onderdelen voor machines produceert. Dan is het wellicht interessant om een locatie te vinden waar al een kraanbrug aanwezig is. Is die er niet? Dan vormt dit een zware investering. Dit is mogelijk een situatie waarin de investering te zwaar is om er nog een krediet bij te nemen voor de aankoop van het pand. Bovenstaande vragen spelen dus vooral een rol bij de beslissing of je een pand koopt of huurt.

4 – Activiteit van de onderneming

  • doe je aan ambachtelijke activiteiten, industriële, commerciële of landbouw? 
  • werk je met giftige stoffen? 
  • creëer je geurhinder?

Deze vragen kun je makkelijk nog verder uitbreiden. Het gaat er vooral om dat je probeert in te schatten welke impact je hebt op de omgeving en waar je volgens de wet mag een vestiging openen van je onderneming. In sommige regio’s mag je bijvoorbeeld niet starten als je geurhinder veroorzaakt. 

5 – Oppervlakte en aard van het vastgoed

  • hoe groot moet je bedrijfsgebouw zijn? Hou je al rekening met toekomstige groei?
  • welk type gebouw zoek je? Kantoor, productiehal, stockageruimte, winkel (klein- of groothandel), of een combinatie van magazijnen en kantoren?
  • heb je gedacht aan specifieke eisen van je uitbating? Bijvoorbeeld de hoogte van hallen, parkeergelegenheid …

Maak het jezelf gemakkelijk

Hoe beter geïnformeerd je aan de zoektocht begint, hoe vlotter die zal verlopen. Als je verder wil gaan dan de vragen die je hier ziet, dan raden we je aan om de brochure ‘Ruimte om te ondernemen. Leidraad bij het zoeken naar een bedrijfsruimte’ te downloaden bij het Agentschap Ondernemen.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.
Hoe doe ik aan prospectie?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele
Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.
Welk soort verkooppunt kies ik?