Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.

5 factoren bij het kiezen van een bedrijfslocatie

Deze factoren bevatten een aantal vragen. Als je al deze vragen kunt beantwoorden, dan ben je al goed op weg om een locatie te vinden voor jouw onderneming. Het zal je veel tijd besparen.

  1. zoekregio
  2. bereikbaarheid en toegankelijkheid
  3. financiële overweging
  4. activiteit van de onderneming
  5. oppervlakte en aard van het vastgoed

1 - Zoekregio

  • wat is onze activiteit?
  • wie zijn onze klanten en waar bevinden ze zich?
  • wie zijn onze leveranciers en waar zijn die gevestigd?
  • waar wonen mijn personeelsleden en hoe mobiel zijn ze? 
  • waar zit de concurrentie?

De activiteit van je onderneming bepaalt in grote mate waar je een pand zal zoeken. Een bakker opent best een bakkerij waar veel mensen wonen. Terwijl een staalproducent het niet direct moet hebben van omwonenden, integendeel. 

Voor bepaalde bedrijven is het interessant om zo ver mogelijk uit de buurt van concurrenten te blijven, geografisch dan. Maar het kan misschien ook net een strategische zet zijn om vlakbij een vestiging te zoeken. Want potentiële klanten vinden de weg al. Het is dan wel de bedoeling dat je je op een andere manier weet te onderscheiden uiteraard. 

2 – Bereikbaarheid en toegankelijkheid

  • zoek je een nieuwe locatie die past bij de bedrijfsidentiteit, of wil je snel bereikbaar zijn? 
  • bereikbaarheid via het openbaar vervoer, vlot toegankelijk via autosnelwegen of nabijheid van andere transportmogelijkheden zoals luchthavens of havens?
  • een zichtlocatie langsheen de autosnelweg of een inplanting op een bedrijventerrein?

Hoe je op deze vragen antwoordt, hangt vooral af van jouw bedrijfsactiviteit en het type klanten en leveranciers. Een onderneming die grote volumes grondstoffen moet aanleveren, zorgt best voor een locatie dichtbij een haven of langs een spoorlijn. Heb je klanten die niet graag ver rijden voor hun aankopen, dan blijf je beter dichtbij een centrum.

3 – Financiële overweging

  • welke investeringen zijn nodig?
  • financier je deze met eigen middelen of niet?

Stel dat je als onderneming zware onderdelen voor machines produceert. Dan is het wellicht interessant om een locatie te vinden waar al een kraanbrug aanwezig is. Is die er niet? Dan vormt dit een zware investering. Dit is mogelijk een situatie waarin de investering te zwaar is om er nog een krediet bij te nemen voor de aankoop van het pand. Bovenstaande vragen spelen dus vooral een rol bij de beslissing of je een pand koopt of huurt.

4 – Activiteit van de onderneming

  • doe je aan ambachtelijke activiteiten, industriële, commerciële of landbouw? 
  • werk je met giftige stoffen? 
  • creëer je geurhinder?

Deze vragen kun je makkelijk nog verder uitbreiden. Het gaat er vooral om dat je probeert in te schatten welke impact je hebt op de omgeving en waar je volgens de wet mag een vestiging openen van je onderneming. In sommige regio’s mag je bijvoorbeeld niet starten als je geurhinder veroorzaakt. 

5 – Oppervlakte en aard van het vastgoed

  • hoe groot moet je bedrijfsgebouw zijn? Hou je al rekening met toekomstige groei?
  • welk type gebouw zoek je? Kantoor, productiehal, stockageruimte, winkel (klein- of groothandel), of een combinatie van magazijnen en kantoren?
  • heb je gedacht aan specifieke eisen van je uitbating? Bijvoorbeeld de hoogte van hallen, parkeergelegenheid …

Maak het jezelf gemakkelijk

Hoe beter geïnformeerd je aan de zoektocht begint, hoe vlotter die zal verlopen. Als je verder wil gaan dan de vragen die je hier ziet, dan raden we je aan om de brochure ‘Ruimte om te ondernemen. Leidraad bij het zoeken naar een bedrijfsruimte’ te downloaden bij het Agentschap Ondernemen.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wat kan ik verwachten van de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer weet je niet altijd wat je kunt verwachten van de markt. Zullen er wel klanten komen? Zal ik snel kunnen groeien en eventueel mensen aanwerven? Enkele tips & tricks.
Wat kan ik verwachten van de markt?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders
Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.
Hoe profileer ik me het best op de markt?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele
Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.
Welk soort verkooppunt kies ik?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.