Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.

5 factoren bij het kiezen van een bedrijfslocatie

Deze factoren bevatten een aantal vragen. Als je al deze vragen kunt beantwoorden, dan ben je al goed op weg om een locatie te vinden voor jouw onderneming. Het zal je veel tijd besparen.

  1. zoekregio
  2. bereikbaarheid en toegankelijkheid
  3. financiële overweging
  4. activiteit van de onderneming
  5. oppervlakte en aard van het vastgoed

1 - Zoekregio

  • wat is onze activiteit?
  • wie zijn onze klanten en waar bevinden ze zich?
  • wie zijn onze leveranciers en waar zijn die gevestigd?
  • waar wonen mijn personeelsleden en hoe mobiel zijn ze? 
  • waar zit de concurrentie?

De activiteit van je onderneming bepaalt in grote mate waar je een pand zal zoeken. Een bakker opent best een bakkerij waar veel mensen wonen. Terwijl een staalproducent het niet direct moet hebben van omwonenden, integendeel. 

Voor bepaalde bedrijven is het interessant om zo ver mogelijk uit de buurt van concurrenten te blijven, geografisch dan. Maar het kan misschien ook net een strategische zet zijn om vlakbij een vestiging te zoeken. Want potentiële klanten vinden de weg al. Het is dan wel de bedoeling dat je je op een andere manier weet te onderscheiden uiteraard. 

2 – Bereikbaarheid en toegankelijkheid

  • zoek je een nieuwe locatie die past bij de bedrijfsidentiteit, of wil je snel bereikbaar zijn? 
  • bereikbaarheid via het openbaar vervoer, vlot toegankelijk via autosnelwegen of nabijheid van andere transportmogelijkheden zoals luchthavens of havens?
  • een zichtlocatie langsheen de autosnelweg of een inplanting op een bedrijventerrein?

Hoe je op deze vragen antwoordt, hangt vooral af van jouw bedrijfsactiviteit en het type klanten en leveranciers. Een onderneming die grote volumes grondstoffen moet aanleveren, zorgt best voor een locatie dichtbij een haven of langs een spoorlijn. Heb je klanten die niet graag ver rijden voor hun aankopen, dan blijf je beter dichtbij een centrum.

3 – Financiële overweging

  • welke investeringen zijn nodig?
  • financier je deze met eigen middelen of niet?

Stel dat je als onderneming zware onderdelen voor machines produceert. Dan is het wellicht interessant om een locatie te vinden waar al een kraanbrug aanwezig is. Is die er niet? Dan vormt dit een zware investering. Dit is mogelijk een situatie waarin de investering te zwaar is om er nog een krediet bij te nemen voor de aankoop van het pand. Bovenstaande vragen spelen dus vooral een rol bij de beslissing of je een pand koopt of huurt.

4 – Activiteit van de onderneming

  • doe je aan ambachtelijke activiteiten, industriële, commerciële of landbouw? 
  • werk je met giftige stoffen? 
  • creëer je geurhinder?

Deze vragen kun je makkelijk nog verder uitbreiden. Het gaat er vooral om dat je probeert in te schatten welke impact je hebt op de omgeving en waar je volgens de wet mag een vestiging openen van je onderneming. In sommige regio’s mag je bijvoorbeeld niet starten als je geurhinder veroorzaakt. 

5 – Oppervlakte en aard van het vastgoed

  • hoe groot moet je bedrijfsgebouw zijn? Hou je al rekening met toekomstige groei?
  • welk type gebouw zoek je? Kantoor, productiehal, stockageruimte, winkel (klein- of groothandel), of een combinatie van magazijnen en kantoren?
  • heb je gedacht aan specifieke eisen van je uitbating? Bijvoorbeeld de hoogte van hallen, parkeergelegenheid …

Maak het jezelf gemakkelijk

Hoe beter geïnformeerd je aan de zoektocht begint, hoe vlotter die zal verlopen. Als je verder wil gaan dan de vragen die je hier ziet, dan raden we je aan om de brochure ‘Ruimte om te ondernemen. Leidraad bij het zoeken naar een bedrijfsruimte’ te downloaden bij het Agentschap Ondernemen.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wie zijn mijn leveranciers?

Wie zijn mijn leveranciers?

Michiel Verhamme

Er zit meer in een leverancier dan je denkt. Elke leverancier heeft zijn voor- en nadelen. Daarom raden we je aan om even de tijd te nemen om de markt te verkennen.

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hannes D'Hulster

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Waarom en hoe moet ik me aansluiten bij een ziekenfonds?

Waarom en hoe moet ik me aansluiten bij een ziekenfonds?

Michiel Verhamme

Om als ondernemer in orde te zijn met je ziekteverzekering ben je verplicht om je bij een ziekenfonds naar keuze aan te sluiten. Als je reeds bent aangesloten dan meld je best een wijziging van jouw statuut.

Kan ik als buitenlander een eigen zaak starten in België?

Kan ik als buitenlander een eigen zaak starten in België?

Michiel Verhamme

Als buitenlander kun je een eigen zaak starten in België op voorwaarde dat je een beroepskaart aanvraagt. Er zijn echter enkele uitzonderingen waarbij dit niet nodig is.