Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Snel naar meer info over

Heb je nood aan een afspraak?

Omwille van het coronavirus kun je op dit ogenblik enkel telefonisch afspraken maken. Contacteer de experten van KBC Live of een kantoor in je buurt.

We plannen je afspraak zo veel mogelijk via telefoon of videochat. Moet je uitzonderlijk toch naar je kantoor of agentschap komen? Dan zorgen we ervoor dat alles zo veilig mogelijk verloopt.

Heb je specifieke vragen rond impact van Coronavirus op jouw financiële situatie, dan kun je terecht bij dit contactpunt: corona@kbc.be tel 02 448 02 44.Meer info vind je hier.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Bereikbaarheid

Blijft mijn kantoor open en mijn verzekeringsagent bereikbaar? En wat zijn de openingsuren?

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Contacteer gerust je KBC-kantoor op hun algemene nummer.

Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar. Je vindt het telefoonnummer van je verzekeringsagent op de website bij 'Vind een kantoor', in KBC Mobile bij 'Je contacten' en in KBC Touch bij 'Contact'.

Kan ik bij KBC Live terecht? Wat zijn de openingsuren?

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Live via onze app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153, van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Hoe ontvang ik veilig geld tijdens deze coronacrisis?

Volgens de FOD Volkgsgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kredieten

Welke steunmaatregelen kan ik krijgen als ondernemer?

Op de website van VLAIO vind je een actueel overzicht met steunmaatregelen.

> Lees meer

Hoe kan ik een bijkomend krediet met overheidsgarantie aanvragen als gevolg van de coronacrisis?

Heb je een bijkomend krediet nodig?

> Vraag een bijkomend krediet met overheidsgarantie aan

Verzekeren

Aansprakelijkheden

Ben ik als hulpverlener verzekerd wanneer ik ingezet word buiten mijn normale discipline?

Heb je een KBC–Polis Medische en paramedische beroepen?

Dan ben je als hulpverlener* door de uitzonderlijke omstandigheden verzekerd wanneer je buiten je discipline wordt ingezet om patiënten met COVID-19 te behandelen. Dat geldt ook voor consultaties op afstand, via Skype of telefoon bijvoorbeeld.

Belangrijk: heb je een verzekering op jouw naam? Dan moet je een beroep doen op je eigen verzekering. Heb je geen eigen verzekering? Dan kun je een beroep doen op de verzekering van de instelling waarvoor je je activiteiten uitoefent.

*Onder ‘hulpverlener’ verstaan we artsen, studenten geneeskunde en (studenten) verpleegkundigen.

Ik heropen mijn zaak en breid mijn terras tijdelijk uit. Ben ik daarvoor verzekerd?

Is je publiek toegankelijke ruimte, binnen en buiten, groter dan 50 vierkante meter? Dan ben je wettelijk verplicht om je daarvoor te verzekeren. In dat geval raden we je aan om je verzekeringsagent te contacteren.
Wat als een klant een ongeval heeft op je terras? Heb je al een aansprakelijkheidsverzekering voor je bedrijf bij KBC Verzekeringen, dan beschermen we je klanten tijdelijk ook als ze een ongeval hebben op je terras en dit zonder bijpremie.

Gezondheid

Ik zit in quarantaine door de coronacrisis. Ben ik verzekerd met mijn waarborg Gewaarborgd Inkomen?

Je krijgt alleen een uitkering als je besmet bent met corona en de nodige attesten kunt voorleggen. Bij economisch verlies of een preventieve quarantaine krijg je geen uitkering.

Dekt mijn verzekering Gewaarborgd Inkomen een coronabesmetting?

Ja, je krijgt een uitkering als je besmet wordt met corona en de eigenrisicotermijn is afgelopen.

Belangrijk: bezorg ons wel zeker de nodige attesten als bewijs. Je krijgt dus geen uitkering bij een preventieve quarantaine.

Dekt mijn hospitalisatieverzekering een coronabesmetting?

Ja, je bent altijd verzekerd bij een opname in een Belgisch ziekenhuis. Word je in het buitenland opgenomen? Dan ben je ook (beperkt) verzekerd. Controleer in dat geval wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Dekt mijn hospitalisatieverzekering een opname in een buitenlands ziekenhuis door een coronabesmetting?

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Ik reis tegen het advies van Buitenlandse Zaken in naar een risiciogebied en raak ter plaatse besmet met corona. Dekt mijn hospitalisatieverzekering een opname in een buitenlands ziekenhuis?

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Reizen

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Waar heb ik recht op?

Deze kosten worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de luchtvaartmaatschappij om een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis te verkrijgen.

De Europese regelgeving ​​legt de luchtvaartmaatschappijen v​​an de Europese Unie bepaalde verplichtingen op. Meer informatie over je rechten bij annulatie door een luchtvaartmaatschappij vind je op de website van de FOD.

Mag ik nog naar het buitenland?

Daarvoor volg je het best de richtlijnen van de overheid.

Ik moet een reis annuleren. Kan ik een beroep doen op een annulatieverzekering voor een vergoeding?

We hebben een uitgebreide pagina met veelgestelde vragen over je reisverzekering:

> Ontdek meer

Ik moet mijn reis annuleren door corona. Heb ik recht op een vergoeding met mijn annulatieverzekering?

Met een annulatieverzekering krijg je in bepaalde gevallen een vergoeding als je je reis moet annuleren. Je contacteert het best je reisbureau, touroperator of vervoersmaatschappij om je opties te bespreken.

Onderstaande gevallen zijn geen geldige reden voor een vergoeding:

  • Het uitbreken van het coronavirus in het land van bestemming
  • Een negatief reisadvies van de Belgische overheid
  • Een inreisverbod in het land van bestemming door het coronavirus

Heb je zelf een reis georganiseerd?

Contacteer dan de verschillende dienstverleners (luchtvaartmaatschappij, hotel,...) om je mogelijkheden te bespreken.

Voor je verblijfskosten gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan als je niet komt opdagen.

Heb je korting gekregen omdat je vroeg geboekt hebt? Dan kun je meestal niet annuleren.

Meer weten over de annulatieverzekering?

> Ontdek meer  

Andere vragen

Wat is het effect van betalingsuitstel/vrijstelling van sociale bijdragen op de fiscale aftrekbaarheid van mijn premies VAPZ?

Uitstel van sociale bijdragen in 2021
Als je in het kader van COVID-19:

  • een afbetalingsplan - voor de betaling van je sociale bijdragen voor 2020, die daarvoor al tot in 2021 werden uitgesteld - hebt verkregen èn ook naleeft
  • uitstel van betaling hebt tot in 2022 van je sociale bijdragen voor het 1ste en 2de kwartaal van 2021 (zowel de gebruikelijke kwartaalbijdragen als de regularisaties) en deze pas in 2022 betaalt, ook dan is je premie VAPZ voor 2021 fiscaal aftrekbaar.

Uitstel van sociale bijdragen in 2020
Als je in het kader van COVID-19:

  • uitstel van betaling hebt tot in 2021 voor één of meerdere kwartalen van je sociale bijdragen voor 2020 (zowel de gebruikelijke kwartaalbijdragen als de regularisaties) en deze pas in 2021 betaalt, ook dan is je premie VAPZ voor 2020 fiscaal aftrekbaar.

De premies die je dit jaar in je VAPZ stort, blijven m.a.w. een dubbel voordeel opleveren: minder belastingen en minder sociale voordelen. Weet dat elk jaar dat niet gestort wordt in een VAPZ een verloren jaar is, dat later niet kan ingehaald worden.
Stort daarom ook dit jaar in je VAPZ en blijf zo extra pensioenkapitaal opbouwen voor later.

Vrijstelling van sociale bijdragen:
Als je in het kader van COVID-19 voor één of meerdere kwartalen van 2020 en/of 2021 een vrijstelling van je sociale bijdragen krijgt, dan is je premie VAPZ dat jaar niet fiscaal aftrekbaar. 

 

Algemene vragen

Hoe vermijd ik de verspreiding van COVID-19 op het werk?

De FOD Werkgelegenheid schreef samen met de werkgeversorganisaties en vakbonden een handige gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan.

Zo vind je er verschillende tips in om je zaak op een veilige manier te heropstarten. Daarnaast staan er ook algemene richtlijnen in om de verspreiding van COVID-19 op de werkvloer te vermijden.

> Ontdek meer

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

De noodzaak van duurzaam ondernemen

Er komt een groene golf af op onze economie. Ondernemingen moeten nu starten om daarop te anticiperen en de opportuniteiten te grijpen.

De noodzaak van duurzaam ondernemen

Duurzaam vastgoed voor je bedrijf

Duurzaam ondernemen gaat niet alleen over je processen duurzaam maken. Duurzaam vastgoed voor je bedrijf is minstens even belangrijk.

Duurzaam vastgoed voor je bedrijf

Efficiënter factureren

Ondernemers getuigen over de digitale tool Billit in KBC Touch
Efficiënter factureren

Aan de slag met de wensen van de Vlaamse land- en tuinbouwer

De land- en tuinbouwwereld is de jongste jaren behoorlijk veranderd. In 2000 telde Vlaanderen nog 40 000 land- en tuinbouwbedrijven, vandaag zijn het er minder dan 20 000. Gelukkig hoeft dat niet per se slecht nieuws te zijn. Want door die veranderingen is ‘de hedendaagse landbouwer’ ook meer dan ooit een manager geworden voor alle aspecten van zijn/haar bedrijf.
Aan de slag met de wensen van de Vlaamse land- en tuinbouwer