Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Opgelet: Deze pagina zal voortdurend worden bijgewerkt. Neem regelmatig een kijkje zodat je steeds op de hoogte blijft.

Het coronavirus grijpt steeds meer om zich heen. Om met die snel veranderende situatie om te gaan, communiceerden we eerder al dat onze kantoren enkel na afspraak zullen open zijn en dat we ook vanop afstand bereikbaar blijven. Toch hebben veel van onze klanten vragen over het verloop van hun bank- en verzekeringszaken, en dat is normaal.

We vinden het daarom belangrijk om onze klanten zo goed mogelijk te blijven informeren tijdens deze uitzonderlijke situatie en stelden een lijst op met veelgestelde vragen.

Zit je met een specifieke vraag en vind je het antwoord niet in de lijst? Stuur je vraag dan naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Snel naar meer info over

Bereikbaarheid

Blijft mijn kantoor open en mijn verzekeringsagent bereikbaar? En wat zijn de openingsuren?

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Contacteer gerust je KBC-kantoor op hun algemene nummer.

Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar. Je vindt het telefoonnummer van je verzekeringsagent op de website bij 'Vind een kantoor', in KBC Mobile bij 'Je contacten' en in KBC Touch bij 'Contact'.

Kan ik bij KBC Live terecht? Wat zijn de openingsuren?

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Live via onze app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153, van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Hoe ontvang ik veilig geld tijdens deze coronacrisis?

Volgens de FOD Volkgsgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kredieten

Kan ik de betaling van mijn leasing uitstellen tot wanneer ik mijn activiteiten weer kan uitvoeren?

Ja, KBC kan je helpen om je tijdelijke liquiditeitsprobleem door de coronacrisis aan te pakken. We luisteren naar je vragen en kijken samen welke oplossing het best bij jou past.

Contacteer gerust je aanspreekpunt, KBC-kantoor of KBC Live op 078 152 153 (van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Kan ik de voorafbetaling van mijn belastingen uitstellen?

Ja, we kunnen samen een oplossing vinden om de voorafbetaling van je belastingen uit te stellen.

Contacteer gerust je aanspreekpunt, KBC-kantoor of KBC Live op 078 152 153 (van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Welke steunmaatregelen kan ik krijgen als ondernemer?

Op de website van VLAIO vind je een actueel overzicht met steunmaatregelen:

> Ontdek meer

Belangrijk:

Op zondag 22 maart hebben de Belgische Federale regering, de Nationale Bank van België en Febelfin (de Belgische Bankenfederatie) een akkoord bereikt over de maatregelen voor de banken rond de coronacrisis. Dat akkoord houdt in dat de banken in bepaalde gevallen uitstel van betaling geven tot en met 30 september 2020, zonder kosten aan te rekenen.

Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Zo geldt het uitstel van betaling alleen voor niet-financiële bedrijven, kmo's en zelfstandigen die:

  • Op 1 februari 2020 geen betalingsachterstand hadden, of op 29 februari 2020 minder dan 30 dagen betalingsachterstand hadden
  • Niet onder actieve kredietherstructurering vallen
  • Met betalingsproblemen kampen als gevolg van de coronacrisis

KBC werkt momenteel volop aan de uitwerking van de praktische gevolgen van dit besluit. We stellen alles in het werk om onze systemen hier vanaf 1 april op afgesteld te hebben en de aangekondigde maatregelen in de praktijk om te zetten.

Meer weten? Contacteer ondertussen gerust je aanspreekpunt, KBC-kantoor of KBC Live op 078 152 153 (van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Verzekeren

Mag ik nog naar het buitenland?

Daarvoor volg je het best de richtlijnen van de overheid.

Ik moet een reis annuleren. Kan ik een beroep doen op een annulatieverzekering voor een vergoeding?

We hebben een uitgebreide pagina met veelgestelde vragen over je reisverzekering:

> Ontdek meer

Ik moet met mijn auto naar de technische keuring, maar die is gesloten door de overheidsmaatregelen rond COVID-19. Wat zijn de gevolgen voor mijn autoverzekering?

Je voertuig blijft gewoon verzekerd als je een ongeval hebt en door de overheidsmaatregelen rond de coronacrisis niet op tijd bij de technische keuring bent geraakt.

Ben ik als hulpverlener verzekerd wanneer ik ingezet word buiten mijn normale discipline?

Heb je een verzekering BA Ziekenhuizen of een BA Individuele en Collectieve artsen?

Dan ben je als hulpverlener* door de uitzonderlijke omstandigheden verzekerd wanneer je buiten je discipline wordt ingezet om patiënten met COVID-19 te behandelen. Dat geldt ook voor consultaties op afstand, via Skype of telefoon bijvoorbeeld.

Belangrijk: heb je een verzekering op jouw naam? Dan moet je een beroep doen op je eigen verzekering. Heb je geen eigen verzekering? Dan kun je een beroep doen op de verzekering van de instelling waarvoor je je activiteiten uitoefent.

*Onder ‘hulpverlener’ verstaan we artsen, studenten geneeskunde en verpleegkundigen.

Ik lever maaltijden aan huis tijdens de coronacrisis, omdat mijn restaurant verplicht is gesloten door de overheid. Ben ik dan verzekerd met mijn bedrijfspolis BA en arbeidsongevallen?

Ja, om horecazaken te steunen tijdens de periode van verplichte sluiting, zijn thuisleveringen van maaltijden zonder bijpremie verzekerd in de bedrijfspolissen BA en arbeidsongevallen.

Belangrijk: deze maatregel is uitzonderlijk en geldt alleen in de periode van verplichte sluiting door de overheid door het coronavirus.

Ik lever aan huis tijdens de coronacrisis, omdat mijn zaak verplicht is gesloten door de overheid. Ben ik dan verzekerd met mijn bedrijfspolis BA en arbeidsongevallen?

Ja, om ondernemingen te steunen tijdens de periode van verplichte sluiting, zijn thuisleveringen zonder bijpremie verzekerd in de bedrijfspolissen BA en arbeidsongevallen.

Belangrijk: deze maatregel is uitzonderlijk en geldt alleen in de periode van verplichte sluiting door de overheid door het coronavirus.

Mijn medewerkers werken thuis tijdens de coronacrisis. Zijn ze dan verzekerd met hun arbeidsongevallenverzekering?

Ja, met je arbeidsongevallenverzekering zijn je medewerkers ook verzekerd bij arbeidsongevallen tijdens het thuiswerken.

Ik zit in quarantaine door de coronacrisis. Ben ik verzekerd met mijn waarborg Gewaarborgd Inkomen?

Je krijgt alleen een uitkering als je besmet bent met corona en de nodige attesten kunt voorleggen. Bij economisch verlies of een preventieve quarantaine krijg je geen uitkering.

Dekt mijn verzekering Gewaarborgd Inkomen een coronabesmetting?

Ja, je krijgt een uitkering als je besmet wordt met corona en de eigenrisicotermijn is afgelopen.

Belangrijk: bezorg ons wel zeker de nodige attesten als bewijs. Je krijgt dus geen uitkering bij een preventieve quarantaine.

Dekt mijn hospitalisatieverzekering een coronabesmetting?

Ja, je bent altijd verzekerd bij een opname in een Belgisch ziekenhuis. Word je in het buitenland opgenomen? Dan ben je ook (beperkt) verzekerd. Controleer in dat geval wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Dekt mijn hospitalisatieverzekering een opname in een buitenlands ziekenhuis door een coronabesmetting?

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Ik reis tegen het advies van Buitenlandse Zaken in naar een risiciogebied en raak ter plaatse besmet met corona. Dekt mijn hospitalisatieverzekering een opname in een buitenlands ziekenhuis?

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet?Klik hier.