Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je concurrentie, zodat je voorbereid bent om met je onderneming aan de slag te gaan.

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je concurrentie, zodat je voorbereid bent om met je onderneming aan de slag te gaan.

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?

Onderzoek wie je concurrenten zijn

Die kennis ligt niet zomaar voor het oprapen. Je moet bereid zijn om wat tijd te investeren in je onderzoek. Dat doe je het best nog voor je je businessplan opstelt, want een concurrentie-analyse hoort daar ook in.

Om je concurrenten te kennen, doe je een marktanalyse, een marktonderzoek. Dat kan op verschillende manieren. Als je er het kapitaal voor hebt, kun je een bureau inhuren dat daarin gespecialiseerd is. Maar je kunt het ook perfect zelf doen.

Zo kun je op het internet nagaan wie je concurrenten precies zijn. Google bijvoorbeeld op zoekwoorden die te maken hebben met wat jij van plan bent. Of bekijk ook eens de onlineversie van de Gouden Gids. 

Onderzoek wat je concurrenten doen

Weten wie ze precies zijn is een begin, maar is zeker niet genoeg. Je moet weten wat ze doen, hoe ze reclame maken en liefst ook hoe goed ze bezig zijn.

  • Op basis van de btw-nummers kun je veel leren over de omzet, de balans en de resultaten van je concurrenten. Maak daar gretig gebruik van. Stel je vast dat er concurrenten zijn bij wie het minder goed gaat? Dan is het misschien interessant om je eerst op hen te richten en ze uit de markt te concurreren? Of om net níet dezelfde beslissingen te nemen, want het gaat er niet goed.
  • Via de FOD Economie kun je heel wat sectorspecifieke gegevens verzamelen en statistieken die je meer inzicht geven in de sector en de lokale economie in het algemeen. Dat kan interessant zijn om in te schatten hoe je je kunt positioneren en welke prijzen je het best kiest.
  • Probeer ten slotte op websites, maar ook uit folders, reclames, catalogussen enz. zoveel mogelijk randinformatie te verzamelen over je concurrenten. 

Onderzoek nu wat je zelf het beste doet

In principe komt het hier op neer: als je weet wat je concurrenten doen en hoe ze daarbij varen, dan weet je ook wat jij zelf het beste doet of net beter vermijdt.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je concurrenten bijzonder slechte kwaliteit leveren, maar toch heel veel klanten hebben en bovendien grote marges kunnen krijgen door schaalvoordelen. Dan weet je dat in jouw sector de mensen het niet zo erg vinden om lagere kwaliteit te kopen. Merk je ook nog eens dat de concurrenten die net heel goede kwaliteit verkopen helemaal niet goed bezig zijn? Dan weet je zeker dat minder kwaliteit voor een lagere prijs een goede piste is om verder te onderzoeken. Je moet je dan wel nog trachten te onderscheiden van die concurrenten die het al zo doen. Dat kan bijvoorbeeld door toch net iets duurder en kwaliteitsvoller te zijn of door een tikkeltje duurder te zijn, maar een veel betere service te verlenen. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Michiel Verhamme

Je weet wellicht al wat je wilt verkopen of welke diensten je wilt aanbieden met je nieuwe onderneming. Maar weet je ook al aan wie? Of concreter: weet je al wie bereid zou zijn om jou daarvoor te betalen? Bij het opstellen van een businessplan doe je een marktonderzoek en daarbij zoek je naar jouw doelgroep(en). Hoe doe je dat en hoe bereik je hen nadien?

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Als jonge ondernemer heeft Ruben Willaert uit het West-Vlaamse Sijsele al een mooi palmares op zijn naam staan. In 2001 startte hij een eenmanszaak als restaurateur. Intussen werkt hij met 18 medewerkers, zowel in de restauratiesector als in de archeologische sector. Het bedrijf staat in volle bloei. En hoewel Ruben dag in, dag uit voortdurend bezig is met het verleden, broedt hij op kantoor nog op innovatieve plannen voor de toekomst.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Michiel Verhamme

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.