Commercieel

Maak je bedrijf bekend bij het grote publiek en laat je zien op de markt. Ontdek hier alles over marketing, prijssetting, productlancering, reclame maken … Kenners beantwoorden al jouw vragen.

Commercieel

Maak je bedrijf bekend bij het grote publiek en laat je zien op de markt. Ontdek hier alles over marketing, prijssetting, productlancering, reclame maken … Kenners beantwoorden al jouw vragen.

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.

Blog: Alex Moeys

Bij KBC stimuleren we ondernemerschap. Van opstart tot overdracht: we staan onze ondernemers bij in elke fase. Met financiële en verzekeringsoplossingen, maar evengoed met persoonlijk advies door onze experts.Maar is onze focus eigenlijk wel correct? En weten we wel altijd waar een ondernemer écht nood aan heeft? Daarom gingen we bij een aantal van hen op bezoek. Want enkel door ze te ontmoeten, komen we te weten wat ze echt belangrijk vinden.

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Als jonge ondernemer heeft Ruben Willaert uit het West-Vlaamse Sijsele al een mooi palmares op zijn naam staan. In 2001 startte hij een eenmanszaak als restaurateur. Intussen werkt hij met 18 medewerkers, zowel in de restauratiesector als in de archeologische sector. Het bedrijf staat in volle bloei. En hoewel Ruben dag in, dag uit voortdurend bezig is met het verleden, broedt hij op kantoor nog op innovatieve plannen voor de toekomst.

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.

Sterke branding met een logo en een huisstijl

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Een eigen zaak beginnen, maar waarin?

  • kies je voor een gat in de markt, met weinig of zonder concurrentie?
  • of wil je het verschil maken daar waar al heel wat spelers actief zijn 
  • hou niet alleen rekening met geld

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.

Welk soort verkooppunt kies ik?

Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.

Hoe verander je je brandname?

Je brandname veranderen? Het kan. Maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? KBC serveert je vijf rake tips.

Hoe begin ik aan innovatie en wie kan me helpen?

Er bestaan een pak boeken over hoe je kunt innoveren. Dat komt omdat de aanpak verschilt van het soort innovatie, de sector, de doelgroep … Een correcte handleiding bestaat niet. Al zijn er wel een paar gouden regels waar je best rekening mee houdt.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.