Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

De strenge wetgeving rond publicatievormen voor vrije beroepen en oneerlijke concurrentie eenvoudig uitgelegd.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

De strenge wetgeving rond publicatievormen voor vrije beroepen en oneerlijke concurrentie eenvoudig uitgelegd.

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.

Algemene regelgeving

reclame maken als zelfstandige

Elk medium dat een beoefenaar van een vrij beroep wil inzetten om zijn doelgroepen te benaderen of zelfs te overtuigen om cliënt/patiënt te worden is toegestaan. Wel zijn er inhoudelijk enkele voorwaarden.

Dat zijn onder andere, maar niet beperkt tot onderstaande opsomming:

  • De identiteit van de beoefenaar van het vrije beroep moet vermeld worden.
  • Er moet duidelijk beschreven worden wat het product of de dienst inhoudt.
  • De prijs moet correct, duidelijk en ondubbelzinnig meegedeeld worden. De aangeduide prijs is de totale door de consument te betalen prijs. Dat wil zeggen dat ook de belasting op toegevoegde waarde en alle mogelijke andere taxen en extra kosten moeten worden meegeteld, inclusief bijkomende verplichte kosten na de aankoop.

Vergelijkende reclame

Vergelijkende reclame van beoefenaars van vrije beroepen is door de wet niet verboden, maar moet opnieuw voldoen aan enkele voorwaarden. Opnieuw zijn ze niet per se beperkt tot de onderstaande opsomming.

  • De reclame mag niet misleidend zijn voor de consument.
  • Het moet gaan om een vergelijking tussen goederen of diensten die in dezelfde behoefte voorzien en voor hetzelfde doel bestemd zijn.
  • De kenmerken die men vergelijkt moeten representatief, relevant en vooral controleerbaar zijn.
  • De vergelijking mag niet leiden tot verwarring tussen verschillende concurrenten.
  • Kleinerende uitspraken die de naam van concurrenten schaden, zijn verboden.
  • De vrije beroeper die de publicatie uitstuurt mag geen oneerlijk voordeel krijgen dankzij de bekendheid van een concurrent waarmee vergeleken wordt.

Conclusie

Mag je reclame maken en aan marketing doen als beoefenaar van een vrij beroep? En mag je informerende inhoud publiceren? Ja, maar er is een strenge wetgeving. De belangrijkste elementen zijn dat de communicatie eerlijk, transparant en controleerbaar moet zijn, dat je niemand mag misleiden en dat je het imago van concurrenten of die concurrenten zelf geen schade mag toebrengen.

Dit artikel biedt een algemene uitleg over de wetgeving rond publicaties vanuit vrije beroepen, maar kan niet beschouwd worden als volledig en bindend. Voor een uitgebreidere uitleg over de wetgeving, kun je op de site van de Belgische overheid terecht: economie.fgov.be.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

KBC Bank & Verzekering

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

KBC Bank & Verzekering

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele

Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.