Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

De strenge wetgeving rond publicatievormen voor vrije beroepen en oneerlijke concurrentie eenvoudig uitgelegd.

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

De strenge wetgeving rond publicatievormen voor vrije beroepen en oneerlijke concurrentie eenvoudig uitgelegd.

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.

Algemene regelgeving

reclame maken als zelfstandige

Elk medium dat een beoefenaar van een vrij beroep wil inzetten om zijn doelgroepen te benaderen of zelfs te overtuigen om cliënt/patiënt te worden is toegestaan. Wel zijn er inhoudelijk enkele voorwaarden.

Dat zijn onder andere, maar niet beperkt tot onderstaande opsomming:

  • De identiteit van de beoefenaar van het vrije beroep moet vermeld worden.
  • Er moet duidelijk beschreven worden wat het product of de dienst inhoudt.
  • De prijs moet correct, duidelijk en ondubbelzinnig meegedeeld worden. De aangeduide prijs is de totale door de consument te betalen prijs. Dat wil zeggen dat ook de belasting op toegevoegde waarde en alle mogelijke andere taxen en extra kosten moeten worden meegeteld, inclusief bijkomende verplichte kosten na de aankoop.

Vergelijkende reclame

Vergelijkende reclame van beoefenaars van vrije beroepen is door de wet niet verboden, maar moet opnieuw voldoen aan enkele voorwaarden. Opnieuw zijn ze niet per se beperkt tot de onderstaande opsomming.

  • De reclame mag niet misleidend zijn voor de consument.
  • Het moet gaan om een vergelijking tussen goederen of diensten die in dezelfde behoefte voorzien en voor hetzelfde doel bestemd zijn.
  • De kenmerken die men vergelijkt moeten representatief, relevant en vooral controleerbaar zijn.
  • De vergelijking mag niet leiden tot verwarring tussen verschillende concurrenten.
  • Kleinerende uitspraken die de naam van concurrenten schaden, zijn verboden.
  • De vrije beroeper die de publicatie uitstuurt mag geen oneerlijk voordeel krijgen dankzij de bekendheid van een concurrent waarmee vergeleken wordt.

Conclusie

Mag je reclame maken en aan marketing doen als beoefenaar van een vrij beroep? En mag je informerende inhoud publiceren? Ja, maar er is een strenge wetgeving. De belangrijkste elementen zijn dat de communicatie eerlijk, transparant en controleerbaar moet zijn, dat je niemand mag misleiden en dat je het imago van concurrenten of die concurrenten zelf geen schade mag toebrengen.

Dit artikel biedt een algemene uitleg over de wetgeving rond publicaties vanuit vrije beroepen, maar kan niet beschouwd worden als volledig en bindend. Voor een uitgebreidere uitleg over de wetgeving, kun je op de site van de Belgische overheid terecht: economie.fgov.be.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe verander je je brandname?

Hoe verander je je brandname?

KBC Bank & Verzekering

Je brandname veranderen? Het kan. Maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? KBC serveert je vijf rake tips.

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Paul Bruyndonckx

Als jonge ondernemer heeft Ruben Willaert uit het West-Vlaamse Sijsele al een mooi palmares op zijn naam staan. In 2001 startte hij een eenmanszaak als restaurateur. Intussen werkt hij met 18 medewerkers, zowel in de restauratiesector als in de archeologische sector. Het bedrijf staat in volle bloei. En hoewel Ruben dag in, dag uit voortdurend bezig is met het verleden, broedt hij op kantoor nog op innovatieve plannen voor de toekomst.

Wie zijn mijn leveranciers?

Wie zijn mijn leveranciers?

Michiel Verhamme

Er zit meer in een leverancier dan je denkt. Elke leverancier heeft zijn voor- en nadelen. Daarom raden we je aan om even de tijd te nemen om de markt te verkennen.

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

KBC Bank & Verzekering

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.