Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Nieuwe producten ontwikkelen betekent dat je innoveert in je bedrijf. Dat is belangrijk voor de toekomst van jou en je onderneming. Maar hoe begin je eraan? Een kant-en-klaar stappenplan bestaat helaas niet. Wel kan je enkele standaard stappen volgen om te starten.

Nieuw product ontwikkelen: 6 stappen

De eerste 3 stappen bij het ontwikkelen van nieuwe producten komen overeen met de basis van innovatie. 

Stap 1: Definieer de nood van klanten

Je bepaalt het makkelijkst de noden van je klanten door met hen te praten. Doe dat persoonlijk, per mail of via social media. Het kanaal doet er weinig toe. Zolang je jouw klanten blijft begrijpen, blijf je hen optimaal van dienst. Het kan ook gerust zijn dat je zelf iets detecteert door dagelijks met je bedrijf bezig te zijn.

Stap 2: Informeer je grondig

Bekijk of genoeg mensen dezelfde nood voelen. Informeer je bij mensen of ze die ook herkennen en hoe ze het op dit moment zelf trachten in te vullen. Je meet niet enkel de prioriteit van de nood op deze manier, je komt ook tot inzichten over wat mensen écht belangrijk vinden in een oplossing. 

Tegelijk ga je ook na of er al een oplossing bestaat in de markt. Indien wel, dan concurreer je, dan innoveer je niet zozeer. Je kan dat onderzoek doen via internet. Als het over technologie gaat, graaf je best eens in relevante octrooiliteratuur. 

Stap 3: Zoek de juiste partners

Jouw regionale Innovatiecentrum helpt je bij het opzetten van innovatieprojecten.  Je krijgt een persoonlijke adviseur die een technische generalist is. Daarnaast heeft hij of zij een sterk inzicht in de belangrijke factoren om innovaties goed af te stemmen op de markt. 

Stap 4: Bescherm jouw idee

Ga samen met je adviseur van het Innovatiecentrum na of je jouw idee voor een nieuw product kunt beschermen. Dit is belangrijk omdat anderen dan niet zomaar het idee kunnen kopiëren als je ermee op de markt komt. Daarnaast is er in België fiscale stimulatie voor het nemen van een octrooi. 

Een derde voordeel is de waarde van je bedrijf. Die stijgt dankzij een goedgekeurd octrooi. Het geeft je bedrijf meer credibiliteit én het helpt om investeerders aan te trekken.

Stap 5: Bepaal een budget

Bij het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve producten moet je meestal een prototype bouwen. Bepaal daarvoor eerst een budget. Daar kan jouw adviseur van het Innovatiecentrum ook bij helpen. 

Op basis van dit budget kan je dan de financieringsmix samenstellen. 

Stap 6: Bouw een prototype

We benadrukken het belang van een goed prototype. Waarom? Omdat dit de ideale kans geeft om mensen te overtuigen. Zowel klanten als investeerders schatten het succes van je product in op basis van je prototype. Het toont aan of je product doet wat het belooft te doen. 

De nadruk ligt hierbij nog niet op het uizicht van het product of de ‘perfectie’ ervan. Het gaat om een basisontwerp dat bewijst of het werkt. Eenmaal je dat bereikt hebt, kan je het prototype verder verfijnen en eventueel overgaan tot de productie van je nieuwe product. 

Let wel: hoe innovatiever je product, hoe overtuigender het prototype moet zijn.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele
Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.
Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Wie zijn mijn leveranciers?

Michiel Verhamme
Er zit meer in een leverancier dan je denkt. Elke leverancier heeft zijn voor- en nadelen. Daarom raden we je aan om even de tijd te nemen om de markt te verkennen.
Wie zijn mijn leveranciers?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.