Hoe vind ik een goede boekhouder en hoeveel kost die?

Hoe vind ik een goede boekhouder en hoeveel kost die?

Een goede boekhouder is uiteraard meer dan iemand die goed is met cijfers. Welke kwaliteiten moet hij nog hebben? Hoe vind je een boekhouder die past bij je zaak? En hoeveel betaal je voor zijn diensten? Een paar tips om je op weg te helpen.

Wat is een goede boekhouder?

Hoe groot of klein je zaak ook, je boekhouder is van cruciaal belang. Hij beheert immers in meer of mindere mate de financiën van je bedrijf. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede boekhouder?

Eigenschappen

  • Uiteraard goed met cijfers
  • Denkt mee met je bedrijf en heeft er voeling mee
  • Is proactief: stelt zelf zaken voor die je vooruit kunnen helpen, geeft spontaan ideeën voor fiscale optimalisatie
  • Kan complexe materie aan je uitleggen zodat jij als leek het begrijpt
  • Is misschien niet de goedkoopste, maar bespaart je wel veel geld
  • Is op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen op vlak van wetgeving etc.

Hoe vinden?

Een groot deel van de ondernemers vindt zijn boekhouder via mond-tot-mondreclame. Dus: klop aan bij kennissen, vrienden en andere ondernemers in je sector. Idealiter kies je een boekhouder in je buurt. Daar kan de Gouden Gids je bij helpen, en een berichtje op Facebook doet ook al wonderen. Of zoek op betrouwbare websites, zoals boekhouder-vinden.be. Lees ook zeker de beoordelingen!

Hoeveel kost een boekhouder?

Hoeveel een boekhouder kost, hangt af van een aantal factoren:

  • Wat hij allemaal doet
  • De grootte van je bedrijf
  • De tarieven van de boekhouder
  • ...

Het is dus erg moeilijk om er gemiddelden op te plakken.

Wil je enkel dat de boekhouder je eenvoudige belastingaangifte in orde brengt, en zorg jij voor de rest? Dan ben je misschien al klaar met 400 euro per jaar. Gaat het om een complexe boekhouding, vraag je regelmatig advies en heb je een groot bedrijf? Dan kom je misschien al aan enkele duizenden euro’s per jaar.

Bespreek alleszins de tarieven op voorhand: kun je werken met een maandelijks tarief of wordt er per uur gerekend? Wat wordt daarvoor gedaan? Worden korte telefonische vragen ook gefactureerd? Wat is het uurtarief?

Kies niet zomaar de goedkoopste boekhouder. Een iets duurdere boekhouder zal misschien net dat tikje meer doen waardoor je veel meer voordeel doet. Een boekhouder is sowieso een investering die meteen opbrengt. De kosten van een boekhouder mag je bovendien volledig inbrengen als beroepskosten

Tip! Besparen op boekhoudkosten? Breng zelf al de nodige structuur in je administratie. KBC heeft hier verschillende tools voor. Zo is er Online for Business, waarmee je rapporten kunt opvragen. Het is zelfs mogelijk deze oplossing te koppelen aan je boekhoudpakket. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Mag ik samenwerken met leveranciers of klanten zonder een geschreven contract?

Mag ik samenwerken met leveranciers of klanten zonder een geschreven contract?

Je werkt heel goed samen met je klanten en leveranciers. En dat doe je zonder contract. Vraag is: mag dat wel? Jazeker, maar op eigen risico.

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Waarom en hoe moet ik me als zelfstandige aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds?

Waarom en hoe moet ik me als zelfstandige aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds?

Michiel Verhamme

In België is het wettelijk verplicht van je als zelfstandige bij de start van je eigen zaak aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Als zelfstandige sta je namelijk zelf in voor je sociale zekerheid. Bij werknemers daarentegen worden de sociale bijdragen rechtstreeks van hun brutoloon afgehouden.

Kan ik best (een pand) huren of kopen?

Kan ik best (een pand) huren of kopen?

Als je als ondernemer of zelfstandige een zaak wil beginnen of overnemen zijn er duizenden vragen die door je hoofd spelen. Eén van die vragen, zal ongetwijfeld zijn: ”moet ik een pand huren of kopen om mijn zaak in onder te brengen?”