Hoe vind ik een goede boekhouder en hoeveel kost die?

Hoe vind ik een goede boekhouder en hoeveel kost die?

Een goede boekhouder is uiteraard meer dan iemand die goed is met cijfers. Welke kwaliteiten moet hij nog hebben? Hoe vind je een boekhouder die past bij je zaak? En hoeveel betaal je voor zijn diensten? Een paar tips om je op weg te helpen.

Wat is een goede boekhouder?

Hoe groot of klein je zaak ook, je boekhouder is van cruciaal belang. Hij beheert immers in meer of mindere mate de financiën van je bedrijf. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede boekhouder?

Eigenschappen

  • Uiteraard goed met cijfers
  • Denkt mee met je bedrijf en heeft er voeling mee
  • Is proactief: stelt zelf zaken voor die je vooruit kunnen helpen, geeft spontaan ideeën voor fiscale optimalisatie
  • Kan complexe materie aan je uitleggen zodat jij als leek het begrijpt
  • Is misschien niet de goedkoopste, maar bespaart je wel veel geld
  • Is op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen op vlak van wetgeving etc.

Hoe vinden?

Een groot deel van de ondernemers vindt zijn boekhouder via mond-tot-mondreclame. Dus: klop aan bij kennissen, vrienden en andere ondernemers in je sector. Idealiter kies je een boekhouder in je buurt. Daar kan de Gouden Gids je bij helpen, en een berichtje op Facebook doet ook al wonderen. Of zoek op betrouwbare websites, zoals boekhouder-vinden.be. Lees ook zeker de beoordelingen!

Hoeveel kost een boekhouder?

Hoeveel een boekhouder kost, hangt af van een aantal factoren:

  • Wat hij allemaal doet
  • De grootte van je bedrijf
  • De tarieven van de boekhouder
  • ...

Het is dus erg moeilijk om er gemiddelden op te plakken.

Wil je enkel dat de boekhouder je eenvoudige belastingaangifte in orde brengt, en zorg jij voor de rest? Dan ben je misschien al klaar met 400 euro per jaar. Gaat het om een complexe boekhouding, vraag je regelmatig advies en heb je een groot bedrijf? Dan kom je misschien al aan enkele duizenden euro’s per jaar.

Bespreek alleszins de tarieven op voorhand: kun je werken met een maandelijks tarief of wordt er per uur gerekend? Wat wordt daarvoor gedaan? Worden korte telefonische vragen ook gefactureerd? Wat is het uurtarief?

Kies niet zomaar de goedkoopste boekhouder. Een iets duurdere boekhouder zal misschien net dat tikje meer doen waardoor je veel meer voordeel doet. Een boekhouder is sowieso een investering die meteen opbrengt. De kosten van een boekhouder mag je bovendien volledig inbrengen als beroepskosten

Tip! Besparen op boekhoudkosten? Breng zelf al de nodige structuur in je administratie. KBC heeft hier verschillende tools voor. Zo is er Online for Business, waarmee je rapporten kunt opvragen. Het is zelfs mogelijk deze oplossing te koppelen aan je boekhoudpakket. 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders
De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.
Heb ik als startende ondernemer milieuvergunningen nodig voor mijn onderneming?

Heb ik als startende ondernemer milieuvergunningen nodig voor mijn onderneming?

Michiel Verhamme
Sommige bedrijfsactiviteiten worden als “hinderlijk” beschouwd en dan heb je als onderneming één of meerdere milieuvergunningen nodig. Het is dus zeker niet zo dat je die vergunningen bij elke bedrijfsstart moet aanvragen.
Wat is financieel gezond?

Wat is financieel gezond?

Michiel Verhamme
Een gezond bedrijf uitbouwen betekent dat je minstens break-even moet draaien. Dat wil zeggen dat het totaal van je inkomsten minstens even hoog moet zijn als de som van alle kosten. Daar begint het bij …
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.