Hoe behoud ik een goede balans tussen werk en gezinsleven?

Een evenwichtige balans tussen werk, gezin en vrije tijd is belangrijk voor jezelf, je familie en je vrienden. Ook je motivatie en energie hebben er baat bij.

Hoe behoud ik een goede balans tussen werk en gezinsleven?

Een evenwichtige balans tussen werk, gezin en vrije tijd is belangrijk voor jezelf, je familie en je vrienden. Ook je motivatie en energie hebben er baat bij.

Als ondernemer kom je gemakkelijk in de verleiding volledig op te gaan in je nieuwe onderneming. Het werk stopt in principe nooit en naast je hoofdactiviteit komt er altijd een berg extra taken bij, zoals administratie en zelfs schoonmaken, voor wie geen poetsvrouw in dienst neemt. Hoe waak je over een gezonde balans tussen je werk, jezelf en je gezin?

Breng je taken in kaart

Soms onderschatten verse ondernemers hoeveel extra werk er komt kijken bij het starten van een onderneming. Het verschil met loondienst is heel groot. In loondienst kom je aan op je werk, je doet wat je moet doen en je kunt weer naar huis. Als ondernemer heb je ook die ene hoofdtaak, je corebusiness. Maar daar komt nog heel wat extra werk bij.
Het is interessant om voordien, bijvoorbeeld bij het opstellen van het businessplan, een overzicht te maken van wat je allemaal moet doen. Denk daarbij aan alles:

  • Klantenwerving
  • Verkoop en het opstellen en versturen van facturen
  • Het bijhouden van alle mogelijk onkostenbewijzen?
  • Dacht je al aan het werk om het kantoor of de winkel proper te houden?
  • Ook het kantoormateriaal moet regelmatig aangevuld worden en vergeet ook niet de ramen af en toe te wassen.

Als ondernemer moet je zelf aan alles denken. Maak een overzicht van alle mogelijke taken en probeer in te schatten hoeveel tijd je daarvoor nodig zou hebben. Kijk ook wat je eventueel door andere mensen kunt laten doen. Kun je meer verdienen in één uur dan wat je voor datzelfde uur aan een poetsvrouw zou moeten betalen, dan kan dat een goede investering zijn. Houd er rekening mee dat elke uitbesteding geld zal kosten. Het is dus altijd afwegen of je liever financiële ruimte opgeeft, of besteed je liever meer tijd aan je onderneming?

Vergeet familie en vrienden niet

Je zou de eerste ondernemer niet zijn die plots helemaal leeft voor zijn onderneming en daarbij de familie en vrienden een beetje uit het oog verliest. Dat is gevaarlijk. Je kunt het eventjes volhouden en rekenen op begrip van die mensen, maar vroeg of laat moet je toch weer zien ruimte te creëren voor hen. Sowieso zul je meer werken dan iemand in loondienst, maar blijf je vrije tijd bewaken. Mocht het slecht beginnen gaan in het gezin of je begint vrienden te verliezen, dan knaagt dat aan je motivatie en je energie. Daardoor werk je minder efficiënt en ben je geneigd om nóg meer te werken, waardoor je al snel in een vicieuze cirkel terechtkomt.

Praten en plannen

Praat voordat je start met je nieuwe onderneming eerst héél grondig met je familie en vrienden.

  • Leg hun duidelijk je plannen uit en probeer te schetsen welke impact die zullen hebben op jou en daardoor ook op hen.
  • Zorg ervoor dat je alle steun hebt, nog voor je begint.
  • Daarnaast moet je plannen, plannen en nog eens plannen. Niet alleen vóór de start van je onderneming, maar ook terwijl je al aan het werk bent.

Praktische tip: Houd bijvoorbeeld drie avonden in de week vrij om volledig met het gezin bezig te zijn. En reserveer nog een avond extra om tijd voor jou persoonlijk te nemen. Werk je liever ‘s avonds en ga je in de voormiddag graag zwemmen? Doe dat dan ook zo. Je bent nu zelfstandig, je kunt je tijd volledig zelf indelen.

Doe wat jou het meest motivatie en energie geeft. Maar plan het, schrijf het ook werkelijk in je agenda. Waarom is dat zo belangrijk? Als je niets inplant, denk je nogal snel dat je “per uitzondering” eens wat later zult werken. Tegelijk krijg je meer zin in wat je gepland hebt als je het dagelijks ziet in je agenda.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe kan ik efficiënt netwerken?

Hoe kan ik efficiënt netwerken?

Michiel Verhamme
Welke job je ook uitvoert, als ondernemer heb je nood aan een goed netwerk. Laat je dus omringen door je naasten, maar ook door andere collega-ondernemers. Zij kunnen je een houvast bieden in moeilijkere tijden of een klankbord voor je zijn wanneer je vragen hebt. Netwerken klinkt leuk, hip en gemakkelijk maar dat is het zeker niet. De ene is er al wat meer ervaren in dan de andere. Maar als ondernemer moet je netwerken, je kunt niet anders. Je bedrijf staat of valt met een goed netwerk. Want dat omvat potentiële zakenpartners, leveranciers en …. klanten!
Ik wil een bestaande zaak overnemen. Hoe begin ik?

Ik wil een bestaande zaak overnemen. Hoe begin ik?

Michiel Verhamme
“1 tot 5 jaar.” Zolang duurt het om een overname en de bijhorende verkoop van een zaak te voltooien. Je begrijpt dat een goede voorbereiding en de juiste kennis van cruciaal belang zijn in een vereenvoudigd overnameproces. Laat je dus liefst bijstaan door professionals en vermijd zo dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. Je wilt een zaak overnemen, maar je weet niet goed hoe? Je leest er hier alles over.
Waar vind ik juridische, fiscale en financiële informatie over een overname?

Waar vind ik juridische, fiscale en financiële informatie over een overname?

Je wilt een zaak overnemen, maar zit nog met een heleboel vragen? Dat is niet meer dan normaal. Gelukkig sta je er niet alleen voor. KBC biedt (startende) ondernemers de kans om gratis een beroep te doen op een uitgebreid netwerk van juridische, financiële en fiscale experts. Met hun ervaring en knowhow kunnen zij je advies op jouw maat verlenen. Zo start je correct én met het nodige zelfvertrouwen aan het overnameproces.
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?