Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.

Wie is mijn doelgroep?

Je weet ongetwijfeld wat je precies wilt doen of wat je wilt verkopen, maar weet je ook aan wie je wilt verkopen? Met een café zul je wellicht vooral een jonger publiek aantrekken, tenzij je net daar het verschil wilt maken en de oudere bevolking wilt bedienen met een café dat speciaal voor hen werd ingericht. Om je te kunnen profileren moet je voor een stuk mensen veralgemenen. Er zijn altijd uitzonderingen, maar meestal zal een bepaalde groep mensen op dezelfde manier naar jouw bedrijf kijken. Gepensioneerden willen liefst in een café zitten met comfortabele stoelen of zetels, waar de muziek niet te luid staat en waar ze een koekje bij de koffie krijgen. Jongeren willen dan weer iets helemaal anders. Er zijn verschillende onderzoeksmethodes.

Waar is mijn doelgroep?

Als je eenmaal weet wie je doelgroep is, kun je onderzoeken waar je hen kan vinden om hun te vertellen over jouw bedrijf.

Voorbeeld: als je ervoor kiest om de oudere bevolking te bedienen weet je dat je geen lokale festivals moet sponsoren als café, tenzij het een schlagerfestival is. Je kunt bijvoorbeeld een bezoekje brengen aan het rusthuis in de buurt, voor zover het rusthuis zoiets zou toelaten.

Een jonger publiek bereik je dan weer het best via internet. Je kunt er gerust heel creatief zijn, maar het komt erop neer dat je weet waar je jouw doelgroep kunt vinden. Benader ze en vertel waarom ze jouw onderneming nodig hebben.

Wat is uniek aan mijn onderneming?

Waarom zouden mensen naar jou moeten komen en niet naar je concurrentie? Wat is er uniek aan jou? Ben jij goedkoper dan je concurrenten of net duurder, maar met meer kwaliteit? Of is de service die jij verleent veel uitgebreider? Doe een concurrentieanalyse (marktanalyse) en bepaal waar jij het verschil wilt maken. Dat verschil bepaalt de positie die je zult innemen op de markt. Daarom speel je dat “unique selling point” (USP) heel duidelijk uit bij elke vorm van communicatie met de klanten.

Wie ben ik?

Een antwoord vinden op de voorgaande vragen zorgt ervoor dat je een positie inneemt op de markt, dat je je dus profileert als onderneming. Maar nu komt de vraag: past dat profiel wel bij jou als ondernemer?

Voorbeeld: Stel dat je wasmachines verkoopt en je belooft een service na aankoop die veel verder gaat dan bij je concurrenten. Maar eigenlijk doe je dat helemaal niet graag, dan ga je je best anders profileren. Beperk bijvoorbeeld de service na aankoop, maar zorg dat je goedkoper bent dan de anderen.

Je kunt het nog verder drijven dan dat. Een onderneming doet veel meer dan de hoofdactiviteit. Ze heeft een karakter en creëert een gevoel bij mensen. Het komt wel vaker voor dat een onderneming niet per se beter of goedkoper is dan de concurrent en dat ze toch marktleider wordt. Dat komt omdat mensen dat bedrijf hun aankoop gunnen.

  • Goede doelen sponsoren kan je op weg helpen.
  • Je kunt ook een volledig verhaal schrijven rond je bedrijf.
  • Je kunt ook een manifest schrijven. Leg daarin dan jouw persoonlijke visie als ondernemer uit. Bijvoorbeeld dat je het milieu belangrijk vindt en dat je een groen bedrijf hebt.

Houd daarbij dan opnieuw rekening met wat jouw doelgroep graag zou zien (marktanalyse) in een onderneming. Wees creatief!

Een eigen zaak beginnen, maar waarin?

  • kies je voor een gat in de markt, met weinig of zonder concurrentie?
  • of wil je het verschil maken daar waar al heel wat spelers actief zijn 
  • hou niet alleen rekening met geld
Een eigen zaak beginnen, maar waarin?