Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?

Voer een marktanalyse uit

Het internet puilt uit van de informatie en data over de markt, maar het kaf van het koren scheiden lijkt niet altijd gemakkelijk. Er zijn veel verouderde gegevens en ook ronduit foutieve. Je kunt zelf op onderzoek gaan of je laat een gespecialiseerd bureau aan de slag gaan, al is die laatste optie niet voor veel startende zelfstandigen mogelijk. Je kunt daarvoor terecht bij een marketing- of onderzoeksbureau. Via de KMO-portefeuille kun je 50% korting krijgen. Je vindt op hun site ook erkende gegevensleveranciers.

  • Een klassieke enquête: Doe je het zelf, dan is een enquête een klassieke en effectieve manier om te weten te komen wat je klanten willen. Je kunt de vragen rechtstreeks aan je eigen klanten stellen, als je die al hebt. Maar ga gerust buiten je eigen onderneming op zoek naar inzichten.
  • Een clipboard: Een optie is om met pen en clipboard de straat op te trekken. Het persoonlijke contact met die mensen en de mogelijkheid om door te vragen zijn twee grote voordelen. Het nadeel is de beperkte hoeveelheid gegevens. Je kunt niet zo heel veel mensen spreken op één dag.
  • Een online-enquête: Een online-enquête biedt op dat vlak dan weer extra mogelijkheden. Je kunt op korte tijd veel gegevens en informatie verzamelen voor jouw marktanalyse. Het volume kan groter zijn, maar online is het niet altijd gemakkelijk mensen zover te krijgen dat ze er tijd voor vrijmaken. Daarnaast hang je ook vast aan één formulier en kun je bij interessante antwoorden niet doorvragen. Voor eenvoudige enquêtes bestaan er tegenwoordig gratis tools, zoals SurveyMonkey.

Ga speuren op social media

Op social media wordt er veel gesproken over producten, diensten en bedrijven. Zowel positief als negatief. Daar kun je veel leren over wat klanten willen. Het vraagt wel enige technische kennis om op een efficiënte manier een marktanalyse uit te voeren via social media. Maar je kunt gerust ook willekeurig wat lezen om zo een gevoel te krijgen van wat mensen denken over jouw marktsegment en eventueel over jouw concurrenten. Al mag je niet vergeten dat social media maar een deel van de consumenten vertegenwoordigt. Daarom combineer je deze manier met extra onderzoek.

Kijk wat je concurrenten doen

Maak een lijst met jouw directe (of indirecte) concurrenten en doe een concurrentieanalyse. Ga kijken op hun site, op hun social media profielen en zie hoe zij het doen. Meestal kun je als buitenstaander al snel zien wat hun sterke en minder sterke punten zijn en hoe klanten daarop reageren. Met wat geluk vind je ook jaarrapporten, waar je kunt zien welke producten of diensten aanslaan bij klanten.

Tip: Via data.be vind je er al heel wat. Zien wat concurrenten doen en wat het oplevert, kan leerrijk zijn bij het uitvoeren van een marktanalyse.

Op welke vragen zoek je het best een antwoord?

De marktanalyse zelf is één ding, maar je moet natuurlijk nog weten op welke vragen je een antwoord zou moeten hebben. Hier enkele suggesties waar je al mee kunt starten:

  • Wie zijn mijn klanten?
  • Waar kan ik mijn klanten bereiken en benaderen?
  • Waar zijn mijn klanten naar op zoek?
  • Groeit de markt waarin ik wil starten of krimpt ze eerder?
  • Wie zijn mijn concurrenten en hoe gaat het met hen?
  • Wat doen zij voor mijn potentiële klanten en hoe reageren die daarop?
  • Waarom kiezen klanten voor die concurrenten?
  • Willen klanten kwaliteit of eerder een lage prijs?
  • ...

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe doe ik aan prospectie?

Hoe doe ik aan prospectie?

Prospectie is een must om nieuwe klanten te winnen. Hoe begin je eraan? En wat is de meest succesvolle manier? Een samenvatting.
Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders
Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.
Welk soort verkooppunt kies ik?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele
Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.