Hoe stel ik een business plan op?

Hoe stel ik een business plan op?

Om een eigen onderneming op te starten stel je het best een business plan en een financieel plan op. Daarin geef je aan hoe je de zaken zult aanpakken. Stel jezelf voortdurend kritische vragen om een duidelijk beeld te krijgen van je plannen en zo de haalbaarheid van de onderneming te toetsen.

Waarom is een business plan belangrijk?

Ondernemen start met een idee. Je werkt je idee verder uit in een business plan. Zo krijgt het vorm. Uit het plan zal uiteindelijk blijken of je project haalbaar is.

Een business plan maak je voor jezelf!

Het biedt houvast. Op momenten dat je moet beslissen, geeft het richting. Toets regelmatig of de doelstellingen van je ondernemingsplan gerealiseerd worden. Stuur zo nodig tijdig bij. Daarnaast helpt een business plan om focus te houden op wat echt belangrijk is. Als ondernemer krijg je veel opportuniteiten op je pad, maar niet elke opportuniteit strookt met de doelstellingen van je bedrijf. Focus dus op wat je doelen helpt bereiken.

Geloofwaardigheid opbouwen

Met een goed business plan kun je overtuigen. Een investeerder zal gemakkelijker vertrouwen in je stellen als hij ziet dat je goed over je project nagedacht hebt. Dat geldt ook voor banken.

Hoe begin ik eraan?

Ondernemingsplan schrijven

Formuleer voor jezelf een antwoord op volgende vragen:

1.       Is mijn idee sterk genoeg?

Beschrijf je idee. Ga voor jezelf na wat de sterktes en zwaktes zijn van je plan. Waar zie je opportuniteiten? Welke obstakels kun je onderweg tegenkomen?

2.       Wie ben ik?

Stel je onderneming voor. Hoe ben je georganiseerd? Heb je nog andere bedrijven, beschrijf dan hoe die zich onderling verhouden. Heb je de nodige expertise in huis? Breng je competenties in kaart. Welke opleidingen heb je gevolgd? Ga dieper in op werkervaring die je opgedaan hebt. Is je bedrijf financieel gezond? Schets hier al kort de financiële situatie van je bedrijf (eigen middelen, lopende kredieten …).

3.       Wat doen anderen?

Maak een grondige analyse van de markt. Wie zijn je concurrenten? Hoeveel klanten denk je te bereiken? Heb je misschien een specifieke doelgroep voor ogen? Ben je afhankelijk van leveranciers? Kun je leverancierskrediet krijgen?

4.       Wat zijn mijn doelstellingen?

Stippel de weg uit die jij als ondernemer wilt volgen. Beschrijf je visie. Wat is de missie van je bedrijf? Welke strategie ga je toepassen? Welke waarden vind jij belangrijk voor jou als ondernemer en dus voor de onderneming zelf. Een goed businessplan is een leidraad om je doelstellingen te bereiken.

5.       Hoe ga ik het aanpakken?

Schrijf in grote lijnen uit hoe je je plannen wilt realiseren. Wat is jouw marketingstrategie? Welke producten of service ga je aanbieden? Hoe ga je dat in de markt zetten? Tegen welke prijs? Ga je adverteren? Vanwaaruit ga je werken? Heb je een handelspand nodig of ga je starten met een webwinkel?

Kun je het werk alleen aan? Of heb je personeel nodig?

Hoe ga ik mijn plannen financieren?

Een financieel plan maakt deel uit van je business plan. Je wilt natuurlijk dat je project rendabel is. Uit het financiële plan zal blijken of je business plan ook financieel haalbaar is.

Aanrader, maar soms ook verplichting

Het is altijd aan te raden om een financieel plan op te stellen. Met een goed financieel plan kom je zelf niet voor verrassingen te staan. Je zult ook veel steviger staan in onderhandelingen met potentiële kredietgevers.

Vennootschappen met een beperkte aansprakelijkheid (BVBA, NV, …) zijn zelfs verplicht om een financieel plan op te stellen. Stel dat je bedrijf failliet gaat binnen een periode van 3 jaar na de start, dan zal het financiële plan opgevraagd worden bij de notaris. Als uit het plan blijkt dat er onvoldoende startkapitaal was of dat je het plan niet waarheidsgetrouw hebt opgesteld, kunnen de vennoten toch aansprakelijk gesteld worden.

Een financieel plan geeft antwoord op …

Breng volgende elementen in kaart voor minstens 3 tot 5 jaar:

  • Welke inkomsten verwacht je op welk moment?
  • Heb je eenmalige kosten? Bijvoorbeeld kosten voor de inrichting van je winkel
  • Wat zijn je recurrente kosten? Bijvoorbeeld elektriciteit, aankoop van de voorraad …
  • Wat zijn je zware kosten? Bijvoorbeeld personeelskosten
  • Hoeveel eigen middelen heb je?
  • Heb je krediet nodig?

Kun je beroep doen op steunmaatregelen van de overheid?

Wees realistisch!

Een plan ontstaat in stappen. Toets telkens weer de haalbaarheid van je plan. Lijkt iets niet realistisch, keer dan terug naar het begin en doorloop alle stappen opnieuw. Daar kruipt veel tijd in, maar het loont de moeite. Aan een plan met een positief resultaat heb je niets als dat plan niet gebaseerd is op de realiteit.

Je staat niet alleen

  • UNIZO helpt je om stap voor stap je businessplan en je financiële plan op te stellen. UNIZO stelt daarvoor de handige tool “Unizo Startsimulator” ter beschikking.
  • Je boekhouder kan je met raad en daad bijstaan.
  • Kom ook eens praten met je KBC-relatiebeheerder.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele

Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Michiel Verhamme

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hannes D'Hulster

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele

Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.