Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Heb je andere vragen of wil je een afspraak maken? Contacteer de experten van KBC Live of een kantoor in je buurt.

Het coronavirus grijpt steeds meer om zich heen. Om met die snel veranderende situatie om te gaan, communiceerden we eerder al dat onze kantoren enkel na afspraak zullen open zijn en dat we ook vanop afstand bereikbaar blijven. Toch hebben veel van onze klanten vragen over het verloop van hun bank- en verzekeringszaken, en dat is normaal.

We vinden het daarom belangrijk om onze klanten zo goed mogelijk te blijven informeren tijdens deze uitzonderlijke situatie en stelden een lijst op met veelgestelde vragen.

Zit je met een specifieke vraag en vind je het antwoord niet in de lijst? Stuur je vraag dan naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Snel naar meer info over

Bereikbaarheid

Blijft mijn kantoor open en mijn verzekeringsagent bereikbaar? En wat zijn de openingsuren?

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Contacteer gerust je KBC-kantoor op hun algemene nummer.

Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar. Je vindt het telefoonnummer van je verzekeringsagent op de website bij 'Vind een kantoor', in KBC Mobile bij 'Je contacten' en in KBC Touch bij 'Contact'.

Kan ik bij KBC Live terecht? Wat zijn de openingsuren?

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Live via onze app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153, van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Hoe ontvang ik veilig geld tijdens deze coronacrisis?

Volgens de FOD Volkgsgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kredieten

Welke steunmaatregelen kan ik krijgen als ondernemer?

Op de website van VLAIO vind je een actueel overzicht met steunmaatregelen

> Lees meer

Hoe kan ik een uitstel van betaling aanvragen voor mijn investeringskrediet?

De minister van Financiën Alexander De Croo, de Nationale Bank van België en Febelfin hebben aangekondigd om ondernemingen financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen zouden komen door de coronacrisis. Zo kun je in bepaalde gevallen tot en met 31 december betalingsuitstel krijgen voor je ondernemingskrediet.

> Vraag je betalingsuitstel aan

Kan ik betalingsuitstel vragen voor andere kredieten dan investeringskredieten (kaskredieten, leasing, wentelkrediet,…)?

Voor investeringskredieten kun je betalingsuitstel aanvragen op onze website:

> Vraag je betalingsuitstel aan

Zoek je een oplossing voor andere kredietvormen, zoals leasing, renting, wentelkredieten of kaskredieten? Contacteer dan gerust je aanspreekpunt of KBC Live (van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Kan ik de voorafbetaling van mijn belastingen uitstellen?

Ja, we kunnen samen een oplossing vinden om de voorafbetaling van je belastingen uit te stellen.

Contacteer gerust je aanspreekpunt, KBC-kantoor of KBC Live (van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Hoe kan ik een bijkomend krediet met overheidsgarantie aanvragen als gevolg van de coronacrisis?

Vraag eerst betalingsuitstel aan voor je lopende investeringskredieten. Daarna kun je een aanvraag indienen voor een bijkomend krediet.

> Vraag betalingsuitstel aan voor je investeringskrediet

Is betalingsuitstel niet voldoende en heb je ook een bijkomend krediet nodig?

> Vraag een bijkomend krediet met overheidsgarantie aan

Verzekeren

Algemeen

Welke steunmaatregelen kan ik voor mijn verzekeringen bekomen?

KBC Bank & Verzekering heeft samen met de sector steunmaatregelen afgesproken om in deze moeilijke tijden aan te bieden. Zo blijven we zorgen voor bescherming van het personeel bij tijdelijke werkloosheid.
Daarnaast zoeken we samen naar financiële ademruimte voor betalingen, zodat de economische activiteiten van ondernemers kunnen verzekerd blijven. Bekijk zeker ook de onderstaande vragen en antwoorden.

Heb je nog vragen? Je verzekeringsagent of tussenpersoon kan je altijd verder ondersteunen.

Ik heb problemen om mijn verzekeringen te betalen als ondernemer. Kan ik hiervoor uitstel krijgen?

We begrijpen dat je als ondernemer moeilijheden kunt ervaren om je premies te betalen. Neem contact op met je verzekeringsagent of tussenpersoon, die met jou de mogelijkheden kan bespreken en je gepast advies hierop kan geven.  

Aansprakelijkheden

Ben ik als hulpverlener verzekerd wanneer ik ingezet word buiten mijn normale discipline?

Heb je een KBC–Polis Medische en paramedische beroepen?

Dan ben je als hulpverlener* door de uitzonderlijke omstandigheden verzekerd wanneer je buiten je discipline wordt ingezet om patiënten met COVID-19 te behandelen. Dat geldt ook voor consultaties op afstand, via Skype of telefoon bijvoorbeeld.

Belangrijk: heb je een verzekering op jouw naam? Dan moet je een beroep doen op je eigen verzekering. Heb je geen eigen verzekering? Dan kun je een beroep doen op de verzekering van de instelling waarvoor je je activiteiten uitoefent.

*Onder ‘hulpverlener’ verstaan we artsen, studenten geneeskunde en (studenten) verpleegkundigen.

Ik lever maaltijden aan huis tijdens de coronacrisis. Ben ik dan verzekerd met mijn bedrijfspolis BA en arbeidsongevallen?

Ja, om horecazaken te steunen tijdens deze periode, zijn thuisleveringen van maaltijden zonder bijpremie verzekerd in de bedrijfspolissen BA en arbeidsongevallen.

Ik lever aan huis tijdens de coronacrisis. Ben ik dan verzekerd met mijn bedrijfspolis BA en arbeidsongevallen?

Ja, om ondernemingen te steunen tijdens deze periode, zijn thuisleveringen zonder bijpremie verzekerd in de bedrijfspolissen BA en arbeidsongevallen.

Ik heropen mijn zaak en breid mijn terras tijdelijk uit voor de zomer. Ben ik daarvoor verzekerd?

Is je publiek toegankelijke ruimte, binnen en buiten, groter dan 50 vierkante meter? Dan ben je wettelijk verplicht om je daarvoor te verzekeren. In dat geval raden we je aan om je verzekeringsagent te contacteren.

Personeel

Ik heb werknemers die tijdelijk werkloos zijn. Moet ik nog premies betalen voor een groepsverzekering?

In principe moeten er geen premies meer betaald worden voor de groepsverzekering. Maar de aanvullende waarborgen zoals arbeidsongeschiktheid stoppen in dat geval wel, terwijl daar net nu behoefte aan kan zijn.

Daarom kun je beslissen om de premie te blijven doorbetalen, eventueel met uitstel van betaling. Heb je advies nodig? Neem dan contact op met je verzekeringsagent of tussenpersoon.  

Ik heb werknemers die tijdelijk werkloos zijn. Kunnen zij nog altijd beroep doen op hun collectieve hospitalisatieverzekering?

De collectieve hospitalisatieverzekering blijft nog altijd van toepassing. Ligt het financieel moeilijk om deze premies te betalen? Neem dan contact op met je verzekeringsagent om de mogelijkheden te bekijken.

Mijn medewerkers werken thuis tijdens de coronacrisis. Zijn ze dan verzekerd met hun arbeidsongevallenverzekering?

Ja, met je arbeidsongevallenverzekering zijn je medewerkers ook verzekerd bij arbeidsongevallen tijdens het thuiswerken.

Gezondheid

Mijn geplande ziekenhuisopname is door de coronamaatregelen uitgesteld. Wat betekent dat voor de pre-kosten van mijn hospitalisatieverzekering?

Een hospitalisatieverzekering verzekert normaliter zowel je ziekenhuisopname als de gelinkte kosten die voorafgaan en volgen op die opname gedurende de zogenaamde pre- en postperiode.
KBC Bank & Verzekering zal de voorwaarden betreffende de duurtijd van de pre- en postperiode tijdelijk ruimer toepassen. Zo zal de pre-periode behouden worden rond de eerste aanmelding en dus verruimd worden tot de effectieve opname.
Als je in deze situatie bent, geef dan je nieuwe datum van ziekenhuisopname zeker door via KBC Mobile of KBC Touch, of bel naar 0800 900 68 (optie 1).

Mijn ziekenhuisopname is reeds uitgevoerd, maar de nabehandeling (bijvoorbeeld de behandeling bij de kinesist) is stilgelegd. Wat betekent dat voor de postkosten van mijn hospitalisatieverzekering?

Een hospitalisatieverzekering verzekert normaliter zowel je ziekenhuisopname als de gelinkte kosten die voorafgaan en volgen op die opname gedurende de zogenaamde pre- en postperiode.
KBC Verzekeringen zal de voorwaarden betreffende de duurtijd van de pre- en postperiode tijdelijk ruimer toepassen. Concreet zal in deze situatie de postperiode uitgebreid worden met drie maanden.
Als je in deze situatie bent, geef dat dan zeker door via schade.hospitalisatie@verz.kbc.be of bel naar 0800 900 68 (optie 2).

Ik zit in quarantaine door de coronacrisis. Ben ik verzekerd met mijn waarborg Gewaarborgd Inkomen?

Je krijgt alleen een uitkering als je besmet bent met corona en de nodige attesten kunt voorleggen. Bij economisch verlies of een preventieve quarantaine krijg je geen uitkering.

Dekt mijn verzekering Gewaarborgd Inkomen een coronabesmetting?

Ja, je krijgt een uitkering als je besmet wordt met corona en de eigenrisicotermijn is afgelopen.

Belangrijk: bezorg ons wel zeker de nodige attesten als bewijs. Je krijgt dus geen uitkering bij een preventieve quarantaine.

Dekt mijn hospitalisatieverzekering een coronabesmetting?

Ja, je bent altijd verzekerd bij een opname in een Belgisch ziekenhuis. Word je in het buitenland opgenomen? Dan ben je ook (beperkt) verzekerd. Controleer in dat geval wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Dekt mijn hospitalisatieverzekering een opname in een buitenlands ziekenhuis door een coronabesmetting?

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Ik reis tegen het advies van Buitenlandse Zaken in naar een risiciogebied en raak ter plaatse besmet met corona. Dekt mijn hospitalisatieverzekering een opname in een buitenlands ziekenhuis?

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Mijn ziekenhuisopname is uitgevoerd, maar de nabehandeling (bijvoorbeeld de behandeling bij de kinesist) is stilgelegd door corona. Welke kosten verzekert mijn hospitalisatieverzekering nog na mijn ziekenhuisopname?

Een hospitalisatieverzekering verzekert in principe 2 zaken:

  • Je ziekenhuisopname
  • Gelinkte kosten voor en na je ziekenhuisopname (tijdens de zogenaamde ‘pre- en postperiode’)

KBC Verzekeringen verlengt tijdelijk de periode waarin je verzekerd bent voor de nabehandeling. Zo ben je na je ziekenhuisopname tot 3 maanden extra verzekerd voor de kosten van de nabehandeling, als je ziekenhuisopname plaatsvond voor 18 mei 2020.

Geldt dit voor jouw situatie? Laat ons dat dan zeker weten. Stuur ons een e-mail op schade.hospitalisatie@verz.kbc.be, of bel ons op 0800 900 68 (optie 2).

Motorrijtuigen

Ik moet met mijn auto naar de technische keuring, maar die is gesloten door de overheidsmaatregelen rond COVID-19. Wat zijn de gevolgen voor mijn autoverzekering?

Je voertuig blijft gewoon verzekerd als je een ongeval hebt en door de overheidsmaatregelen rond de coronacrisis niet op tijd bij de technische keuring bent geraakt.
Meer info over de geldigheid van uw keuring:
Vlaanderen: https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/autokeuring
Brussel: https://mobilite-mobiliteit.brussels/en/node/1528
Wallonië: https://www.autosecurite.be/news/informations-coronavirus/

Reizen

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Waar heb ik recht op?

Deze kosten worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de luchtvaartmaatschappij om een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis te verkrijgen.

De Europese regelgeving ​​legt de luchtvaartmaatschappijen v​​an de Europese Unie bepaalde verplichtingen op. Meer informatie over je rechten bij annulatie door een luchtvaartmaatschappij vind je op de website van de FOD.

Mag ik nog naar het buitenland?

Daarvoor volg je het best de richtlijnen van de overheid.

Ik moet een reis annuleren. Kan ik een beroep doen op een annulatieverzekering voor een vergoeding?

We hebben een uitgebreide pagina met veelgestelde vragen over je reisverzekering:

> Ontdek meer

Ik moet mijn reis annuleren door corona. Heb ik recht op een vergoeding met mijn annulatieverzekering?

Met een annulatieverzekering krijg je in bepaalde gevallen een vergoeding als je je reis moet annuleren. Je contacteert het best je reisbureau, touroperator of vervoersmaatschappij om je opties te bespreken.

Onderstaande gevallen zijn geen geldige reden voor een vergoeding:

  • Het uitbreken van het coronavirus in het land van bestemming
  • Een negatief reisadvies van de Belgische overheid
  • Een inreisverbod in het land van bestemming door het coronavirus

Heb je zelf een reis georganiseerd?

Contacteer dan de verschillende dienstverleners (luchtvaartmaatschappij, hotel,...) om je mogelijkheden te bespreken.

Voor je verblijfskosten gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan als je niet komt opdagen.

Heb je korting gekregen omdat je vroeg geboekt hebt? Dan kun je meestal niet annuleren.

Meer weten over de annulatieverzekering?

> Ontdek meer  

Andere vragen

Ik heb problemen om mijn stortingen voor pensioenopbouw te doen. Moet ik deze betalen?

Als je het moeilijk hebt om deze stortingen te volbrengen, dan contacteer je het best je verzekeringsagent om mogelijke oplossingen te bespreken. De premie niet storten kan impact hebben, waarover je verzekeringsagent je het best advies geeft.  

Wat is het effect van betalingsuitstel/vrijstelling van sociale bijdragen op de fiscale aftrekbaarheid van mijn premies VAPZ?

Uitstel van sociale bijdragen:
Als je voor één of twee kwartalen uitstel hebt van betaling van je sociale bijdragen (zowel de gebruikelijke kwartaalbijdragen als de regularisaties) en deze pas in 2021 betaalt, dan is je premie VAPZ dit jaar niet fiscaal aftrekbaar. Je kan dit oplossen door al je sociale bijdragen van 2020 toch nog te betalen voor het einde van dit jaar.

Vrijstelling van sociale bijdragen:
Als je voor één of meerdere kwartalen van 2020 een vrijstelling voor je sociale bijdragen krijgt, dan is je premie VAPZ dit jaar niet fiscaal aftrekbaar. Je kan overwegen om dit jaar geen premie VAPZ te storten, maar dat betekent ook minder aanvullende pensioenopbouw. Weet dat je niet de maximum fiscale premie hoeft te betalen, een lager bedrag kan ook (met een min. van 288€ per jaar).

Algemene vragen

Hoe vermijd ik de verspreiding van COVID-19 op het werk?

De FOD Werkgelegenheid schreef samen met de werkgeversorganisaties en vakbonden een handige gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan.

Zo vind je er verschillende tips in om je zaak op een veilige manier te heropstarten. Daarnaast staan er ook algemene richtlijnen in om de verspreiding van COVID-19 op de werkvloer te vermijden.

> Ontdek meer

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Elektrische wagens in het wagenpark

Geert Markey, directeur KBC Mobility én sinds kort ook CEO van VAB Groep, gelooft in de toekomst van de elektrische wagen, al moeten er nog wat hinderpalen worden overwonnen.
Elektrische wagens in het wagenpark

Wat met arbeidsongevallen tijdens thuiswerk?

De voorbije maanden werden heel wat keukentafels, sofa's en zolderkamers omgedoopt tot volwaardige geïmproviseerde bureaus. Telewerken werd het nieuwe normaal. Maar wat als een werknemer net nu een ongeval heeft?

 

Wat met arbeidsongevallen tijdens thuiswerk?

Nieuwe kansen door COVID-19

Nicolas Usuwiel zag zijn zaak stilvallen tijdens de coronacrisis. Zijn samenwerking met de medische sector bracht hem op nieuwe ideeën. 

Nieuwe kansen door COVID-19

KBC Local en e-Reporting verdwijnen vanaf oktober

Ontdek hoe je vlot betaalt in het KBC Business Dashboard
KBC Local en e-Reporting verdwijnen vanaf oktober
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.