Wat moet ik doen bij een verhuis?

Laat niets achter(wege)

Wat moet ik doen bij een verhuis?

Laat niets achter(wege)

Je gaat verhuizen, geweldig! Maar daar komt heel wat organisatie bij kijken, dus alle voorbereiding is belangrijk. Onderstaande checklist gidst je door de hele verhuis.

Zeg je oude huur op

Huur je momenteel nog? Verwittig de eigenaar per aangetekende brief. Je doet dit best 3 maanden op voorhand. Spreek samen tijdstippen af waarop geïnteresseerden de huurwoning kunnen bezoeken.

Laat je het gehuurde huis of appartement achter in oorspronkelijke staat? Goed, dan krijg je zeker de volledige huurwaarborg terug. Hiervoor moet je wel eerst een plaatschrijving opmaken. Tip: voer voordien al eventuele herstellingen uit aan je huurwoning. Denk aan boorgaatjes in de muur en andere kleine beschadigingen. Zo vermijd je mogelijke aanvaringen met de eigenaar. En kun je met een gerust hart verhuizen.

Regel alle aansluitingen

Nog een maand en je verhuist. Tijd om je leveranciers van elektriciteit, aardgas en water op de hoogte te brengen. Vraag hen wat je moet doen met de meterstanden. Ook bij je nieuwe woning moet je deze controleren. En liefst op de dag dat je sleutels krijgt. Gebruik hiervoor het energieovernamedocument, en laat dat meteen ook handtekenen door de eigenaar. Klaar? Bezorg het formulier binnen vijf werkdagen aan je leverancier. 

Geef je nieuwe adres door aan relevante instanties

Je werkgever

Breng 14 dagen voor de verhuisdag je ziekenfonds op de hoogte. En niet te vergeten: je werkgever. Hij zal je nieuwe adres doorspelen aan het socialeverzekeringsfonds. Misschien kun je een dag vakantie vragen. Zo heb je de nodige tijd om al je spullen te verhuizen.

Je bent zelfstandig ondernemer? Dan moet je zelf alle instanties op de hoogte brengen. Dit zijn: het socialeverzekeringsfonds, de btw-controle, het sociaal secretariaat en het handelsregister.

Indien je een wacht- of werkloosheidsuitkering hebt, geef je je adreswijziging best door aan de VDAB of Actiris. Vergeet ook de RVA en je uitbetalingsinstelling niet. 

Je bank- en verzekeringskantoor

Is de brandverzekering voor je nieuwe woning al in orde? Klop zeker aan bij je bank- en verzekeringsadviseur, liefst zo’n 7 dagen op voorhand. Vraag ineens naar een verzekering die de risico’s dekt tijdens je verhuis. 

Het postkantoor

Geef een week voor de verhuisdag je nieuwe adres door aan het postkantoor. Met de verhuisdienst van Bpost ontvang je al je brieven meteen op het nieuwe adres!

Zorg voor een vlotte verhuisdag

Hulp van een verhuisfirma

Een zorgeloze verhuisdag vraagt meer dan één helpende hand. Die van een verhuisfirma, bijvoorbeeld. Wil je er een inschakelen, ga je best 3 maanden voor de verhuis al op zoek. Laat de verhuizer gerust al eens langskomen. Zo kun je de praktische zaken bespreken, zoals de meubelen die je al dan niet meeneemt naar je nieuwe woning. Vraag ook naar een offerte. Let wel: sommige verhuisfirma’s verhogen hun tarief wanneer je op zaterdag verhuist.

Inpakwerk

Mankracht, een hoop kartonnen dozen en voldoende krantenpapier: meer heb je niet nodig om je spullen in te pakken. Nummer alle kamers, dozen en meubelen, dat vergemakkelijkt het uitpakken. Schrijf ook op elke doos of de inhoud breekbaar is.

Maar wat doe je met alle schroeven, bouten en sleutels van kasten? Heel eenvoudig, verzamel ze in een envelop. Die kun je met stevige plakband op een van de losse kastpanelen bevestigen. 

Andere praktische zaken

Veel mensen nemen hun diepvries mee naar hun nieuwe huis of appartement. Jij ook? Zet hem de nacht voordien op de hoogste stand. Zorg verder dat hij verticaal blijft staan tijdens de verhuis zelf. Andere tip: laad de spullen die je als eerste nodig hebt pas in op het einde.

Eenmaal gearriveerd in je kersverse woning begin je trouwens best met de installatie van je bad- en slaapkamer. Zo kun je na een lange verhuisdag meteen uitblazen.

Schrijf je in bij de nieuwe gemeente

Laat je tijdig inschrijven bij de dienst Bevolking. Dat kan tot 8 dagen nadat je bent verhuisd. De Bevolkingsdienst zal de dienst van je vorige gemeente op de hoogte brengen. Zelfs de belastingen worden voor je ingelicht. Laat binnen 14 dagen na verhuisdatum het inschrijvingsbewijs van je auto of motorfiets aanpassen. En nu je er toch bent, kun je ineens vragen op welke dagen het huisvuil wordt opgehaald. Handig!

Onze Checklist Huren wordt je handige tool!

 

Een woning huren en verhuizen, zoveel waar je moet aan denken. Met de Checklist Huren van KBC heb je alle taken in een overzicht, en kun je ze aan je eigen to-dolijst en agenda toevoegen.

 

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen