Ondernemingsplan

Een goede start is het halve werk, ook voor ondernemers. Een goed ondernemingsplan kan je daarbij heel wat helpen. Onze kenners staan je bij!

Ondernemingsplan

Een goede start is het halve werk, ook voor ondernemers. Een goed ondernemingsplan kan je daarbij heel wat helpen. Onze kenners staan je bij!

Wat is een ondernemingsplan?

Wat is een ondernemingsplan?

Michiel Verhamme

Een ondernemingsplan wordt ook wel eens een businessplan genoemd. Het is een heel gedetailleerde beschrijving van jouw idee voor een nieuwe onderneming. Het bevat zowel het businessconcept als het financieële plan en concurrentie-analyses.

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hannes D'Hulster

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Hoe stel ik een businessplan op?

Hoe stel ik een businessplan op?

Bart De Waele

Om een eigen onderneming op te starten stel je het best een business plan en een financieel plan op. Daarin geef je aan hoe je de zaken zult aanpakken. Stel jezelf voortdurend kritische vragen om een duidelijk beeld te krijgen van je plannen en zo de haalbaarheid van de onderneming te toetsen.

Is mijn ondernemingsplan haalbaar?

Is mijn ondernemingsplan haalbaar?

Michiel Verhamme

Elke ondernemer die van plan is om een bedrijf op te richten, stelt het best een ondernemingsplan op. Je krijgt zelf een duidelijker zicht op je plannen en het is ook noodzakelijk als je externe partners, zoals banken, wilt overtuigen van je concept. Maar hoe weet je nu of het een realistisch plan is? Hoe weet je of je businessplan haalbaar is?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.

Welk soort verkooppunt kies ik?

Welk soort verkooppunt kies ik?

Bart De Waele

Je wilt ondernemen, maar je weet niet waar je je bedrijf moet vestigen? Een verkooppunt kiezen is niet zo gemakkelijk, want je moet met zoveel zaken rekening houden. Zowel voor diensten als producten speelt de locatie een belangrijke rol.

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Hoe ontdek je een niche in de markt?

Bart De Waele

Als startende ondernemer heb je twee opties: ofwel betreed je een markt waar er al heel wat concurrentie is en probeer je je op een of andere manier te differentiëren. Ofwel zoek je naar een markt waar er nog heel wat ruimte is, of zelfs helemaal nog geen concurrentie, het bekende ‘gat in de markt’ dus. Sowieso kies je het best een duidelijk afgelijnd deel van de markt om te starten. Zo’n deel noemen we een niche.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Michiel Verhamme

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Michiel Verhamme

Je weet wellicht al wat je wilt verkopen of welke diensten je wilt aanbieden met je nieuwe onderneming. Maar weet je ook al aan wie? Of concreter: weet je al wie bereid zou zijn om jou daarvoor te betalen? Bij het opstellen van een businessplan doe je een marktonderzoek en daarbij zoek je naar jouw doelgroep(en). Hoe doe je dat en hoe bereik je hen nadien?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Michiel Verhamme

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Hoe stel ik mijn onderneming voor?

Als iemand je vraagt wat je doet of wat jouw bedrijf doet, kun je daar dan een beknopt antwoord op geven? Mensen krijgen liefst een kort en duidelijk antwoord. Tegelijk kun je ervoor zorgen dat je uitleg ook overtuigend werkt, want wie weet is die persoon een toekomstige klant.

Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Hoeveel je in marketing investeert, heb je zelf in de hand. Het kan gaan van heel goedkoop tot peperduur. Er is wel één basisregel: je moet er meer uithalen dan je erin steekt. Zomaar willekeurig marketingacties opzetten is niet aangeraden. Je meet het best wat je doet en vooral wat het opbrengt. Zo kun je efficiënt bijsturen, de goede strategieën opdrijven en de minder rendabele afbouwen.

Is mijn project financieel haalbaar?

Is mijn project financieel haalbaar?

Een eigen bedrijf starten of een onderneming overnemen, het is de droom van veel zelfstandigen. Maar tussen die droom en de werkelijkheid zijn er een paar belangrijke stappen die je zeker moet zetten. Nagaan of je project financieel haalbaar is, is zo’n belangrijke tussenstap. Daarom voer je als startende ondernemer het best een haalbaarheidsstudie uit, of stel je op voorhand een businessplan op.

Kan ik best (een pand) huren of kopen?

Kan ik best (een pand) huren of kopen?

Als je als ondernemer of zelfstandige een zaak wil beginnen of overnemen zijn er duizenden vragen die door je hoofd spelen. Eén van die vragen, zal ongetwijfeld zijn: ”moet ik een pand huren of kopen om mijn zaak in onder te brengen?”