Ondernemingsplan

Een goede start is het halve werk, ook voor ondernemers. Een goed ondernemingsplan kan je daarbij heel wat helpen. Onze kenners staan je bij!

Ondernemingsplan

Een goede start is het halve werk, ook voor ondernemers. Een goed ondernemingsplan kan je daarbij heel wat helpen. Onze kenners staan je bij!

Een eigen zaak beginnen, maar waarin?

  • kies je voor een gat in de markt, met weinig of zonder concurrentie?
  • of wil je het verschil maken daar waar al heel wat spelers actief zijn 
  • hou niet alleen rekening met geld

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Je weet wellicht al wat je wilt verkopen of welke diensten je wilt aanbieden met je nieuwe onderneming. Maar weet je ook al aan wie? Of concreter: weet je al wie bereid zou zijn om jou daarvoor te betalen? Bij het opstellen van een businessplan doe je een marktonderzoek en daarbij zoek je naar jouw doelgroep(en). Hoe doe je dat en hoe bereik je hen nadien?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?

Een handelspand huren of kopen

Als je als ondernemer of zelfstandige een zaak wil beginnen of overnemen zijn er duizenden vragen die door je hoofd spelen. Eén van die vragen, zal ongetwijfeld zijn: ”moet ik een pand huren of kopen om mijn zaak in onder te brengen?”

Sterke branding met een logo en een huisstijl

Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?

Hoe stel ik een businessplan op?

Overtuig banken en investeerders en krijg feedback van een expert.