Blog: The Future of Shopping

'Online shopping' raakt meer en meer ingeburgerd. Toch spelen nog niet alle handelaars hierop in. Om meer te weten te komen over online winkelen, kom langs op het event 'The Future of Shopping'.

Blog: The Future of Shopping

'Online shopping' raakt meer en meer ingeburgerd. Toch spelen nog niet alle handelaars hierop in. Om meer te weten te komen over online winkelen, kom langs op het event 'The Future of Shopping'.

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?

Ontdek de wereld van future shopping zelf!

webshop openen

Unizo en RetailDetail sloegen de handen in elkaar en gingen op zoek naar sterke partners om een antwoord te geven op al je ondernemersvragen rond ‘The Future of Shopping’. KBC was meteen gewonnen en stapte mee in het initiatief. Samen trekken ze met een mobiel belevingscentrum Vlaanderen door.

Zo zal het mobiele belevingscentrum – 6 rijdende zeecontainers – de komende maanden neerstrijken in 13 Vlaamse steden. Hier zal op elke locatie aandacht geschonken worden aan alles wat te maken heeft met het toekomstige winkelen.

Je kunt er in de voetsporen treden van de consument, van zijn woonkamer tot aan de kassa. Maak kennis met de mogelijkheden van interactieve etalages en digital signage. Speel in op de zintuigen van je klant met geur-, kleur- en muziekmarketing. Vergroot de klantentrouw door nieuwe toepassingen. Maak de winkelruimte aangenamer en ontdek hoe je betalingen regelt zonder fysieke kassa. Kom beleven hoe je jouw zaak kunt voorbereiden op de veranderende consument!

Inspirerende workshops

future of shopping

Je kunt niet alleen de containers bezoeken, maar ook deelnemen aan enkele workshops. De workshops geven je extra kadering over de verwachte veranderingen en de trends die je zeker niet mag missen als ondernemer. Inspirerende kenners zijn aan het woord tijdens de volgende drie workshops:

  • Workshop 'Algemene veranderingen in de markt'
  • Workshop 'De veranderingen op het vlak van betalen en betaald worden'
  • Workshop 'De impact van het continue online zijn'

Programma

Future of shopping programma

18.30 uur

Onthaal en verwelkoming

19.00 uur

The Future of Shopping – Hoe kun je in de toekomst succesvol blijven? UNIZO schetst het huidige retaillandschap en hoe dat evolueert. Wat is een ‘customer journey’ precies? Hoe neemt de consument zijn aankoopbeslissingen? En hoe kun en moet je daar als handelaar op inspelen?

19.30 uur

Bezoek ‘de winkel van de toekomst’ + Workshop ‘De onlineconsument – hoe erop inspelen?’ + Workshop ‘Betalen, een wereld van verandering!’.

Na een begeleid bezoek aan ‘de winkel van de toekomst’ krijg je kennis aangereikt over hoe je als ondernemer kunt inspelen op de nieuwe onlineconsument.

Voor veel consumenten is internet vandaag een evidentie en niet alleen voor thuisgebruik. Ook op straat en in de winkel zijn we online. Succesvolle handelaars spelen daarop in door zelf ook maximaal online te zijn met een goed opgebouwde, en dus snel vindbare website, in sociale media en als het kan, ook met een e-shop. Ook voor een zelfstandig ondernemer zijn er heel wat voordelen verbonden aan de nieuwe manier van shoppen.

Vervolgens duik je samen met de gastspreker in de wereld van het ‘nieuwe’ betalen. De consument is ‘omnichannel’ en wenst via alle kanalen een vlotte en gebruiksvriendelijke betaalervaring. De consument gebruikt zijn mobiele telefoon niet meer uitsluitend om te bellen en te sms’en, het is zijn agenda, zijn fototoestel, zijn GPS, zijn mobiele shoppingassistent. Hij ontvangt er kortingbonnen mee, gaat op zoek naar de dichtstbijzijnde winkel, scant QR-codes, surft op het internet, waar en wanneer hij maar wil. De smartphone maakt cashloos betalen mogelijk en vervangt steeds meer de portefeuille.

Kortom, laat je informeren, maar vooral inspireren, tijdens deze boeiende workshops.

21.30 uur

Tot slot kun je een praatje slaan met je collega-ondernemers of kenners van future shopping op de netwerkdrink. Met een glaasje in de hand leg je contacten en bespreek je mogelijke toekomstplannen.

Extra

Op dinsdag en donderdag kun je de containers ook overdag bezoeken tussen 16.00 en 17.30 uur. Dat bezoek is vrijblijvend en niet verbonden met extra workshops.

Benieuwd? Schrijf je hier in.

Interessant! Waar moet ik zijn?

Future of shopping
  • 14 t.e.m. 18 september 2015: Martelarenplein, Leuven
  • 21 t.e.m. 27 september 2015: Botermarkt, Roeselare
  • 28 september t.e.m. 2 oktober 2015: De Kouter, Gent
  • 5 t.e.m. 15 oktober 2015: Grote Markt, Mechelen
  • 12 t.e.m. 15 oktober: Kolonel Dusaertplein, Hasselt
  • 30 november t.e.m. 1 december 2015: Kortrijk Expo, Kortrijk

Extra info

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Eén showroom, en verder online verkoop

Blog: Eén showroom, en verder online verkoop

Zorg voor minder administratie, minder stock, een betere service en meer klanten, net als Mimi Baby.

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

Blog: Patatjes op Facebook besteld, aan huis geleverd

‘Patatjes aan huis’ krijgt tevreden klanten in ruil voor aardappelen, en dat met behulp van sociale media!

Blog: KBC lanceert campagne ‘Pop-up Webshop’

Blog: KBC lanceert campagne ‘Pop-up Webshop’

Een eigen webshop, een eigen onlinewinkel. Velen dromen ervan, maar toch doet 78% van de zelfstandige ondernemers in ons land nog niet aan ‘e-commerce’ (online verkopen). En dat terwijl 6,7 miljoen Belgen het afgelopen jaar wel online dingen kochten. De trend is al gezet: online shoppen is helemaal van deze tijd. Tijd dus dat jullie, lokale ondernemers, de stap naar e-commerce zetten. En daar wil KBC jullie graag een handje bij helpen!

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Een nieuw productaanbod? Houd het overzichtelijk met een nieuwe website en winkel, net als Natuurkijkers.be.