Blog: Boutique hotel Löven - Lasagnerie

Blog: Boutique hotel Löven - Lasagnerie

Bij KBC stimuleren we ondernemerschap. Van opstart tot overdracht: we staan onze ondernemers bij in elke fase. Met financiële en verzekeringsoplossingen, maar evengoed met persoonlijk advies door onze experts. 
Maar is onze focus eigenlijk wel correct? En weten we wel altijd waar een ondernemer écht nood aan heeft? Daarom gingen bij een aantal van hen op bezoek. Want enkel door ze te ontmoeten, weten we wat ze echt belangrijk vinden.

Boutique hotel Löven - Lasagnerie

Lieven De Mulder is eigenaar van het Leuvense Boetiekhotel Löven en de bijbehorende Lasagnerie. Met zijn succesvolle concept werd hij al verkozen tot Jonge Starter van het jaar in Vlaams-Brabant én kreeg hij een certificaat van Guest Review Awards 2017. “Mijn hart slaat echt voor de horeca”, glundert Lieven. “Ik hoop dat ik dit nog lang kan doen.”

information-expr-quote--glyph
Ik hou mijn hotel met opzet klein, gezellig en authentiek”

Lieven De Mulder van Boetiekhotel Löven

Hoe is het allemaal begonnen?

“Dat is heel toevallig verlopen”, zegt Lieven. “Ik stam niet af van een horecafamilie. Mijn moeder is logopediste, mijn vader kinesist. Eigenlijk zit zowat mijn hele familie in de medische wereld (lacht). Ik ben in dat opzicht een buitenbeentje. Ik begon op mijn 16e in de horeca te werken, in eerste instantie om een centje bij te verdienen, gaandeweg ben ik er verder ingerold. Ik wou op de hogeschool eerst journalistiek studeren, maar al gauw bleek hotelmanagement de interessantere keuze.”

Dus het idee voor het hotel kwam eerst?

“Ja klopt. Na school werkte ik als sales manager, daarna werd ik vertegenwoordiger in horecaproducten”, vertelt hij. “Gaandeweg groeide het idee om een eigen hotel te beginnen. Uiteindelijk kon ik deze zaak overnemen en behaalde ik het “hotellabel” omdat ik naast de hotelkamers nog extra diensten en producten aanbied. We zijn daardoor het kleinste “hotel” van België. Ik hou het met opzet klein, gezellig en authentiek. Zo maak ik het verschil met de grote ketens. Ik geniet er enorm van om gasten bij me te hebben, om het hen naar de zin te maken. Keuvelen over het leven, inside tips en tricks delen over de stad, reisverhalen ophalen.”

Maar hoe kwam je dan op het idee van de Lasagnerie?

“Op het gelijkvloers zorg ik ’s ochtends voor ontbijt voor de gasten … maar wat doe je voor de rest van de dag met die “verloren” ruimte? Toen kwam het idee! Iedereen eet graag lasagne, jong en oud. Maar niemand maakt het graag of heeft er enkel in het weekend tijd voor. Mijn concept is voorlopig uniek in Vlaanderen en zeker in Leuven. We krijgen echt iedereen over de vloer: gezinnen met kleine kinderen, grootouders met kleinkinderen, maar evenzeer een groepje vriendinnen dat op stap is. Studenten schuiven ook aan, maar ondanks het feit dat de Lasagnerie in hartje Leuven ligt, merk je dat ze bij mij echt “uit eten” komen.” 

Hoe omschrijf je jezelf als ondernemer?

“Bij mij is efficiëntie als codewoord. Mijn recepten zijn minutieus uitgeschreven en alle ingrediënten in detail opgelijst. Zo garandeer ik altijd dezelfde smaakbeleving. Ik heb mijn voorraadbeheer bovendien geautomatiseerd: zo ik kan mijn bestellingen bij de leveranciers optimaliseren en verspilling tegengaan. Telkens als ik een nieuwe “lading” lasagnes heb bereid, herkent het systeem automatisch hoeveel ingrediënten er moeten worden bijbesteld. Mijn foodcost schommelt daardoor rond de 19%; bijzonder laag in de sector.”

Draai je elke dag mee in de zaak?

“Jazeker, ik neem het voortouw in alles. Ik ontvang de gasten, regel de planning en organisatie, doe de bestellingen en maak alle lasagnes zelf. Ik heb wel een poetsvrouw voor het hotel en kan rekenen op een vaste medewerker in de zaal, aangevuld met jobstudenten die een centje bijverdienen.” 

Volg je de trends in je sector en speel je erop in?

“Je kan bijna niet anders he. Ik stel bij al mijn gerechten een bijpassende wijn voor. Zo probeer ik het ‘fine dining’-gevoel binnen te trekken in ons ‘fast casual’-concept. Ik pas de kaart ook aan de seizoenen aan. De klassiekers vul ik bijvoorbeeld aan met pompoenlasagne in de herfst of aspergelasagne in het voorjaar. Dat zijn vaak zelfs de bestverkopende lasagnes. Ik merk daarnaast een duidelijk trend richting bio en vegan, ook daar probeer ik rekening mee te houden.”

Welke invloed heeft de digitalisering op jouw beroep?

“Je kunt er niet omheen. Toch heb ik soms een gemengd gevoel bij Booking.com, Trivago of Tripadvisor. Veel klanten laten zich te veel leiden door die kanalen. Het nadeel is dat elke consument de macht heeft om een zaak te maken of te kraken. Uiteraard doe je altijd je best om elke klant een leuke avond te bezorgen. Maar je hebt soms van die dagen dat er iets misloopt. Online krijg je dan onmiddellijk reactie. Had onze klant op het moment zelf iets gezegd, hadden we het kunnen uitleggen. Maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden staat die negatieve recensie nu voor altijd online. Dat voelt unfair. Maar actief ronselen van positieve stemmen? Daar begin ik niet aan.”

Hoe ervaar je de oplossingen van KBC voor ondernemers?

“Als ik voor een belangrijke beslissing sta, neem ik het liefst even persoonlijk contact op. Ik voel me comfortabeler bij menselijke bevestiging. KBC is ook echt goed mee met de digitale revolutie. Voor mij zijn KBC Mobile en KBC Touch handig om mijn bankzaken te beheren. Ook een betaaloplossing als Payconiq is een pluspunt. Ik merk dat Google Pay en Apple Pay echt opkomen in de horeca en ik ben ervan overtuigd dat cashless de norm gaat worden. Momenteel betaalt nog amper 20% van mijn klanten met cash. Ik zou cash het liefst helemaal afbouwen. Niet alleen door de handlingkosten, maar ook voor de veiligheid en om hygiënische redenen.”

Wat brengt de toekomst?

“Ik hoop dat ik dit nog lang kan doen, mijn hart slaat voor horeca. Dit is mijn natuurlijke biotoop. De erkenning die ik elke dag krijg van mijn klanten en gasten geeft energie. De kleine ergernissen – klanten die hun sleutel kwijt zijn of om 1 uur ’s nachts iets nodig hebben – neem ik er graag bij. Ik droom ervan om de Lasagnerie uit te breiden met meerdere vestigingen, maar momenteel kijk ik de kat even uit de boom. Misschien gooi ik het roer op termijn zelfs helemaal om en start ik weer een andere zaak. Maar ik blijf in de horeca, dat is een feit.”

 

Hoe krijg je een veilige webshop?

Safety first, dat geldt ook voor de e-commerce. Beveilig dus niet alleen jezelf, maar ook je onlineklanten.
Hoe krijg je een veilige webshop?

Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Hackers richten hun pijlen niet alleen op multinationals. Ook zelfstandigen lopen gevaar. Ontdek dus snel onze verdedigingstechnieken.
Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Een website starten in 7 stappen

Een website opzetten hoeft niet zo complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.
Een website starten in 7 stappen

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Blog: Scoren met e-mail
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.