Marketing via e-mail?

Studies hebben aangetoond dat e-mailmarketing een van de meest effectieve manieren is om relaties met klanten te versterken. Volgens Karel Byloos, e-mailexpert bij de Gouden Gids zorgt een regelmatig e-mailbericht ervoor dat je bedrijf ‘top-of-mind’ blijft. Bert Van Wassenhove besluit in zijn boek Een digitaal marketingplan in 100 dagen dat je e-mail moet opnemen in je marketingplan. Kurt Goossens, auteur van Online met je zaak is ervan overtuigd dat e-mailmarketing de ideale manier is om bezoekers naar je website te leiden. Een bijkomend voordeel is dat er geen grote investering of opleiding voor nodig is.
Let op voor de valkuilen …
Vooraleer je begint met adresgegevens te verzamelen en nieuwsbrieven uit te sturen, moet je even stilstaan bij de uitdagingen van e-mailmarketing. Het is niet omdat mailtjes versturen goedkoop is dat je je contacten elke dag moet mailen. Consumenten vinden het vervelend als je hen bestookt met informatie waar ze niet om gevraagd hebben. Ze krijgen niet graag het gevoel dat je hun privacy met de voeten treedt.
Wordt geen spammer

Het is geen goed idee om e-mailadressen te kopen met de bedoeling nieuwe klanten aan te trekken. De mensen op zo’n lijst hebben niet om je berichten gevraagd. Een bericht dat ze niet verwachten, kan jou als ondernemer in een negatief daglicht stellen. Wie op een adressenlijst staat, krijgt in veel gevallen al heel wat berichten van andere bedrijven, waardoor jouw bericht niet meer zal opvallen. Een deel van de aangekochte adressen kan zelfs verouderd en niet langer in gebruik zijn. Bovendien riskeer je om op de zwarte lijst terecht te komen als ‘spammer’. En dat wil je natuurlijk niet.
Hoe kun je dan waardevolle e-mailadressen bemachtigen?
De gemakkelijkste manier om aan waardevolle e-mailadressen te geraken, is ze zelf te verzamelen. Werk je met een webshop? Laat je klanten dan hun e-mailadres invullen. In heel wat fysieke winkels worden e-mailadressen verzameld door de klanten ernaar te vragen. Dat kan met een kaartje/flyertje bij de kassa, of bij het aanmaken van een klantenkaart.
TIP: Wanneer je klanten vraagt naar hun adresgegevens enkel om deel te nemen aan een wedstrijd, heb je geen recht om hun regelmatig een bericht te sturen. Zorg daarom dat het duidelijk is wat je precies met de adresgegevens van plan bent. Houd je ook aan je belofte om de gegevens veilig te bewaren en niet door te geven aan anderen.
Maak de drempel om in te schrijven voor je nieuwsbrief zo laag mogelijk. Een online-invulformulier (op je website of via een tablet die in de winkel ligt) is ideaal. Op die manier zijn de gegevens ook meteen gedigitaliseerd en hoef je geen handschriften meer te ontcijferen.
E-mails op maat van je klant

Niet elke klant heeft dezelfde verwachtingen. Probeer daarom rekening te houden met de verschillen. Je stuurt het best niet aan iedereen hetzelfde bericht. Grote bedrijven hebben geautomatiseerde e-mailsoftware die e-mails op maat van de klant versturen. Voor een kmo is dat natuurlijk niet haalbaar, maar je kunt je klanten misschien wel opdelen in een paar groepen en bij elk bericht goed nadenken voor welke groep dat het meest geschikt is. Uit onderzoek door specialisten bij de Gouden Gids bleek dat een gesegmenteerde e-mail 15% beter scoort.
Kort en bondig, dat werkt!
De kwaliteit van je berichten is erg belangrijk. Als er te veel informatie in je nieuwsbrief zit, haken heel wat klanten af. Een gouden regel is te streven naar één boodschap per bericht. Dan kun je werken met een mooie foto, een korte tekst gevolgd door een duidelijke ‘call to action’-knop of een promotiebon die ze kunnen uitprinten.
Hoe vaak stuur je een e-mail naar je klanten?
Met de frequentie van je berichten moet je ook rekening houden. Overdrijf niet, dat zullen je klanten storend vinden. Laat ook niet te lang niets van je horen, want dan zullen je klanten je vergeten. Eén e-mailbericht per maand wordt beschouwd als ideaal.
’s Morgens, ’s middags, ’s avonds?
Volgens heel wat studies is dinsdagnamiddag het beste moment van de week om berichten te sturen. Maar je kunt het best zelf de proef op de som nemen en enkele berichten op verschillende tijdstippen versturen. Na een poosje merk je zelf welk tijdstip bij jouw klanten het best werkt.
Kies een leuke titel
Omdat mensen tegenwoordig overspoeld worden met e-mails moet je goed nadenken over de titel van je bericht. Consumenten beslissen namelijk in minder dan 10 seconden of ze je bericht zullen lezen, overslaan of verwijderen. Probeer to the point en uniek te zijn. Ook een beetje humor kan geen kwaad.
En vergeet niet...

Elk e-mailbericht naar je klanten moet een aantal verplichte elementen bevatten. Zo moet de ontvanger op een eenvoudige manier kunnen uitschrijven en de verantwoordelijke voor de informatie (jouw bedrijf) moet duidelijk vermeld worden.
‘Nurturing’ en ‘drip marketing’
De nieuwste software laat toe om je klanten via automatische e-mailberichten zachtjes ‘op te warmen’ met relevante nieuwtjes en informatie over je zaak. Dat zonder nadruk op je eigen producten te leggen. Dat schept vertrouwen en geeft je een zekere autoriteit. Die techniek heet ‘nurturing’ en gebeurt via zogenaamde ‘drip marketing’. Je stelt die berichten eenmalig in en de software zorgt ervoor dat je klanten automatisch de juiste e-mails krijgen, volgens het door jou ingestelde tijdschema.
Meer weten?

In november 2014 hebben we TripleTwin opgericht met de steun van Start it @KBC. TripleTwin wil kmo’s helpen met digitale diensten die de klant centraal plaatsen. Wil je nog meer tips? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Je krijgt 10 gouden tips in je inbox, verspreid over evenveel weken. Daarna ben je een onafhankelijke expert! Of lees enkele leuke (starters)ervaringen van andere ondernemers op de KBC-blogpagina.
