Schade? Ik pas wel op!

Een opsomming van de risico's die u als ondernemer loopt en enkele oplossingen hiervoor.

Schade? Ik pas wel op!

Een opsomming van de risico's die u als ondernemer loopt en enkele oplossingen hiervoor.

Ongevallen kunnen personen of goederen treffen. De schade door een ongeluk – of door kwaad opzet – kan een stevige impact hebben. Er kunnen fysieke gevolgen zijn, mentale en natuurlijk ook financiële en juridische. KBC wil uw pijn verzachten, en zo mogelijk voorkomen.

Zie het eens zwart

Nee, we willen geen zwartkijker van u maken. Maar u moet wel stilstaan bij alle mogelijke risico's die u loopt. Arbeidsongevallen, brand, diefstal, agressie, u kunt er maar beter rekening mee houden. Zorg voor voldoende verzekeringen en vergeet ook preventie niet. In dit artikel focussen we op die preventie.

Ongeval?

natte vloer

Val-ongelukken komen vaak voor maar kunnen ook vaak vermeden worden. Kies bij de bouw voor vloeren zonder niveauverschillen. Als er toch trapjes zijn, markeer ze dan. Ruim rommel op en zet bordjes bij natte vloeren.

Machines en materiaal tiptop

Beveilig alle machines en negeer geen enkele richtlijn. Gebruik ook de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's). Al te vaak wordt daar laks mee omgegaan. Geef als zaakvoerder het goede voorbeeld.

Brand

brandblusser

Een kleine brand wordt razendsnel een grote brand. Brandmelders zijn een aanrader, net als brandblussers. Ons advies rond brandblussers: hang ze op een gepaste hoogte, waar ze zichtbaar en bereikbaar zijn. In keukens zijn branddekens een must. Die hangt u het best op aan de muur, zodat het deken over uw armen valt als u het van de muur trekt. Plan ook controlemomenten in: zijn de batterijen van de brandmelders nog in orde? En wanneer zijn uw brandblussers aan vervanging toe?

Maak het dieven moeilijk

Ook tegen diefstal kunt u preventief actie ondernemen. Te vaak zien we veiligheidssloten die slecht gemonteerd zijn, of op buitendeuren die niet stevig genoeg zijn. Een alarm is een goed idee, net als een mistgenerator tegenover de inkomdeur. Op vijf seconden vult de ruimte zich met een dikke mistlaag en ziet de dief geen hand voor ogen meer. Zeker een aanrader als u veel diefstalgevoelig materiaal hebt staan.

Ten aanval tegen agressie in uw zaak

agressie op het werk

Agressie komt elk jaar meer voor, zeker in de (para-)medische sector. Ook daar kunt u met wat eenvoudige maatregelen uw risico gevoelig naar beneden halen. Plaats uw bureau zo dat u een vluchtweg hebt en kies voor een breed bureau. Berg scharen, perforatoren en dergelijke op en zet geen breekbare dingen in uw bureau of wachtkamer. Laat zoveel mogelijk met de kaart betalen. De cash die u toch ontvangt, bergt u het best op meerdere plaatsen op. Haal het geld regelmatig weg uit de praktijkruimte en breng het naar de bank. Wissel daarbij af qua tijdstip, route en persoon. Wordt u fysiek bedreigd? Geef uw patiënt/klant wat hij wil, laat hem vertrekken en verwittig zo snel mogelijk de politie.

Iedereen mee?

Registreer en onderzoek incidenten en ongevallen. Zo achterhaalt u wat er precies gebeurd is en kunt u herhaling vermijden.

Dit is maar een greep uit alle mogelijke preventiemaatregelen. Wilt u meer weten of bent u op zoek naar maatregelen voor uw specifieke situatie? Neem dan contact op met uw KBC-Verzekeringsagent.

Want ook als het u even niet meezit, laat uw verzekeringsagent zich van zijn beste kant zien. MAar liefst 91% van de KBC-klanten is zeer tevreden over de manier waarop hun verzekeringsagend een schadehandeling doet. Een cijfer waar KBC 100% trots op is.

Meer weten?

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen