Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Opgelet: Deze pagina zal voortdurend worden bijgewerkt. Neem regelmatig een kijkje zodat je steeds op de hoogte blijft.

Update 31 maart 2020: Samen met de minister heeft Febelfin de praktische details van het betalingsuitstel in twee charters gegoten: een voor het hypothecair krediet en een voor het ondernemingskrediet

Nu de situatie rond het coronavirus stilaan terug normaliseert, worden de coronamaatregelen meer en meer versoepeld. Daardoor kun je vanaf 11 mei opnieuw ruimer terecht in onze kantoren voor vragen omtrent bank- en verzekeringszaken, maar wel nog steeds op afspraak.

Heb je nood aan een afspraak?

Contacteer je gebruikelijke KBC-kantoor of KBC Live, dan bekijken we samen de mogelijkheden. Je mag erop vertrouwen dat we alle voorzorgsmaatregelen nemen om je bezoek in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen.

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je zelf de nodige voorzorgen neemt:

  • Hou zeker 1,5 meter afstand
  • Gebruik de ontsmettende handgel die we voorzien
  • Als je een mondmasker hebt, draag het gerust

Is het toch niet nodig om naar het kantoor te komen?

Neem hieronder een kijkje in onze lijst met veelgestelde vragen of neem contact met ons op via de gebruikelijke kanalen.

Zit je met een specifieke vraag en heb je het antwoord niet gevonden in de lijst met veelgestelde vragen? Stuur je vraag dan naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Snel naar meer info over

Bereikbaarheid

Blijft mijn kantoor open? En wat zijn de openingsuren?

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Neem gerust contact op met je KBC-kantoor via hun algemene nummer. Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar.

Kan ik bij KBC Live terecht? Wat zijn de openingsuren?

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Live via onze app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153 van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Hoe beheer ik mijn bankzaken vanop afstand?

Je belangrijkste bank- en verzekeringszaken kun je digitaal regelen op je smartphone, tablet en computer met onze toepassingen KBC Mobile en KBC Touch.

Op onze pagina met de verschillende stappenplannen, vind je de juiste procedures voor het regelen van je belangrijkste bank- en verzekeringszaken.

Hoe installeer ik KBC Mobile?

Je kunt zelf naar de Google Play Store of Apple App Store surfen met je smartphone en KBC Mobile downloaden. Volg de installatie-instructies op je smartphone.

Ontdek ons stappenplan met handig installatiefilmpje.

Hoe installeer ik KBC Touch?

Je kunt aan de slag met KBC Touch op je computer of tablet. Op onze webpagina leggen we de procedure om je aan te melden in KBC Touch stap voor stap uit.

Hoe doe ik een overschrijving?

In KBC Mobile:

  1. Meld je met je smartphone aan in KBC Mobile en tik rechtsonder op de blauwe knop met de twee pijltjes
  2. Je kunt kiezen tussen de types overschrijving je wilt doen: een overschrijving naar een andere rekening of een overschrijving naar een eigen rekening
  3. Tik op een andere rekening om een buitenlandse overschrijving te doen. Selecteer de rekening waarmee je wilt betalen
  4. Geef de gegevens van de begunstigde in. Voor een buitenlandse rekening tik je op het vlagje naast het rekeningnummer
  5. Selecteer verder het bedrag, de uitvoeringsdatum en geef een mededeling in. Tik vervolgens op ‘Verder’
  6. Klopt je overschrijving? Tik op ‘Bevestigen’ en onderteken ze met je persoonlijke code
  7. De overschrijving staat gepland of is doorgevoerd als je onmiddellijk betaalt

In KBC Touch:

  1. Meld je op je computer of tablet aan in KBC Touch.
  2. Klik in het menu rechtsboven op 'Overschrijven'
  3. Kies bovenaan tussen een Europese of een internationale overschrijving. Een binnenlandse overschrijving valt onder 'Europees'
  4. Vul de verschillende velden in
  5. Klik onderaan op 'Tekenen'
  6. Toets je geheime code in
  7. Je overschrijving wordt uitgevoerd

Hoe betaal ik een vriend/vriendin?

Volg het stappenplan bij ‘Hoe doe ik een overschrijving?’.

Hoe betaal ik mijn online aankopen?

Op de meeste websites kun je je online aankopen betalen met

  • Maestro of Bancontact/Mister Cash
  • Mastercard of Visa
  • de KBC-Betaalknop

De procedures om online te betalen leggen we uit op onze webpagina rond online betalen.

Hoe maak ik rekeninguittreksels aan in KBC Touch?

Je kunt je rekeninguittreksels tot drie maanden nadat ze verschenen zijn opvragen, downloaden, bewaren en/of afdrukken. Ook als ze al zijn gelezen, blijven ze drie maanden beschikbaar. Je krijgt geen bericht als er nieuwe uittreksels beschikbaar zijn.

Afdrukbaar stappenplan

Hoe wijzig ik de limieten van mijn debetkaart in KBC Touch?

Je kunt zelf bepalen hoeveel je met je debetkaart kunt betalen of afhalen. De limieten kun je instellen per dag of per week. Om de wijzigingen door te voeren, volg je deze stappen:

  1. Op het overzicht betalen in KBC Touch klik je rechts bovenaan je scherm op '... Meer'
  2. Kies 'Debetkaarten'
  3. Kies de debetkaart waarvoor je de limieten wilt wijzigen
  4. Klik op het tabblad 'Beheer'
  5. Klik op 'Beschikbaar bedrag geldopnemingen' en/of 'Beschikbaar bedrag betalingen'
  6. Stel je limieten in
  7. Klik op 'Bewaren'
  8. Teken met je geheime code

Wat zijn de limieten van mijn debetkaart?

Standaardlimieten

  Volwassenen Minderjarigen
Daglimiet geld afhalen* 650 euro 120 euro
Weeklimiet geld afhalen 2.500 euro 900 euro
Weeklimiet betalen 2.500 euro 900 euro

Maximumlimieten

  Volwassenen Minderjarigen
Daglimiet geld afhalen 2.500 euro 500 euro
Weeklimiet geld afhalen 10.000 euro 5.000 euro
Weeklimiet betalen 10.000 euro 2.500 euro
Betalen zonder pincode*

25 euro per aankoop

50 euro per parkeerticket

25 euro per aankoop

* Bereiken je opeenvolgende transacties aan een betaalautomaat zonder numeriek klavier (drank-, snoep- of parkeerautomaten) een bedrag van 50 euro, dan moet je eerst een keer met pincode betalen of je pincode invoeren aan een geldautomaat.

Mag ik nog met cash geld betalen?

Volgens de FOD Volksgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kan ik nog steeds geld afhalen in een KBC-kantoor?

Onze automaten zijn nog steeds toegankelijk en staan in de automatenruimte van je vertrouwde KBC-kantoor. Let wel, deze ruimte wordt ’s avonds gesloten. Met onze kantorenzoeker kun je de dichtstbijzijnde automaat en de openingsuren terugvinden.

Kan ik geld storten of moet ik hiervoor een afspraak maken?

In sommige van onze automaten is het mogelijk om geld te storten. Als deze functie niet aanwezig is, neem je best contact op met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik nog steeds terecht bij KBC-automaten om overschrijvingen te doen of uittreksels op te vragen, of moet ik hiervoor een afspraak maken?

Je moet hiervoor geen afspraak maken. Onze automaten zijn nog steeds toegankelijk en staan in de automatenruimte van je vertrouwde KBC-kantoor. Let wel, deze ruimte wordt ’s avonds gesloten. Met onze kantorenzoeker kun je de dichtstbijzijnde automaat en de openingsuren terugvinden.

Is het mogelijk om mijn papieren overschrijvingen af te geven in een KBC-kantoor? Moet ik hiervoor een afspraak maken?

Momenteel is het niet mogelijk om je papieren overschrijvingen af te geven aan een loket. Hiervoor dien je een afspraak te maken; ook als je lege overschrijvingsformulieren die je bestelde, wilt ophalen.

Kan ik de limiet voor contactloos betalen zonder pincode (tijdelijk) verhogen?

Neen, vandaag is dat niet mogelijk. Deze vraag wordt wel steeds vaker gesteld. We onderzoeken daarom de mogelijkheden met onze partners naar de toekomst toe. De huidige limieten blijven voorlopig gelden.

Wens je meer info over deze mogelijkheid? Surf naar onze webpagina rond contactloos betalen.

Kredieten

Alles over hypothecaire kredieten en ondernemingskredieten

Samen met de minister heeft Febelfin de praktische details van het betalingsuitstel in twee charters gegoten: een voor het hypothecair krediet en een voor het ondernemingskrediet

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de economie van dit land. Dat zet druk op de financiële situatie van heel wat mensen. Velen onder hen dreigen namelijk hun job te verliezen of hebben een periode minder of zelfs helemaal geen inkomsten. Tegelijkertijd blijven bepaalde financiële kosten en verplichtingen echter doorlopen. 

De minister van Financiën Alexander De Croo, de Nationale Bank van België en Febelfin hebben daarom op 22 maart aangekondigd om particulieren en bedrijven financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen zouden komen door de coronacrisis. Zo kan er betalingsuitstel van het hypothecair krediet en het ondernemingskrediet worden aangevraagd voor maximum zes maanden. De banken zullen geen dossier- of administratieve kosten aanrekenen voor het betalingsuitstel. 

Samen met de minister heeft Febelfin de praktische details van het betalingsuitstel in twee charters gegoten: een voor het hypothecair krediet en een voor het ondernemingskrediet

KBC bekijkt momenteel de verdere uitwerking van de maatregelen. In de komende dagen mag je van ons meer informatie verwachten.

Kan ik de terugbetaling van mijn woonkrediet uitstellen?

Mijn werkgever besliste om 3 weken te sluiten. Hoe verloopt de maandelijkse afbetaling van mijn lening?

Kan ik mijn lening tijdelijk stopzetten?

Kan ik een persoonlijke lening/overbruggingskrediet online aanvragen om deze periode te overleven? Wat zijn de voorwaarden en hoe snel staat het geld op mijn rekening?

Als je moeilijkheden hebt om je lening maandelijks af te betalen doordat je technisch werkloos bent of je zaak moest sluiten, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We bekijken dan samen wat voor jou de beste oplossing is, zoals bijvoorbeeld een bijkomend krediet opnemen.

De voorwaarden hiervoor zijn afhankelijk van het soort krediet dat nodig is. Als het opnemen van een bijkomend krediet mogelijk is, kun je vrij snel over het geld beschikken.

Ik heb eind 2019 een nieuwe woning gekocht, maar mijn oude woning is nog niet verkocht. Wat met mijn overbruggingskrediet?

Als je moeilijkheden hebt om je overbruggingskrediet af te betalen doordat je technisch werkloos bent of je zaak moest sluiten, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Heb ik via mijn hypothecaire lening een verzekering gewaarborgd wonen? Zo ja, hoe kan ik deze verzekering activeren?

De gratis verzekering gewaarborgd wonen is een initiatief van de Vlaamse overheid. Onder strikte voorwaarden kun je deze verzekering activeren via de verzekeringsmaatschappij Ethias.

KBC levert aan klanten die een woonkrediet hebben afgesloten en mogelijk voor deze verzekering in aanmerking komen, enkel de nodige documenten aan. Als klant moet je dan nog zelf de verzekering activeren en dat ten laatste 1 jaar na afsluiten van het woonkrediet.

Als je de verzekering gewaarborgd wonen hebt geactiveerd, neem je best contact op met Ethias om te bekijken wat zij onder de huidige omstandigheden voor jou kunnen betekenen.

Meer info over de verzekering gewaarborgd wonen vind je terug op de website van de Vlaamse Overheid.

Ik overweeg om een bouwgrond/huis/appartement aan te kopen, maar door de situatie rond het coronavirus twijfel ik. Is het nu het juiste moment om over te gaan tot aankoop nu de rente daalt? Kan deze situatie gevolgen hebben als ik overga tot aankoop of stel ik beter uit?

Op zich is er geen directe reden om de aankoop van een bouwgrond/huis uit te stellen.
Door de situatie rond het coronavirus zijn er echter wel een aantal praktische zaken die de effectieve afhandeling van een dergelijke aankoop bemoeilijken:

  • Is het nog mogelijk om een huis te gaan bezichtigen?
  • Is nog een notaris beschikbaar die de nodige aktes kan verlijden?
  • Wat is de impact van de huidige omstandigheden op je inkomenssituatie? Heb je voldoende financiële ademruimte om een nieuw woonkrediet aan te gaan?

Als je hierover concrete vragen hebt, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Moet ik de reserveringskosten van mijn woonkrediet blijven betalen nu de bouwwerken van mijn woning stil liggen door de situatie rond het coronavirus?

Als het verder opnemen van je woonkrediet niet mogelijk is omwille van het stilleggen van de bouwwerken door de situatie rond het coronavirus, en je bent hierdoor reserveringskosten verschuldigd, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Kan de opnameperiode van een woonkrediet kosteloos verlengd worden nu de bouwwerken van mijn woning stil liggen door de situatie rond het coronavirus?

De huidige opnameperiode voor een woonkrediet bedraagt 24 maanden, met andere woorden twee jaar na het verlijden van de kredietakte. Nader je met jouw woonkrediet deze deadline, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Geldt de mogelijkheid om je woonkrediet op te schorten ook voor mensen die op interimbasis werken en door de situatie rond het coronavirus geen nieuwe opdrachten krijgen?

Ik heb mijn vaste job nog en ben niet technisch werkloos, maar mijn flexi-job is weggevallen. Daardoor kom ik in moeilijkheden om mijn woonkrediet terug te betalen. Kom ik in aanmerking voor het opschorten van mijn woonkrediet?

Ik betaal mijn woonkrediet met huurinkomsten. Mijn huurders zijn technisch werkloos en kunnen hun huur niet betalen. Kom ik in aanmerking voor het opschorten van mijn woonkrediet?

Door de situatie rond het coronavirus ben ik genoodzaakt om mijn zaak te sluiten. Kom ik in aanmerking voor het opschorten van mijn woonkrediet?

Welke stappen moet ik ondernemen om opschorting van mijn woonkrediet aan te vragen omwille van de situatie rond het coronavirus?

Alles over consumentenkredieten (leningen op afbetaling, KBC Flex Budget, KBC-Budgetfaciliteit,...)

Kan ik uitstel van terugbetaling krijgen op mijn lening op afbetaling, op mijn kredietkaart (KBC Flex Budget) of als ik gebruik maak van de geoorloofde debetstand (KBC-Budgetfaciliteit)?

Ja, als particulier kun je vanaf 25 mei 2020 tot en met 31 juli 2020 uitstel van terugbetaling aanvragen. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Je kunt maximaal 3 maanden uitstel van terugbetaling krijgen. Nadien kun je deze periode éénmalig met 3 maanden verlengen. Bij leningen op afbetaling gaat het om uitstel op kapitaal en intrest. Bij KBC Flex Budget en KBC-Budgetfaciliteit gaat het enkel om uitstel op kapitaal, de intresten moet je wel blijven betalen.

Kom ik in aanmerking voor uitstel van terugbetaling op mijn lening op afbetaling, op mijn kredietkaart (KBC Flex Budget) of als ik gebruik maak van de geoorloofde debetstand (KBC-Budgetfaciliteit)?

Om in aanmerking te komen voor uitstel van terugbetaling moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • Je eigen inkomen of dat van je partner is gedaald of valt weg door de coronacrisis
  • Je vraagt zelf om uitstel van terugbetaling of om een verlenging van de nulstellingstermijn van je krediet
  • Op 1 april 2020 had je geen betalingsachterstand van meer dan één maand op je krediet
  • Je voldoet aan de voorwaarden die gelden voor leningen op afbetaling
  • Je maandelijkse aflossingsbedrag bedraagt minstens 50 euro

Hoe vraag ik uitstel van terugbetaling aan op mijn lening op afbetaling, op mijn kredietkaart (KBC Flex Budget) of als ik gebruik maak van de geoorloofde debetstand (KBC-Budgetfaciliteit)?

Neem vanaf 25 mei 2020 tot en met 31 juli 2020 contact op met KBC Live of je vertrouwde KBC-kantoor.

Onze experts controleren of je aan de voorwaarden voldoet. Als dat het geval is, starten ze het proces voor uitstel van terugbetaling op.

Kan ik gebruikmaken van de geoorloofde debetstand? (onder nul gaan op mijn rekening)

Dat kan niet standaard. Enkel als je de KBC-Budgetfaciliteit aan je rekening koppelt, kun je gebruikmaken van de geoorloofde debetstand. Als je financiële problemen betrekking hebben op de terugbetaling van je kredieten, neem je best contact op met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Kan ik de terugbetaling van het opgenomen bedrag op mijn kredietkaart tijdelijk spreiden in plaats van het in één keer te moeten terugbetalen?

De terugbetaling van je opgenomen bedrag spreiden is enkel mogelijk als je een kredietkaart met kredietopening hebt (KBC Flex Budget).

Door terugbetaling van een lening is mijn saldo 0,00 euro. Wat kan KBC doen?

Als je moeilijkheden hebt om je lening maandelijks af te betalen doordat je technisch werkloos bent of je zaak moest sluiten, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Wat als ik mijn rekeningen niet kan terugbetalen?

In dat geval neem je best contact op met je verkoper of leverancier om te bekijken of uitstel van betaling mogelijk is.

Als je moeilijkheden hebt om je lening maandelijks af te betalen doordat je technisch werkloos bent of je zaak moest sluiten, maak je best een afspraak met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), of neem je contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.

Verzekeren

Welke steunmaatregelen kan ik voor mijn verzekeringen bekomen?

KBC Verzekeringen heeft samen met de verzekeringssector steunmaatregelen afgesproken in deze moeilijke tijden.

Heb je als particulier betalingsuitstel nodig?

Je kunt betalingsuitstel aanvragen voor je woonkrediet. Eenmaal het betalingsuitstel voor je woonkrediet is toegekend, kun je ook uitstel aanvragen voor je schuldsaldoverzekering en/of je woningpolis.

Bekijk samen met je vaste contactpersoon of dat de beste oplossing voor jou is. Dat kan met KBC Mobile of per telefoon op het nummer 078 152 153, van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Ik heb moeilijkheden om mijn woonkrediet af te betalen. Kan ik ook uitstel vragen voor mijn schuldsaldoverzekering en woningpolis?

Je kunt betalingsuitstel aanvragen voor je woonkrediet. Eenmaal het betalingsuitstel voor je woonkrediet is toegekend, kun je ook uitstel aanvragen voor je schuldsaldoverzekering en/of je woningpolis.

Bekijk samen met je vaste contactpersoon of dat de beste oplossing voor jou is. Dat kan met KBC Mobile of per telefoon op het nummer 078 152 153, van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Ik moet gehospitaliseerd worden. ​Zijn mijn hospitalisatiekosten verzekerd?

Als je gehospitaliseerd wordt als gevolg van een coronabesmetting, kun je een beroep doen op je hospitalisatieverzekering. Een opname in een Belgisch ziekenhuis is steeds verzekerd.​

Kan ik beroep doen op mijn bijstandsverzekering in het kader van het coronavirus?

Als je in het buitenland ziek wordt of gewond geraakt, dan betaalt KBC de kosten voor je geneeskundige verzorging, de verblijfkosten in het ziekenhuis en de vervoerskosten die nodig zijn om je te laten verzorgen. Deze kosten worden vergoed tot maximaal het verzekerde bedrag in de polis (na uitputting van de p​restaties van het ziekenfonds).

KBC zorgt voor de repatriëring naar België als de medische toestand dit vereist.

Wanneer, hoe, en naar waar je wordt overgebracht, wordt uitsluitend beoordeeld in functie van je medische toestand en in overleg met de behandelende arts.

Voor alle epidemieën, waaronder het coronavirus, zal KBC steeds de regels moeten naleven die door de plaatselijke overheden opgelegd zijn (bijvoorbeeld toegang tot de steden of tot de hospitalen) en rekening moeten houden met de sanitaire voorschriften die door de bevoegde instanties worden uitgevaardigd (bijvoorbeeld quarantaine).​ De plaatselijke overheidsmaatregelen kunnen maken dat de dienstverlening moeizamer verloopt.

Meer informatie over de bijstandsverzekering vind je op onze webpagina rond de reisverzekering.

Mijn geplande ziekenhuisopname is door de coronamaatregelen uitgesteld. Wat betekent dat voor de pre-kosten van mijn hospitalisatieverzekering?

Een hospitalisatieverzekering verzekert normaliter zowel je ziekenhuisopname als de gelinkte kosten die voorafgaan en volgen op die opname gedurende de zogenaamde pre- en postperiode.

KBC Verzekeringen zal de voorwaarden betreffende de duurtijd van de pre- en postperiode tijdelijk ruimer toepassen. Zo zal de pre-periode behouden worden rond de eerste aanmelding en dus verruimd worden tot de effectieve opname.

Als je in deze situatie bent, geef dan je nieuwe datum van ziekenhuisopname zeker door via KBC Mobile of KBC Touch, of bel naar 0800 900 68 (optie 1).

Mijn ziekenhuisopname is reeds uitgevoerd, maar de nabehandeling (bijvoorbeeld de behandeling bij de kinesist) is stilgelegd. Wat betekent dat voor de postkosten van mijn hospitalisatieverzekering?

Een hospitalisatieverzekering verzekert normaliter zowel je ziekenhuisopname als de gelinkte kosten die voorafgaan en volgen op die opname gedurende de zogenaamde pre- en postperiode.

Voor de uitgestelde opnames die plaatsvinden vóór 18 mei 2020 zal KBC Verzekeringen de voorwaarden betreffende de duurtijd van de pre- en postperiode tijdelijk ruimer toepassen. Concreet zal in deze situatie de postperiode uitgebreid worden met drie maanden.

Als je in deze situatie bent, geef dat dan zeker door via schade.hospitalisatie@verz.kbc.be of bel naar 0800 900 68 (optie 2).

Zijn mijn hospitalisatiekosten verzekerd als ik opgenomen word in een buitenlands ziekenhuis?

Bij een hospitalisatie in het buitenland hangt dat af van de algemene voorwaarden. Onder de huidige voorwaarden zijn hospitalisatiekosten (beperkt) verzekerd. Zelfs als je ondanks een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken bent afgereisd naar een risicogebied, zal KBC bij een hospitalisatie ten gevolge van een coronabesmetting tussenkomen zoals voorzien in de algemene voorwaarden.

Wat zijn de gevolgen voor mijn autoverzekering als ik tijdens de coronacrisis een ongeval heb en niet op tijd bij de technische keuring geraakt ben door de coronamaatregelen?

Als je een ongeval hebt en je bent door de coronamaatregelen niet op tijd bij de technische keuring geraakt doordat deze gesloten is, blijft je voertuig gewoon verzekerd.

Hier vind je meer info over de geldigheid van je keuring.

Kan ik nog steeds rekenen op bijstand van de VAB-wegenwachters? Worden maatregelen genomen in het kader van de situatie rond corona?

We zullen al het mogelijke doen om je zo goed mogelijk te blijven helpen. De overheidsmaatregelen die in het binnen- en buitenland genomen werden, hebben echter een grote impact op onze dienstverlening.

We volgen de aanbevelingen van de overheid op de voet op en namen al een aantal maatregelen om de gezondheid van onze klanten en van onze VAB-wegenwachters te beschermen. We sommen de belangrijkste maatregelen even op:

  • Het gebruik van cash geld wordt tot een minimum beperkt
  • Er wordt zo veel mogelijk vermeden dat de bestuurder meerijdt in de cabine van het interventievoertuig van de wegenwachter. Rij je als bestuurder toch mee, zul je verplicht zijn om een mondmasker te dragen
  • We besteden verhoogde aandacht aan de hygiëne van de vervangwagens
  • Indien mogelijk slepen we het pechvoertuig enkel nog tijdens werkdagen en niet in het weekend naar het herstelpunt

Hoe geef ik een hospitalisatie van mezelf of een familielid aan bij KBC?

  • In KBC Mobile en KBC Touch
  • Per telefoon op 0800 90 068: elke werkdag van 8 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur
In KBC Mobile In KBC Touch
  1. Meld je aan in KBC Mobile op je smartphone
  2. Tik op 'Meer' en selecteer 'Gezin'
  3. Selecteer je hospitalisatieverzekering, tik op 'beheer' en start je aangifte
  4. Je weet onmiddellijk of een terugbetaling mogelijk is
  1. Meld je aan in KBC Touch op je laptop of tablet
  2. Tik op 'Gezin'
  3. Selecteer je hospitalisatieverzekering en start je aangifte
  4. Je weet onmiddellijk of een terugbetaling mogelijk is

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Waar heb ik recht op?

​​De kosten voor een geannuleerde vlucht worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de luchtvaartmaatschappij en vraag bij hen na of een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis mogelijk is.

De Europese regelgeving ​​legt de luchtvaartmaatschappijen v​​an de Europese Unie bepaalde verplichtingen op. Meer informatie over je rechten bij annulatie van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij vind je op de website van de FOD Economie.

Mijn reis is geannuleerd door de reisorganisatie. Waar heb ik recht op?

​​De kosten voor een geannuleerde reis worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij en vraag bij hen na of een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis mogelijk is.

Voor pakketreizen is er een wettelijke bescherming voorzien. Meer informatie over je rechten bij annulatie van een pakketreis door de reisorganisator vind je op de website van de FOD Economie.

Ik moet mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Nee, het uitbreken van het coronavirus in het land van bestemming, een negatief reisadvies van de Belgische overheid (algemeen reisverbod België) of een inreisverbod in het land van bestemming omwille van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren.

Wij adviseren om contact op te nemen met je reisbureau, je touroperator of je vervoersmaatschappij in verband met een mogelijke annulatie. Als je zelf een rei​​s hebt georganiseerd, moet je contact opnemen met de verschillende dienstverleners (luchtvaartmaatschappij, hotel,...) om te kijken wat de mogelijkhed​en zijn. Wat de verblijfsko​​sten betreft, gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan in geval van een “no show”. Heb je een grote korting gekregen omdat je heel vroeg geboekt hebt, dan kun je meestal niet annuleren, om welke reden dan ook.​

Meer informatie over de annulatieverzekering vind je op onze webpagina rond de reisverzekering.

Mag ik nog naar het buitenland?

Je volgt best de richtlijnen van de overheid. Raapleeg daarvoor de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Sparen en beleggen

Laat ik mijn spaargeld best staan, of is er een alternatief?

Er zijn zeker alternatieven. Maak een afspraak met een expert Vermogensopbouw om te bekijken welke alternatieven het best bij jou en je risicoprofiel passen. Neem daarvoor gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Welke impact heeft het coronavirus op mijn beleggingen en is het interessant om nu iets te wijzigen?

De huidige marktomstandigheden hebben vanzelfsprekend impact op je beleggingen. Welke impact? Dat is uiteraard afhankelijk van jouw beleggingen. In veel van onze beleggingsproducten zitten echter beschermingsmechanismen.

Om te kijken of het interessant is om nu iets te wijzigen aan je beleggingsstrategie, maak je best een afspraak met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik een afspraak inplannen met een beleggingsadviseur die gespecialiseerd is in aandelen?

In de KBC-kantoren zijn geen beleggingsadviseurs aanwezig die gespecialiseerd zijn in aandelen. Je kunt wel veel informatie terugvinden op ons online beleggingsplatform Bolero.

Kan ik mijn maandelijkse inleg in een belegging stopzetten en is dat aangewezen?

Het is mogelijk om je maandelijkse inleg stop te zetten. Of dat aangewezen is, hangt af van jouw persoonlijke situatie en binnen welke termijn je denkt deze maandelijkse inleg nodig te hebben. De huidige koersdalingen bieden op lange termijn ook opportuniteiten omdat je nu meer deelbewijzen van je belegging verwerft. Overleg zeker eens met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Waarom is mijn pensioenspaarfonds in waarde gedaald?

Een pensioenspaarfonds bestaat voor een deel uit aandelen en voor een deel uit obligaties. Beide onderdelen hebben een dagelijkse marktprijs die schommelt naargelang de marktomstandigheden.

Bij KBC zijn er twee soorten pensioenspaarfondsen. Je hebt een pensioenspaarfonds met meer aandelen en minder obligaties en je hebt een pensioenspaarfonds met minder aandelen en meer obligaties.

Voor meer informatie over je persoonlijke situatie, neem je best contact op met een expert Vermogensopbouw. Contacteer gerust je vaste contactpersoon of KBC Live.

Is het nog aangewezen om nieuwe stortingen in mijn pensioenspaarfonds te doen of zet ik het beter stop?

Het is mogelijk om je bijdragen stop te zetten. Of dat aangewezen is, hangt af van jouw persoonlijke situatie. De huidige koersdalingen bieden op lange termijn ook opportuniteiten omdat je nu meer deelbewijzen van je pensioenspaarfonds verwerft. Overleg zeker eens met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Verlies ik veel geld als mijn pensioensparen nu afloopt?

Pensioensparen kan op twee manieren. Enerzijds kun je een levensverzekering tak 21 nemen met een eindvervaldag op 65 jaar. Deze manier van pensioensparen werkt met een vaste rentevoet waarbij je geen geld kunt verliezen.

Anderzijds kun je aan pensioensparen via een pensioenspaarfonds doen. Een pensioenspaarfonds bestaat voor een deel uit aandelen en een deel uit obligaties. Beide onderdelen hebben een dagelijkse marktprijs die schommelt naargelang de marktomstandigheden.

Door de huidige marktomstandigheden is de waarde van een pensioenspaarfonds inderdaad gedaald, maar aan een pensioenspaarfonds zit geen eindvervaldag. Je kunt een pensioenspaarfonds laten verderlopen na de leeftijd van 65 jaar, ook als je niet meer mag storten en de gelden op een later tijdstip opneemt bij betere marktomstandigheden.

Voor meer informatie over je persoonlijke situatie, neem je best contact op met een expert Vermogensopbouw. Contacteer gerust je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik mijn pensioensparen overzetten van Pricos naar een pensioenspaarfonds met kapitaalbescherming? Is dat een goed idee?

De huidige marktomstandigheden hebben uiteraard een impact gehad op je pensioensparen. Als je dat wenst, kun je nu overschakelen naar een pensioenspaarfonds met minder aandelen. Dat kan wel een impact hebben bij een mogelijk herstel van de markten.

Overschakelen naar fondsen met kapitaalbescherming kan enkel als je je eindbelasting op pensioensparen al betaald hebt. Dat gebeurt meestal op 60 jaar.

Wil je bekijken of het interessant is om nu iets te wijzigen, neem dan best contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik mijn pensioensparen nu opvragen of ben ik al te laat? Is dat verstandig?

De huidige marktomstandigheden hebben uiteraard al een impact gehad op je pensioensparen. Als je nu je belegging opvraagt, heeft dat mogelijk fiscale gevolgen. Je doet dat pas best wanneer je je eindbelasting op pensioensparen al betaald hebt. Dat is meestal op 60 jaar.

Pensioenspaarfondsen hebben geen eindvervaldag. Je kunt ze laten staan tot de markten terug verbeteren.

Wil je bekijken of het interessant is om nu iets te wijzigen, neem dan best contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Is het een goed moment om aandelen te kopen? Wie kan mij adviseren? Hoe kan ik zelf aandelen kopen?

Elke grote marktbeweging geeft opportuniteiten, ook diegene die we vandaag zien. Toch zijn het ook momenten om extra waakzaam te zijn. Op onze webpagina rond de impact van corona op beleggingen, vind je de meest actuele informatie van onze experts en strategen.

In de KBC-kantoren zijn geen beleggingsadviseurs aanwezig die gespecialiseerd zijn in aandelen. Je kunt wel veel informatie terugvinden op ons online beleggingsplatform Bolero.

Hoe pas ik een beleggingsplan aan?

In KBC Mobile:

  1. Tik onderaan op 'Beleggen'
  2. Tik rechts bovenaan op 'Meer' 
  3. Tik op 'Periodieke beleggingen'
  4. Tik op het beleggingsplan dat je wilt aanpassen
  5. Tik op 'Beheer'
  6. Tik op 'Automatische betalingen'
  7. Wijzig en tik 'Verder'

In KBC Touch:

  1. Klik links op 'Sparen en beleggen'
  2. Klik in het midden bovenaan op 'Meer'
  3. Klik op 'Automatische betalingen'
  4. Kies de opdracht die je wilt aanpassen en teken

Tip: Heb je meerdere opdrachten? Dan kun je via 'Meer > Periodiek beleggen' alle info vinden.

Hoe start ik met Beleggen met je Wisselgeld?

In KBC Mobile:

  1. Tik onderaan op 'Beleggen'
  2. Tik op het plusteken (+)
  3. Kies 'Ik wil beleggen'
  4. Tik op 'Beleggen met je wisselgeld'

Hoe pas ik Beleggen met je Wisselgeld aan?

In KBC Mobile:

  1. Tik onderaan op 'Beleggen'
  2. Tik rechts bovenaan op 'Meer'
  3. Tik op 'Periodieke beleggingen'
  4. Tik op het beleggingsplan dat je wilt aanpassen
  5. Tik op 'Beheer'
  6. Tik op 'Automatische betalingen'
  7. Wijzig en tik 'Verder'

Hoe sluit ik pensioensparen af?

Het afsluiten van je pensioensparen in KBC Mobile doe je eenvoudig in vijf stappen. Heb je liever persoonlijk advies voor je je pensioensparen afsluit? Dat is ook mogelijk.

Hoe maak ik een risicoprofiel aan?

Ontdek waarom een risicoprofiel nodig is en maak het meteen aan in KBC Touch.

Hoe hernieuw ik een risicoprofiel?

Hoe onderteken ik digitale documenten?

Ontdek op onze wepagina Veelgestelde vragen alles over hoe je digitale documenten ondertekent.

Hoe teken ik in op coöperatieve E-aandelen van Cera?

Hoe download ik KBC Invest en wat zijn de mogelijkheden van deze toepassing?

Is het volstorten van mijn pensioensparen een goed idee op dit moment? Hoe doe ik dat?

Het kan inderdaad een goed idee zijn om vandaag je pensioensparen via een pensioenspaarfonds te volstorten. De financiële markten van aandelen en obligaties reageerden negatief op de coronacrisis. Daardoor staan de pensioenspaarfondsen, die een combinatie zijn van aandelen en obligaties, een stuk lager dan in het begin van dit jaar. Je krijgt op dit moment dus een pak meer deelbewijzen voor hetzelfde bedrag dat je stort in vergelijking met begin dit jaar.

Of het nu het meest ideale moment is, is moeilijk te voorspellen. Daarvoor moet je de financiële markten tussen nu en eind 2020 kunnen voorspellen. Om van je maximaal fiscaal voordeel te kunnen genieten, moet je tegen het einde van het jaar je fiscale maximumbedrag van 990 euro (30% fiscaal voordeel) of 1.270 euro (25% fiscaal voordeel) volstort hebben.

Wens je persoonlijk advies? Neem contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Wil je je pensioensparen nu volstorten? Volg dan deze stappen:

  1. Open KBC Mobile
  2. Tik onderaan op 'Beleggen'
  3. Tik op 'Fiscaal sparen en beleggen'
  4. Tik op je pensioenspaarrekening
  5. Tik op de blauwe knop rechts onderaan je scherm
  6. Kies je gewenste fiscale maximumbedrag (als je al gekozen heb voor het hoogste fiscale maximumbedrag, kun je geen keuze maken)
  7. Tik op 'Volgende'
  8. Tik op 'Tekenen'

Mocht je maandelijkse opdracht al ingesteld zijn, is het mogelijk dat de blauwe knop tijdelijk niet beschikbaar is. De maandelijkse opdracht is dan in verwerking. Na de verwerking verschijnt de blauwe knop terug op je scherm.

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.