Hoe verander je je brandname?

Hoe verander je je brandname?

Stel: je verandert van brandname. Omdat je een breuk wil met het verleden, een nieuw publiek wil aantrekken of een frisse wind wil laten waaien. Hoe pak je dat aan? En vooral: wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? Tijd voor vijf rake tips.

1. Stel een briefing op

Een duidelijke briefing schrijven is een prima start. Hoe ziet de nieuwe naam eruit? Hoe klinkt hij? Is hij universeel uitspreekbaar? Kort en krachtig? Heeft hij kraak en smaak? Vraag je af welke punten je exact wil afvinken en hoe je het hele bedrijf bij deze brainstormsessie betrekt. Want zo creëer je welwillendheid bij je medewerkers en sprokkel je gouden ideeën. 

2. Eerst de strategie, dan de naam

De wijziging van de naam is niet zozeer van belang, wel die van je strategie. Een naam kiezen is zoals een doos kiezen voor een cadeautje. Het draait uiteindelijk om het cadeau. In het geval van je bedrijf gaat het dus over de waarden waarmee je je brandname laadt. Kleef dus niet zomaar een vers etiket op je merk. Stel je activiteiten en gedrag eerst grondig in vraag. En leg je stakeholders uit waarom je verandert. Anders doe je veel moeite voor weinig opbrengst. Mensen houden niet van gratuite veranderingen.

Extra tip: straal uit wie je wil zijn –  niet wie je nu al bent. 

3. Ga voor een big bang

Je verandert van naam, geef daar gerust ruchtbaarheid aan. Op het internet zijn er manieren zat om een straffe campagne op poten te zetten. Zuig je prospecten en klanten mee in een lancering die prikkelt, verrast en overtuigt. Is je nieuwe naam onthuld? Verander dan pas ‑ in één klap – je huisstijl en website. Laat je medewerkers ook bijvoorbeeld gelijktijdig hun LinkedIn-profiel aanpassen. 

4. Blijf vriendjes met Google

Vindbaar blijven voor Google en andere zoekmachines. Hoe doe je dat als je van vlag bent veranderd en verhuist naar een nieuwe webstek? Antwoord: broed tijdig op een redirectplan. Hoor je het donderen in Keulen? Doe dan een beroep op experts zoals digital agencies. Zij leiden je klanten en prospects feilloos naar je nieuwe website en ontwarren als geen ander de technische knopen. 

5. En mijn Facebookpagina?

Met een nieuwe brandname verlies je helaas de duimpjes van je oude Facebookpagina. Je start onvermijdelijk vanaf een wit blad. Is dat erg? Niet als je weet dat het tijdelijk is en dat je je oude aantal likes snel bijbeent en misschien wel overstijgt. Geen reden dus om een naamsverandering te laten schieten.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Michiel Verhamme
Je weet wellicht al wat je wilt verkopen of welke diensten je wilt aanbieden met je nieuwe onderneming. Maar weet je ook al aan wie? Of concreter: weet je al wie bereid zou zijn om jou daarvoor te betalen? Bij het opstellen van een businessplan doe je een marktonderzoek en daarbij zoek je naar jouw doelgroep(en). Hoe doe je dat en hoe bereik je hen nadien?
Wie zijn mijn potentiële klanten? Waar en hoe bereik ik mijn doelgroep?

Hoe profileer ik me het best op de markt?

Tom Hudders
Om te weten hoe je het best een onderneming profileert op de markt, moet je jezelf vooral veel vragen stellen. Neem er de tijd voor, want het vormt de basis van hoe je in de toekomst het bedrijf verder uitbouwt. Als je op dergelijke vragen een antwoord hebt, zul je veel sneller beslissingen kunnen nemen.
Hoe profileer ik me het best op de markt?

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders
De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.
‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies?Klik hier.