Hoe verander je je brandname?

Hoe verander je je brandname?

Stel: je verandert van brandname. Omdat je een breuk wil met het verleden, een nieuw publiek wil aantrekken of een frisse wind wil laten waaien. Hoe pak je dat aan? En vooral: wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? Tijd voor vijf rake tips.

1. Stel een briefing op

Een duidelijke briefing schrijven is een prima start. Hoe ziet de nieuwe naam eruit? Hoe klinkt hij? Is hij universeel uitspreekbaar? Kort en krachtig? Heeft hij kraak en smaak? Vraag je af welke punten je exact wil afvinken en hoe je het hele bedrijf bij deze brainstormsessie betrekt. Want zo creëer je welwillendheid bij je medewerkers en sprokkel je gouden ideeën. 

2. Eerst de strategie, dan de naam

De wijziging van de naam is niet zozeer van belang, wel die van je strategie. Een naam kiezen is zoals een doos kiezen voor een cadeautje. Het draait uiteindelijk om het cadeau. In het geval van je bedrijf gaat het dus over de waarden waarmee je je brandname laadt. Kleef dus niet zomaar een vers etiket op je merk. Stel je activiteiten en gedrag eerst grondig in vraag. En leg je stakeholders uit waarom je verandert. Anders doe je veel moeite voor weinig opbrengst. Mensen houden niet van gratuite veranderingen.

Extra tip: straal uit wie je wil zijn –  niet wie je nu al bent. 

3. Ga voor een big bang

Je verandert van naam, geef daar gerust ruchtbaarheid aan. Op het internet zijn er manieren zat om een straffe campagne op poten te zetten. Zuig je prospecten en klanten mee in een lancering die prikkelt, verrast en overtuigt. Is je nieuwe naam onthuld? Verander dan pas ‑ in één klap – je huisstijl en website. Laat je medewerkers ook bijvoorbeeld gelijktijdig hun LinkedIn-profiel aanpassen. 

4. Blijf vriendjes met Google

Vindbaar blijven voor Google en andere zoekmachines. Hoe doe je dat als je van vlag bent veranderd en verhuist naar een nieuwe webstek? Antwoord: broed tijdig op een redirectplan. Hoor je het donderen in Keulen? Doe dan een beroep op experts zoals digital agencies. Zij leiden je klanten en prospects feilloos naar je nieuwe website en ontwarren als geen ander de technische knopen. 

5. En mijn Facebookpagina?

Met een nieuwe brandname verlies je helaas de duimpjes van je oude Facebookpagina. Je start onvermijdelijk vanaf een wit blad. Is dat erg? Niet als je weet dat het tijdelijk is en dat je je oude aantal likes snel bijbeent en misschien wel overstijgt. Geen reden dus om een naamsverandering te laten schieten.

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.
Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

De zoektocht naar een locatie voor je bedrijf of naar een bijkomende vestiging kan een heuse zoektocht zijn. Daarom geven we je een overzicht van een aantal factoren die een rol spelen in die beslissing. Zo helpen we je de zoektocht versnellen.
Hoe zoek ik een locatie voor mijn onderneming?

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.