Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Investeren in marketing is belangrijk, maar het bedrag hangt af van een aantal factoren.

Hoeveel geld investeer ik in marketing?

Investeren in marketing is belangrijk, maar het bedrag hangt af van een aantal factoren.

Hoeveel je in marketing investeert, heb je zelf in de hand. Het kan gaan van heel goedkoop tot peperduur. Er is wel één basisregel: je moet er meer uithalen dan je erin steekt. Zomaar willekeurig marketingacties opzetten is niet aangeraden. Je meet het best wat je doet en vooral wat het opbrengt. Zo kun je efficiënt bijsturen, de goede strategieën opdrijven en de minder rendabele afbouwen.

Weet waar je klanten zijn

klanten zoeken

Vooraleer je de eerste marketingcampagne opzet, zoek je het best uit waar je potentiële klanten bereikt (marktanalyse).

Voorbeeld: Een tuinman gaat bijvoorbeeld beter een kaartje in de bus steken bij iemand met een slordige tuin, terwijl een webdeveloper vooral via internet mensen kan bereiken.

Kijk gerust eens hoe concurrenten het aanpakken. Sluit je eventueel ook aan bij een ondernemersorganisatie of netwerkvereniging om erover te praten met andere ondernemers.

Er zijn veel gratis marketingtools

Voor zover het bij jouw concept past, kun je vaak een beroep doen op een aantal gratis marketingtools, vooral via internet. Social media zijn daar een mooi voorbeeld van. Het kost je alleen tijd. Ook een website bouwen, mensen er via social media naartoe lokken, hun e-mailadres vragen en hun dan regelmatig een nieuwsbrief sturen hoeft helemaal niet veel te kosten. Er zijn mogelijkheden om zelf een website te bouwen zonder er de technische kennis van te moeten hebben, zoals Wordpress voor websites.

Vergeet offline marketing niet

Businesskaart

Voor de meeste startende ondernemingen is offline marketing minstens even belangrijk als online. Persoonlijk contact is noodzakelijk om een relatie op te bouwen met je klanten. Doe je iets met auto’s? Laat dan een paar kaartjes drukken en ga naar evenementen die met auto’s te maken hebben. Spreek mensen aan, ga na of ze eventueel iets aan jouw diensten of producten kunnen hebben en geef ze een kaartje. Misschien bellen ze je niet onmiddellijk of zelfs nooit. Maar wie weet praten ze wel eens over je met iemand anders. Zo bouw je een netwerk uit met veel potentieel en toch een relatief lage investering.

Meet de resultaten van je marketingcampagnes

1) Bij onlinemarketing gaat het meten iets gemakkelijker dan offline. Dankzij Google Analytics, een gratis meettool, kun je exact weten hoeveel bezoekers naar jouw website komen en belangrijker: vanwaar ze komen. Heb je wat budget geïnvesteerd in online advertenties, dan kun je via Google Analytics zien hoeveel mensen via die advertenties naar jouw site gekomen zijn en wat ze op de website gedaan hebben. Als je online verkoopt, kun je zo zelfs zien hoeveel je in de advertenties geïnvesteerd hebt en hoeveel het je opgebracht heeft.

2) Ook offline kun je het voor een deel meten. Daarbij is het belangrijk dat je met je klanten praat. Stel ze vragen. Achterhaal hoe ze bij jou terecht gekomen zijn. Heb je kaartjes achtergelaten in de lokale frituur en hebben ze je zo ontdekt, dan is dat handig om te weten. Dan weet je dat het werkt en dat je dat het best nog meer doet.

En zo komen we bij de sleutel van marketing:

  • doe meer van wat oplevert, stop met wat niets opbrengt.
  • Werk daarvoor in fases: start klein met een bepaalde campagne, test het effect, meet hoeveel het oplevert en pas dan aan op basis van wat je geleerd hebt.
  • Zo bouw je in een relatief korte periode een marketingmix op waarvan je goed weet wat ermee gebeurt en wat je eraan hebt.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Wie zijn mijn concurrenten en hoe onderscheid ik me?

Michiel Verhamme

Goed op de hoogte zijn van je concurrenten kan bepalen of je slaagt als ondernemer of niet. Wie onbezonnen te werk gaat en zich niet bewust is van zijn omgeving zal wellicht onderuitgaan. Maar hoe kom je zoiets te weten en wat ben je met die kennis? Hoe blijf je de concurrentie voor?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

‘Branding’: hoe krijgt mijn onderneming naambekendheid en een goed imago?

Tom Hudders

De slaagkans van je startende onderneming hangt voor een deel af van het imago dat je rond je merk opbouwt. Daar actief aan werken heet branding en gaat verder dan alleen maar reclame maken. We geven je enkele tips om ermee te starten.

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

Hoe investeer ik in het digitale tijdperk?

KBC Bank & Verzekering

Tegenwoordig zegen we niet meer dat we ‘op het internet gaan’. We zijn altijd verbonden. We hebben de wereld in onze broekzak of handtas. Wist je dat tegen eind 2015 meer mensen Google gebruiken op hun smartphone dan op hun laptop? Google zegt dat. Sowieso is het duidelijk: investeren in digitaal is een must.

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Paul Bruyndonckx

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.