Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling om zijn onderneming te laten groeien.

Hoe kan ik mezelf ontwikkelen als ondernemer?

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling om zijn onderneming te laten groeien.

Een ondernemer doet best aan permanente vorming en persoonlijke ontwikkeling. Stilstaan is achteruitgaan en dat kan je je als ondernemer niet permitteren. Je kunt je kennis over ondernemerschap bijschaven en bijleren over boekhouding, nieuwe trends of marketing. Maar je kunt ook jezelf als mens en ondernemer ontwikkelen, bijvoorbeeld rond motivatie, timemanagement of de psychologie van ondernemerschap.

Essentiële basiskennis

Het is altijd goed om nog eens na te denken over je kennis van economie en het uitbouwen van een onderneming. Zonder die kennis wordt het moeilijk, of je nu een getuigschrift hebt of niet.

Het attest 'Basiskennis bedrijfsbeheer' is afgeschaft. Lees hier waarom.

De bouwsector vereist een bewijs van beroepskennis. Dit zijn de gereglementeerde beroepen. Op de website van Unizo kun je zien voor welke beroepen je een bewijs van beroepskennis nodig hebt.

Permanente vorming

Na de opstart van je onderneming kun je je blijven bijscholen. Het is zoeken naar een evenwicht tussen leren en in de praktijk toepassen. Theorie is leuk, maar als je er te weinig mee doet, gaat ze verloren. Zo kan het bijvoorbeeld voor elke ondernemer interessant zijn om opleidingen te volgen rond websites en online zaken doen.

Tip: Steeds meer verwacht de consument direct contact met ondernemingen via internet. Je kunt er dus alleen maar bij winnen je kennis op dat vlak te ontwikkelen.

Zoveel meer dan kennis ontwikkelen

Een opleiding volgen als ondernemer is niet alleen interessant vanwege de extra kennis die je verwerft. Het is ook de uitgelezen gelegenheid om te netwerken met collega-ondernemers. Je zit samen in de opleiding met meestal hetzelfde doel voor ogen. Iedereen heeft ervaring in zijn eigen vakgebied en uit welke sector je ook komt, de basis van ondernemerschap blijft dezelfde. Ervaring uitwisselen is uiterst relevant voor een ondernemer. Leer je niet direct bij van iemand anders of weet je niet direct wat je aan iemand hebt, geen zorgen. Het principe van netwerken is dat je connecties legt die misschien pas later interessant kunnen zijn.

Voorbeeld: Stel bijvoorbeeld dat jij als producent van winkelrekken een traiteur leert kennen. Er is niet direct een verband. Maar misschien organiseer je binnen een jaar de eerste verjaardag van je onderneming en heb je een traiteur nodig om hapjes te leveren.

Waar kun je opleidingen volgen?

In België zijn er heel wat mogelijke opleidingen voor ondernemers.

  • Die kunnen plaatsvinden bij ondernemersorganisaties, zoals UNIZO.
  • Maar ook bij gespecialiseerde opleidingsbedrijven.
  • Zelfs bij ondernemingen die hun expertise willen delen.

Bij die laatste groep is het niveau meestal vrij hoog, omdat de opleiding gegeven wordt door mensen die dagelijks in het vak staan. Maar zulke opleidingen zijn soms ook een manier om door het tentoonspreiden van kennis klanten te werven. Het kan dus een commercieel tintje krijgen.

Ter info: UNIZO organiseert elk jaar de Vlaamse Startersweek. Daar kun je van heel wat experts bijleren over het starten en uitbouwen van je onderneming.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hannes D'Hulster
Het imago van je bedrijf bepaalt voor een groot deel de slaagkans. Branding is het mechanisme waarmee je dat imago een vorm geeft. En dat mechanisme kadert in een marketingplan. Hoe begin je eraan vóór het opstarten van je onderneming? En hoe blijf je ermee bezig als het bedrijf opgestart is?
Hoe verwerk ik branding en imago in mijn marketingplan?

Hoe verander je je brandname?

Je brandname veranderen? Het kan. Maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? KBC serveert je vijf rake tips.
Hoe verander je je brandname?