Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Onderschat nooit het belang van een overzichtelijk productaanbod

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Onderschat nooit het belang van een overzichtelijk productaanbod

Een opticien die verder kijkt dan brillen, dat is zaakvoerder Jan Van Ommeslaeghe. Zijn opzet om optische instrumenten te verkopen, ging niet alleen gepaard met een nieuwe doelgroep, maar ook met een nieuwe website en winkel. Die winkels focussen zich op een apart assortiment en zijn zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Het resultaat is navenant: het productaanbod van 300 verschillende optische instrumenten is erg overzichtelijk.

Waarom?

"In onze optiekzaak verkopen we al meer dan 50 jaar brillen en iets minder lang contactlenzen. Door de jaren heen is ons gamma uitgebreid met optische instrumenten: telescopen, verrekijkers, microscopen, nachtkijkers, enzovoort. Die trekken een apart publiek aan, onder wie natuurliefhebbers, amateurastronomen, reizigers, jagers, vliegtuigspotters en fotografen. Om het aanbod mooi te etaleren en overzichtelijk te houden, hebben we het ondergebracht in een afzonderlijke website en winkel."

Onlineklanten hebben vaak nood aan bijkomend advies.

Jan Van Ommeslaeghe, zaakvoerder Natuurkijkers.be

Hoe?

"We zijn gestart met een nieuwe website. Wat later openden we ook een aparte winkel, schuin tegenover onze optiekzaak. De website heeft als doel klanten te informeren over ons ruime gamma aan optische instrumenten. Verkopen doen we voorlopig niet online: onze producten bevinden zich in de ietwat hogere prijsklasse, waardoor mensen minder geneigd zijn om ze via internet te kopen. Bovendien hebben klanten vaak nood aan bijkomend advies: daarvoor kunnen ze terecht in onze winkel.

Onze website is zowel een etalage als een uitgebreid informatiepunt. Onze artikelen – zo’n 300-tal verschillende –worden er gedetailleerd voorgesteld, en je vindt er ook getuigenissen van gebruikers. In de toekomst willen we zelfs een onlinemodule aanbieden, waarmee je instrumenten in bijvoorbeeld een bepaalde prijsklasse met elkaar kunt vergelijken."

De voorraad van de winkel en de webshop zijn aan elkaar gekoppeld.

Jan Van Ommeslaeghe, zaakvoerder Natuurkijkers.be

"We trachten onze nieuwe website en winkel zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Op Natuurkijkers.be vind je bijvoorbeeld foto’s van de zaak: dat moet de herkenbaarheid ten goede komen. De voorraad van de winkel is ook gekoppeld aan de website: zo kunnen onze klanten vooraf nagaan welke instrumenten beschikbaar zijn. Dat is belangrijk, want ze komen vanuit heel Vlaanderen naar onze zaak in Oudenaarde."

Resultaat?

"Onze pure optiekzaak en onze winkel voor optische instrumenten zijn nu netjes gescheiden. Op die manier kunnen we de verschillende doelgroepen beter bedienen. De nieuwe website Natuurkijkers.be informeert klanten over de optische instrumenten en leidt hen naar onze aparte winkel in Oudenaarde. Daar kunnen ze terecht voor uitgebreid advies. Informatie op de website over de beschikbaarheid voorkomt onnodige verplaatsingen."

Meer ervaringen lezen?

Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over Natuurkijkers.be? Bezoek dan de website.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Ik maak mijn webshop toch gewoon zelf?

Je klanten gaan na sluitingstijd gewoon door met shoppen. Maar hoe stap je mee in die digitale wereld? Hoe ga je met je business online? Of hoe start je een onlinezaak?

Meer klanten én meer omzet met online marketing

Meer klanten én meer omzet met online marketing

Je eerste zorg als zelfstandige of kmo? Klanten en omzet. Start to Market leert je de knepen van online marketing. Het geheim? Persoonlijke trainingen en efficiënte marketingtechnieken. Laat je snel opbellen met meer info.

Blog: The Future of Shopping

Blog: The Future of Shopping

Je bladert doorheen een webshop, plaatst je favoriete artikelen in je digitale winkelmandje en met je smartphone heb je in een mum van tijd betaald. Dingdong! De volgende ochtend staat het pakketje al voor de deur. Online shoppen is vandaag gemakkelijk en zeer populair. Maar hoe ga je als lokale handelaar om met al deze veranderingen? Hoe zorg je dat je klanten ook nog fysiek naar jouw zaak komen?

Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens

Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?