Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Onderschat nooit het belang van een overzichtelijk productaanbod

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Onderschat nooit het belang van een overzichtelijk productaanbod

Een opticien die verder kijkt dan brillen, dat is zaakvoerder Jan Van Ommeslaeghe. Zijn opzet om optische instrumenten te verkopen, ging niet alleen gepaard met een nieuwe doelgroep, maar ook met een nieuwe website en winkel. Die winkels focussen zich op een apart assortiment en zijn zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Het resultaat is navenant: het productaanbod van 300 verschillende optische instrumenten is erg overzichtelijk.

Waarom?

"In onze optiekzaak verkopen we al meer dan 50 jaar brillen en iets minder lang contactlenzen. Door de jaren heen is ons gamma uitgebreid met optische instrumenten: telescopen, verrekijkers, microscopen, nachtkijkers, enzovoort. Die trekken een apart publiek aan, onder wie natuurliefhebbers, amateurastronomen, reizigers, jagers, vliegtuigspotters en fotografen. Om het aanbod mooi te etaleren en overzichtelijk te houden, hebben we het ondergebracht in een afzonderlijke website en winkel."

Onlineklanten hebben vaak nood aan bijkomend advies.

Jan Van Ommeslaeghe, zaakvoerder Natuurkijkers.be

Hoe?

"We zijn gestart met een nieuwe website. Wat later openden we ook een aparte winkel, schuin tegenover onze optiekzaak. De website heeft als doel klanten te informeren over ons ruime gamma aan optische instrumenten. Verkopen doen we voorlopig niet online: onze producten bevinden zich in de ietwat hogere prijsklasse, waardoor mensen minder geneigd zijn om ze via internet te kopen. Bovendien hebben klanten vaak nood aan bijkomend advies: daarvoor kunnen ze terecht in onze winkel.

Onze website is zowel een etalage als een uitgebreid informatiepunt. Onze artikelen – zo’n 300-tal verschillende –worden er gedetailleerd voorgesteld, en je vindt er ook getuigenissen van gebruikers. In de toekomst willen we zelfs een onlinemodule aanbieden, waarmee je instrumenten in bijvoorbeeld een bepaalde prijsklasse met elkaar kunt vergelijken."

De voorraad van de winkel en de webshop zijn aan elkaar gekoppeld.

Jan Van Ommeslaeghe, zaakvoerder Natuurkijkers.be

"We trachten onze nieuwe website en winkel zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Op Natuurkijkers.be vind je bijvoorbeeld foto’s van de zaak: dat moet de herkenbaarheid ten goede komen. De voorraad van de winkel is ook gekoppeld aan de website: zo kunnen onze klanten vooraf nagaan welke instrumenten beschikbaar zijn. Dat is belangrijk, want ze komen vanuit heel Vlaanderen naar onze zaak in Oudenaarde."

Resultaat?

"Onze pure optiekzaak en onze winkel voor optische instrumenten zijn nu netjes gescheiden. Op die manier kunnen we de verschillende doelgroepen beter bedienen. De nieuwe website Natuurkijkers.be informeert klanten over de optische instrumenten en leidt hen naar onze aparte winkel in Oudenaarde. Daar kunnen ze terecht voor uitgebreid advies. Informatie op de website over de beschikbaarheid voorkomt onnodige verplaatsingen."

Meer ervaringen lezen?

Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over Natuurkijkers.be? Bezoek dan de website.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Schoenwinkel zet eerste stappen online

E-commerce op z’n best: online verkopen via Storesquare om het aantal bestellingen te zien stijgen.
Blog: Schoenwinkel zet eerste stappen online

Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Wil je een webshop starten? Verlies de kosten, prijszetting en onlinemarketing dan niet uit het oog.
Is je winstmarge anders bij onlineverkoop?

Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Het idee om een eigen webshop te openen, kreeg Hans Dewulf van zijn omgeving. “In de media hoor je niets anders dan de populariteit van het grote ‘www’. En de mensen gaan producten ook meer en meer online vergelijken, toch?”. Dat klopt. En ook voor een bedrijf in de doe-het-zelfsector kan een onlinewinkel veel potentieel hebben. Hans en zijn zoon Louis vertellen over hun stap naar een eigen webwinkel.
Blog: Bouwbedrijf Dewulf opende een webshop voor doe-het-zelvers!

Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!

Toen het jongste kindje van Suzy De Peuter en haar man Frederic Ingelaer naar school begon te gaan, wou Suzy een actieve bezigheid naast haar taken als huisvrouw. Eén van haar kinderen heeft een allergie en verdraagt geen overblijfselen van chemicaliën in voeding. Vandaar het idee van Suzy om zelf een biowinkeltje te openen, genaamd ‘Olleke Bolleke’.
Blog: Een winkel? Ik heb er twee: offline én online!