Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Onderschat nooit het belang van een overzichtelijk productaanbod

Blog: Andere doelgroep? Andere website en winkel.

Onderschat nooit het belang van een overzichtelijk productaanbod

Een opticien die verder kijkt dan brillen, dat is zaakvoerder Jan Van Ommeslaeghe. Zijn opzet om optische instrumenten te verkopen, ging niet alleen gepaard met een nieuwe doelgroep, maar ook met een nieuwe website en winkel. Die winkels focussen zich op een apart assortiment en zijn zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Het resultaat is navenant: het productaanbod van 300 verschillende optische instrumenten is erg overzichtelijk.

Waarom?

"In onze optiekzaak verkopen we al meer dan 50 jaar brillen en iets minder lang contactlenzen. Door de jaren heen is ons gamma uitgebreid met optische instrumenten: telescopen, verrekijkers, microscopen, nachtkijkers, enzovoort. Die trekken een apart publiek aan, onder wie natuurliefhebbers, amateurastronomen, reizigers, jagers, vliegtuigspotters en fotografen. Om het aanbod mooi te etaleren en overzichtelijk te houden, hebben we het ondergebracht in een afzonderlijke website en winkel."

Onlineklanten hebben vaak nood aan bijkomend advies.

Jan Van Ommeslaeghe, zaakvoerder Natuurkijkers.be

Hoe?

"We zijn gestart met een nieuwe website. Wat later openden we ook een aparte winkel, schuin tegenover onze optiekzaak. De website heeft als doel klanten te informeren over ons ruime gamma aan optische instrumenten. Verkopen doen we voorlopig niet online: onze producten bevinden zich in de ietwat hogere prijsklasse, waardoor mensen minder geneigd zijn om ze via internet te kopen. Bovendien hebben klanten vaak nood aan bijkomend advies: daarvoor kunnen ze terecht in onze winkel.

Onze website is zowel een etalage als een uitgebreid informatiepunt. Onze artikelen – zo’n 300-tal verschillende –worden er gedetailleerd voorgesteld, en je vindt er ook getuigenissen van gebruikers. In de toekomst willen we zelfs een onlinemodule aanbieden, waarmee je instrumenten in bijvoorbeeld een bepaalde prijsklasse met elkaar kunt vergelijken."

De voorraad van de winkel en de webshop zijn aan elkaar gekoppeld.

Jan Van Ommeslaeghe, zaakvoerder Natuurkijkers.be

"We trachten onze nieuwe website en winkel zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Op Natuurkijkers.be vind je bijvoorbeeld foto’s van de zaak: dat moet de herkenbaarheid ten goede komen. De voorraad van de winkel is ook gekoppeld aan de website: zo kunnen onze klanten vooraf nagaan welke instrumenten beschikbaar zijn. Dat is belangrijk, want ze komen vanuit heel Vlaanderen naar onze zaak in Oudenaarde."

Resultaat?

"Onze pure optiekzaak en onze winkel voor optische instrumenten zijn nu netjes gescheiden. Op die manier kunnen we de verschillende doelgroepen beter bedienen. De nieuwe website Natuurkijkers.be informeert klanten over de optische instrumenten en leidt hen naar onze aparte winkel in Oudenaarde. Daar kunnen ze terecht voor uitgebreid advies. Informatie op de website over de beschikbaarheid voorkomt onnodige verplaatsingen."

Meer ervaringen lezen?

Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over Natuurkijkers.be? Bezoek dan de website.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

KBC Bank & Verzekering

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.

Hoe moet je pakjes verzenden?

Hoe moet je pakjes verzenden?

Lever je thuis, via een afhaalpunt of pakjesautomaat? De juiste levermethode zorgt voor een tevreden klant.

Hoe bestellingen verzenden?

Hoe bestellingen verzenden?

Eva Vissers

Heb je een eigen webshop? Zo bezorg je de online bestellingen aan je klanten.

Blog: Scoren met e-mail

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens

Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?