Blog: Ga op zoek naar het juiste sociale netwerk

Hoe bouw je een trouw netwerk van volgers op?

Blog: Ga op zoek naar het juiste sociale netwerk

Hoe bouw je een trouw netwerk van volgers op?

Twitter, facebook en snapchat erop los alsof je leven ervan afhangt. Voor een webshopuitbater maakt namelijk elke volger en elke like een verschil. Ellen Kegels, zaakvoerster van LN Knits, kan ervan meepraten. Eerst was ze aanwezig op Facebook, maar tegenwoordig steekt ze al haar energie in de 30.000 trouwe volgers op Instagram. Haar advies: geen regels volgen, alleen je buikgevoel.

Waarom?

“LN Knits maakt en verkoopt handgemaakte kleding zoals mutsen, sjaals en vesten via de merken LN Beanies en LN Andes. Die worden vervaardigd uit 100 procent Peruaanse alpacawol. De eerste stappen op het internet zette ik vijf jaar geleden via Facebook. Ik postte bijvoorbeeld foto’s van mutsen, waaronder ik de hoofden van mijn klanten had geplakt. Die persoonlijke aanpak maakte dat ze vaak gedeeld werden via hun eigen netwerk.

Na een tijdje bleek Facebook echter niet meer te voldoen aan mijn verwachtingen. Daarom ben ik overgestapt naar Instagram, het socialemediaplatform dat zich vooral richt op het delen van foto’s en video’s. Onze producten zijn immers erg visueel en komen daar dus beter tot hun recht. Handig is dat je het beeldmateriaal op Instagram zelf nog kunt bijwerken via ingebouwde tools en filters.”

Hoe?

“LN Knits is zeer actief op Instagram, maar er zit geen uitgebouwde strategie achter. Sommigen houden zich aan vooropgestelde ‘regels’ van experts die het ideale tijdstip en de optimale frequentie nastreven, maar ik volg eerder mijn buikgevoel. Ik post alleen een foto wanneer er iets interessants te melden valt. Het is een heel natuurlijk proces en dat wordt geapprecieerd door mijn volgers.

Instagram is overigens een ideaal platform om een bepaalde sfeer te creëren. Ik heb ook een tijdje Snapchat geprobeerd, het sociale netwerk waarop foto’s en filmpjes slechts tijdelijk te zien zijn. Maar dat is naar mijn gevoel te vergankelijk. Tijd om mooie filters te gebruiken of om een sfeertje weer te geven is er nauwelijks. Het gaat er allemaal veel te snel.”

Resultaat?

“Door de persoonlijke en natuurlijke aanpak heb ik intussen een netwerk van bijna 30.000 trouwe volgers opgebouwd. Dat is zeker niet slecht voor een lokaal bedrijf als LN Knits. Maar nóg belangrijker dan het aantal is de loyaliteit van je volgers. Al mag je nooit vergeten dat veel likes op de foto van een bepaald artikel nog niet betekent dat je er ook veel stuks van zult verkopen.”

Meer ervaringen lezen?

Neem een kijkje op onze blogpagina voor meer ervaringen van ondernemers. Of wil je meer weten over LN Knits? Bezoek hun website of Instagrampagina.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

Blog: Ook intieme artikelen verkopen online

De uitdagingen en successen van een onlinelingeriezaak? De eigenaars van Dag&Nacht geven hun geheimen prijs.

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Hoe maak ik gebruik van social media voor mijn onderneming?

Als onderneming zou je moeten aanwezig zijn op social media. Eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Het komt vaak neer op logisch denken en eventjes tijd nemen om de communicatie met mensen echt aan te gaan.

Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

Is jouw zaak al klaar voor de toekomst?

De toekomst zit ‘m in omnikanaal ondernemen, dat is de boodschap die KBC wil overbrengen met zijn nieuwe ondernemerscampagne. Want on- en offline gaan vandaag, meer dan ooit, hand in hand. Ontdek zelf hoe de toekomst van jouw zaak er kan uitzien!

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.