Blog: Alex Moeys

Buitenschrijnwerk, zonnewering en garagepoorten.

Blog: Alex Moeys

Buitenschrijnwerk, zonnewering en garagepoorten.

Bij KBC stimuleren we ondernemerschap. Van opstart tot overdracht: we staan onze ondernemers bij in elke fase. Met financiële en verzekeringsoplossingen, maar evengoed met persoonlijk advies door onze experts.

Maar is onze focus eigenlijk wel correct? En weten we wel altijd waar een ondernemer écht nood aan heeft? Daarom gingen we bij een aantal van hen op bezoek. Want enkel door ze te ontmoeten, komen we te weten wat ze echt belangrijk vinden.

Alex Moeys

Alex Moeys uit Kortbeek-Dijle is gespecialiseerd in buitenschrijnwerk, zonnewering en garagepoorten. Hij startte zijn firma in 1984, oorspronkelijk met maar één medewerker. Ondertussen is het bedrijf fors gegroeid en krijgt Alex hulp van zijn twee dochters Séverine en Corinne. “Het is belangrijk om met je tijd mee te gaan”, zegt hij. “Nieuwe tijden brengen volop nieuwe kansen.”

 

information-expr-quote--glyph
“Bij ons komt goede kwaliteit vóór de goedkoopste prijs”

Alex Moeys plaatst al jaren buitenschrijnwerk

Hoe is het allemaal begonnen?

“Voor ik mijn eigen zaak had, werkte ik bij mijn broer als plaatser van buitenschrijnwerk”, vertelt Alex. “Toen ik de vraag kreeg of ik een meer administratief werk wilde doen, groeide bij mij het idee om zelf een zaak te starten. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn eigen firma groeide best snel. Er kwamen meer werknemers bij, en naast buitenschrijnwerk richten we ons ondertussen ook op andere gevelelementen. We focussen bewust op renovaties, en hebben vaak een ouder cliënteel. We regelen alles rechtstreeks, zonder architect als tussenpersoon. De ervaring leert dat we zo tot een meer praktische en gebruiksvriendelijke oplossing komen.”

Je zei al dat je met twee generaties in de zaak staat. Hoe verloopt dat?

“Werken met meerdere generaties in dit familiebedrijf loopt prima”, lacht Alex. “De vader en zijn twee dochters zijn complementair. Vooral Séverine is veel in de weer met nieuwe mogelijkheden en technologie, ze voelt zich geroepen om dat dan helemaal uit te spitten. En ook ik sta open voor vernieuwingen, zoals het gebruik van social media om nieuwe klanten te werven.”

Je volgt dus de trends in je sector en speelt erop in?

“Ja hoor. Neem bijvoorbeeld de prospectie: we maken regelmatig drukwerk, met een eigen folder met een wedstrijd in het voor- en najaar. Dat heeft altijd een goed effect. We hebben dit seizoen eens een editie overgeslagen om de stap richting digitaal te zetten. Er komt daarvoor elke week een jonge social media expert langs die ons daarmee helpt. Dat werkt, maar we hebben toch weer een folder besteld … we kunnen nu eenmaal niet iedereen digitaal bereiken.”

Welke invloed heeft de digitalisering op jouw vak?

“Het zijn boeiende, vernieuwende tijden met veel nieuwe mogelijkheden. Tegelijk zitten we veelal met een ouder cliënteel. We moeten dus goed zien hoe we dat aanpakken. Op andere vlakken hebben we beslist om verder te investeren: bijvoorbeeld voor het maken van offertes. We hebben ook nieuwe IT-systemen geïnstalleerd, waardoor een aantal van onze collega’s thuis en op verplaatsing kunnen werken.”

Hoe omschrijf je jezelf als ondernemer?

“Ik ga volop voor tevreden klanten, onder meer door goed klantencontact en professionele plaatsing. Bij ons komt goede kwaliteit vóór de goedkoopste prijs. Een showroom is een must, zeker om de bijkomende producten te laten zien. Bij ons is zelfs het domein altijd proper, zo krijgen de mensen een goed beeld van hoe we zijn. Stiptheid, kwaliteit en uiteraard goede dienst na verkoop.”

Draai je elke dag mee in de zaak?

“Voorlopig nog wel, maar ik wil stilaan minderen. Mijn dochters zeggen lachend dat ze me dan moeten vervangen door drie personen. Nu ja, ik werk wel nagenoeg altijd … we zijn immers 6 dagen op 7 open. Het hoort erbij he, als je je klanten blij wil maken. Je moet er zelf altijd zijn. En ik probeer daarbij nog een gezinsleven te hebben.”

Hoe ervaar je de oplossingen van KBC voor ondernemers?

“We zijn loyale KBC-klant, zowel voor onze bankzaken als verzekeringen. Voor ons staat KBC voor een aanpak zoals we dat zelf doen: correct, kwalitatief en met focus op een duurzame langetermijnrelatie. Bovendien heeft KBC goede digitale oplossingen, zodat we zelf eenvoudig de controle behouden over onze bankzaken. Op aanraden van onze IT’er hebben we sinds kort de cyberverzekering. Zo zijn we goed beveiligd tegen hacking en andere cybercriminaliteit.”

Wat brengt de toekomst?

“We zitten nog altijd op onze eerste locatie, maar we hebben daar de afgelopen jaren flink uitgebreid. Onze laatste realisatie was een gloednieuwe showroom zodat de klanten onze producten kunnen zien en voelen. We hebben een extra loods gebouwd waardoor we nog veiliger en efficiënter kunnen te werken … wat mij betreft kenmerkend voor Moeys. Ik heb al eens gepeild bij dochters of ze zaak wilden verderzetten. Ze zijn allebei na hun school meteen bij mij begonnen, dus het zou best kunnen dat ze iets anders wilden. Maar dat lijkt goed te komen. Nu moeten ze enkel nog op zoek naar drie goeie werknemers om mij te vervangen (lacht).”

Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Als jonge ondernemer heeft Ruben Willaert uit het West-Vlaamse Sijsele al een mooi palmares op zijn naam staan. In 2001 startte hij een eenmanszaak als restaurateur. Intussen werkt hij met 18 medewerkers, zowel in de restauratiesector als in de archeologische sector. Het bedrijf staat in volle bloei. En hoewel Ruben dag in, dag uit voortdurend bezig is met het verleden, broedt hij op kantoor nog op innovatieve plannen voor de toekomst.
Blog: Geschiedenis en eenentwintigste eeuw ontmoeten elkaar

Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Bart De Waele
De klant exact geven wat hij wil, dat is de essentie van ondernemen en tegelijk ook een grote uitdaging. Daarvoor moet je weten waar hij naar op zoek is. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe onderzoek je wat de klant wil?

Welke markt moet ik het eerst betreden?

Een bedrijf opstarten betekent dat je moet kiezen welke markt je wilt betreden. Die keuze maak je zelf, maar we geven je een paar indicaties hoe je een doordachte keuze kunt maken. Daarvoor moeten we eerst even de term ‘markt’ verduidelijken, want dat woord heeft veel nuances.
Welke markt moet ik het eerst betreden?

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?
We gebruiken cookies en soortgelijke technologieën om je een goedwerkende website aan te bieden die je surfervaring aangenamer maakt. We kunnen de website ook aanpassen aan je behoeften en je voorkeuren. Door verder te surfen, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil je meer info? Of wil je dit niet? Klik hier.