Blog: Lokaal ondernemen: ook voor webshops?

Blog: Lokaal ondernemen: ook voor webshops?

Bij KBC vinden we het belangrijk om lokaal ondernemerschap te ondersteunen en te stimuleren. We zijn dan ook fan van het Unizo-concept Winkelhier en vroegen aan enkele Belgische ondernemers wat zij vinden van ‘winkelhieren’. Deze keer is Christopher van handtassenwebshop So Baggy aan het woord.

Wat vind jij van het Winkelhier-initiatief van Unizo?

“Een goede zaak, want als we lokale ondernemers niet steunen, verdwijnen ze uit het straatbeeld. Dat zou echt zonde zijn. Zelf vind ik het persoonlijke contact bij lokale handelaars heel fijn. Om een voorbeeldje te geven: als wij in Steenokkerzeel op restaurant gaan, is dat altijd bij ‘den Ben’ of ‘de Jan’. Daarnaast vind ik het handig dat we bij lokale handelaars gepersonaliseerd advies krijgen doordat ze ons kennen.”

“Dat gaat trouwens ook op voor webshops, want ook online is het belangrijk om bewust te kopen bij ondernemers van hier. Onze webshop bestaat ondertussen al vijf jaar, maar we kennen jammer genoeg al veel webshops van lokale ondernemers die ermee gestopt zijn omdat de concurrentie moordend is.”

Is zo’n concept als ‘Winkelhier’ echt nodig?

“Mensen zijn verbaasd als een lokale handelaar zijn deuren sluit. Omdat So Baggy ook maar een kleine garnaal is, beseffen we maar al te goed wat er allemaal bij komt kijken om op te boksen tegen internationale spelers. Het lijkt me dan ook goed om mensen daarvan bewust te maken en aan te sporen zoveel mogelijk te ‘winkelhieren’.”

Werkt ‘Winkelhier’ ook voor webshops?

“Ja, al moet je daar zelf ook aan werken. Wij moeten ons bijvoorbeeld meten met grote webshops zoals Amazon, Zalando en Bol.com. We vinden het daarom belangrijk om onze klanten duidelijk te vertellen dat ze shoppen bij ‘Christopher en Kel’. We kiezen bewust voor een heel persoonlijke communicatie om het verschil te maken met de meer anonieme grote bedrijven.”

“Ook het feit dat wij een Belgische webshop zijn, zetten we zoveel mogelijk in de verf. Als we tassen of portefeuilles van Belgische merken verkopen, gebruiken we in onze socialmediaposts bewust hashtags als #belgischdesign of #ikkoopbelgisch. Op onze website hebben we een ‘Winkelhier’-banner geplaatst, want het is belangrijk om prospecten en klanten te laten zien dat je een Belgische én lokale handelaar bent – zeker als je geen fysieke winkel hebt.”

Promoten jullie So Baggy in jullie eigen regio?

“Absoluut! Als kleine webshop is ons advertentiebudget beperkt dus adverteren we in eerste instantie naar potentiële klanten uit onze eigen regio. Zij hebben het voordeel dat ze hun bestelling gratis bij ons kunnen ophalen. Daarnaast geeft het mensen vertrouwen, want ze weten dat ze bij ons kunnen binnenspringen als ze vragen of problemen hebben.”

Heb je nog een tip voor andere ‘lokale’ ondernemers?

“Vertel je klanten hoe jij als lokale ondernemer het verschil voor hen maakt, zonder andere bedrijven aan te vallen of zwart te maken. Ga dus uit van je eigen sterktes en zet je pluspunten in de verf. Of beter nog: laat je klanten dat voor je doen. We delen bijvoorbeeld fijne feedback van onze klanten op onze sociale media, dat levert ons weer nieuwe klanten op.”

Blog: Ga op zoek naar het juiste sociale netwerk

Wil je je webshop in de kijker zetten via sociale media? Bouw een netwerk op via Instagram, net als LN Knits.
Blog: Ga op zoek naar het juiste sociale netwerk

Blog: Flowers Forever zet overledenen in de bloemetjes

Bloemen, de KBC-Paypage en een origineel idee… Het leidde tot de rouwbloemenrekening van Flowers Forever.
Blog: Flowers Forever zet overledenen in de bloemetjes

Blog: Scoren met e-mail

Bart Keppens
Ondanks de snelle opkomst van nieuwe socialmediaplatformen (Twitter, Snapchat, Facebook, WhatsApp, enz.) blijft e-mail een van de meest gebruikte communicatiemiddelen. Wereldwijd zijn er ongeveer 4 miljard accounts en dagelijks wisselen die 200 miljard berichten uit. Meer dan 90% van de gebruikers kijkt trouwens elke dag (uit) naar nieuwe berichten. Heel wat bedrijven gebruiken e-mail dan ook om te communiceren met hun klanten. Maar hoe kun je als ondernemer inspelen op die manier van communiceren naar je klanten?
Blog: Scoren met e-mail

Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Hackers richten hun pijlen niet alleen op multinationals. Ook zelfstandigen lopen gevaar. Ontdek dus snel onze verdedigingstechnieken.
Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers