Blog: Lokaal ondernemen: ook voor webshops?

Blog: Lokaal ondernemen: ook voor webshops?

Bij KBC vinden we het belangrijk om lokaal ondernemerschap te ondersteunen en te stimuleren. We zijn dan ook fan van het Unizo-concept Winkelhier en vroegen aan enkele Belgische ondernemers wat zij vinden van ‘winkelhieren’. Deze keer is Christopher van handtassenwebshop So Baggy aan het woord.

Wat vind jij van het Winkelhier-initiatief van Unizo?

“Een goede zaak, want als we lokale ondernemers niet steunen, verdwijnen ze uit het straatbeeld. Dat zou echt zonde zijn. Zelf vind ik het persoonlijke contact bij lokale handelaars heel fijn. Om een voorbeeldje te geven: als wij in Steenokkerzeel op restaurant gaan, is dat altijd bij ‘den Ben’ of ‘de Jan’. Daarnaast vind ik het handig dat we bij lokale handelaars gepersonaliseerd advies krijgen doordat ze ons kennen.”

“Dat gaat trouwens ook op voor webshops, want ook online is het belangrijk om bewust te kopen bij ondernemers van hier. Onze webshop bestaat ondertussen al vijf jaar, maar we kennen jammer genoeg al veel webshops van lokale ondernemers die ermee gestopt zijn omdat de concurrentie moordend is.”

Is zo’n concept als ‘Winkelhier’ echt nodig?

“Mensen zijn verbaasd als een lokale handelaar zijn deuren sluit. Omdat So Baggy ook maar een kleine garnaal is, beseffen we maar al te goed wat er allemaal bij komt kijken om op te boksen tegen internationale spelers. Het lijkt me dan ook goed om mensen daarvan bewust te maken en aan te sporen zoveel mogelijk te ‘winkelhieren’.”

Werkt ‘Winkelhier’ ook voor webshops?

“Ja, al moet je daar zelf ook aan werken. Wij moeten ons bijvoorbeeld meten met grote webshops zoals Amazon, Zalando en Bol.com. We vinden het daarom belangrijk om onze klanten duidelijk te vertellen dat ze shoppen bij ‘Christopher en Kel’. We kiezen bewust voor een heel persoonlijke communicatie om het verschil te maken met de meer anonieme grote bedrijven.”

“Ook het feit dat wij een Belgische webshop zijn, zetten we zoveel mogelijk in de verf. Als we tassen of portefeuilles van Belgische merken verkopen, gebruiken we in onze socialmediaposts bewust hashtags als #belgischdesign of #ikkoopbelgisch. Op onze website hebben we een ‘Winkelhier’-banner geplaatst, want het is belangrijk om prospecten en klanten te laten zien dat je een Belgische én lokale handelaar bent – zeker als je geen fysieke winkel hebt.”

Promoten jullie So Baggy in jullie eigen regio?

“Absoluut! Als kleine webshop is ons advertentiebudget beperkt dus adverteren we in eerste instantie naar potentiële klanten uit onze eigen regio. Zij hebben het voordeel dat ze hun bestelling gratis bij ons kunnen ophalen. Daarnaast geeft het mensen vertrouwen, want ze weten dat ze bij ons kunnen binnenspringen als ze vragen of problemen hebben.”

Heb je nog een tip voor andere ‘lokale’ ondernemers?

“Vertel je klanten hoe jij als lokale ondernemer het verschil voor hen maakt, zonder andere bedrijven aan te vallen of zwart te maken. Ga dus uit van je eigen sterktes en zet je pluspunten in de verf. Of beter nog: laat je klanten dat voor je doen. We delen bijvoorbeeld fijne feedback van onze klanten op onze sociale media, dat levert ons weer nieuwe klanten op.”

Een website starten in 7 stappen

Een website opzetten hoeft niet zo complex te zijn. Met deze 7 stappen ben je alvast goed op weg.
Een website starten in 7 stappen

Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Hackers richten hun pijlen niet alleen op multinationals. Ook zelfstandigen lopen gevaar. Ontdek dus snel onze verdedigingstechnieken.
Kleine ondernemingen makkelijk doelwit voor hackers

Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Met een avondshop bereikt deze slagerij meer tevreden klanten, meer omzet en minder personeelskosten.
Blog: De slagerij blijft gewoon open, ook na sluitingstijd

Blog: KBC lanceert campagne ‘Pop-up Webshop’

Een eigen webshop, een eigen onlinewinkel. Velen dromen ervan, maar toch doet 78% van de zelfstandige ondernemers in ons land nog niet aan ‘e-commerce’ (online verkopen). En dat terwijl 6,7 miljoen Belgen het afgelopen jaar wel online dingen kochten. De trend is al gezet: online shoppen is helemaal van deze tijd. Tijd dus dat jullie, lokale ondernemers, de stap naar e-commerce zetten. En daar wil KBC jullie graag een handje bij helpen!
Blog: KBC lanceert campagne ‘Pop-up Webshop’
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.