Gepubliceerd op 3 april 2017
Ondernemers willen vooral ondernemen en hun plannen snel en vlot kunnen uitvoeren zonder veel rompslomp. KBC heeft die boodschap begrepen en heeft daarom zijn kredietbeslissingsproces vereenvoudigd, zodat ondernemers binnen de 24 uur over de nodige financiële middelen kunnen beschikken.
De kredietaanvraag verloopt vlot en eenvoudig en kan zowel digitaal als via het KBC-bankkantoor gebeuren. De kredietbeslissing valt dan binnen de 24 uur en het krediet kan volledig digitaal worden afgehandeld.
KBC treedt ondernemers tegemoet
Uit een studie van UNIZO bij 900 kmo’s in ons land – vooral micro-ondernemingen en starters – bleek dat, ondanks de heropleving van de economie, het nog altijd moeilijk is om een bankkrediet te krijgen. De voorbije 12 maanden bleek liefst 14,9% onder hen problemen te hebben ondervonden bij een kredietaanvraag. En bij micro-ondernemingen (minder dan 10 werknemers en minder dan 2 miljoen euro omzet per jaar) liep dat zelfs op tot ruim 1 op 4 (26,2%)!
Om aan de vraag van de ondernemers/zelfstandigen tegemoet te komen, lanceert KBC nu ‘24’. Dat betekent dat alle kmo’s (rechtspersonen), zelfstandige ondernemers en vrije beroepen die klant zijn bij KBC, binnen de 24 uur een krediet tot 150.000 euro kunnen aanvragen én krijgen. Voordien bedroeg de gemiddelde doorlooptijd voor dergelijke kredieten 9 dagen.
De digitale vooruitgang zorgt er bovendien voor dat het overgrote deel van de kredietcontracten digitaal getekend kan worden via KBC Touch. De ondernemer moet zich dus niet meer verplaatsen en kan vanuit zijn zetel of waar hij zich ook bevindt, contracten ondertekenen en bewijsstukken/documenten elektronisch doorsturen. Ondernemers zijn alvast enthousiast over die aanpak. Dat vertelt ook Joost Arijs in een gesprek.
Jonge ondernemer aan het woord
Joost Arijs is een talentvolle chocolatier. Zijn zaak vindt u in de Vlaanderenstraat in Gent. Joost wou zijn patisseriezaak verbouwen. Na 24 uur wist hij dat zijn kredietaanvraag was goedgekeurd.
Joost: "Ik kreeg de microbe van mijn moeder mee. Ik was al van jongs af bezig met lekkere dingen, chocolade, patisserie … Na de bakkersschool werkte ik aanvankelijk als leerjongen, maar ik begon ook meteen te zoeken naar een pand voor een eigen zaak. Inmiddels heb ik een nieuwe winkel geopend in Antwerpen en werd de oude winkel verbouwd. Via mijn KBC-relatiebeheerder deed ik een kredietaanvraag om de nodige fondsen te verwerven.
Bovendien is ons bedrijf – dat ik samen met mijn echtgenote run – in volle expansie. Zo moesten we recent ook investeren in nieuwe bestel- en koelwagens. Dat is heel vlot verlopen. We konden het krediet digitaal tekenen en kunnen nu het verloop ervan ook goed opvolgen."
Zelf het overzicht behouden
Voor ons als ondernemers is het natuurlijk ook belangrijk te weten welke kredieten we lopen hebben. En omdat we dat allemaal ook online kunnen controleren, is het niet nodig om telkens weer een afspraak te maken met onze relatiebeheerder bij de bank. Het online controleren en beheren van onze kredieten is vooral heel praktisch. Die werkwijze bespaart ons veel tijd en bezorgt ons een heel veilig gevoel. Time is money. Hoe meer tijd je verliest met papierwerk en rompslomp, hoe slechter dat is voor de zaak. Als een kredietaanvraag online afgerond kan worden, is dat voor ons een heel groot voordeel.'
Door het gebruik van digitale toepassingen bij de kredietaanvraag wordt ook het gebruik van papier beperkt. En de ondernemer kan de documenten met zijn kaartlezer digitaal ondertekenen in KBC Touch. Bovendien verloopt alles heel veilig, omdat elke actie door de nodige veiligheidsprocedures wordt geverifieerd.
Joost: "Ik moet al lang niet meer fysiek aanwezig zijn in het bankkantoor. Alles verloopt van achter de computer en ik heb alles veel meer onder controle. Dat is een fijn gevoel. Het is voor mij immers belangrijk om het overzicht te bewaren over het maandelijks terug te betalen bedrag. En als ik nog een bijkomende vraag heb over mijn lening, dan kan ik chatten met een bankmedewerker. Op die manier krijg ik sneller een antwoord dan wanneer ik een afspraak zou maken in het bankkantoor. Die tijdswinst waardeer ik enorm. Want zeker met de vele toekomstplannen die we nog koesteren – zoals de uitbreiding van de nieuwe winkel – heb ik geen seconde te verliezen."
Hoe verloopt de aanvraag praktisch?
De aanvraag indienen verloopt online, vlot en zonder veel poespas. De kredietaanvraag doorloopt daarbij vier stappen:
- Je kiest het doel van uw aanvraag.
- Je ziet vervolgens meteen welke documenten u moet voorleggen om uw kredietdossier volledig te maken.
- KBC contacteert je om je kredietaanvraag te overlopen.
- Is de aanvraag volledig? Dan verneem je binnen de 24 uur of KBC je krediet goedkeurt.
- Meer info: www.kbc.be/kandattegenmorgen