Ken uw plaats op de markt

Ken uw plaats op de markt

Over marketing zijn al duizenden boeken volgeschreven. En vaak wordt marketing daarin gereduceerd tot markt-communicatie: het bedenken van een hippe naam, een pakkende slogan en een mooi bedrijfslogo. Of het gaat over flyers, reclame, beurzen en evenementen. Maar marketing betekent meer dan dat. Het helpt u om uw plaats op de markt te bepalen, te veroveren en te behouden.

Wie zijn uw klanten?

Wie zijn uw klanten? En wie zijn uw klanten niet? Denk daar goed over na. Wonen uw klanten in de omtrek? Of kunnen ze via internet van over de hele wereld bij u terecht? Zijn ze jong of minder jong? Zijn het grote bedrijven, kmo's of particulieren? Er zijn heel wat categorieën denkbaar. Zodra uw doelgroep helder is, kunt u zich daar gericht op afstemmen.

Wat onderscheidt u van uw concurrenten?

Waarom zouden uw klanten naar u komen, en niet naar uw concurrent gaan? Voor het unieke product? Voor de prijs? Voor de snelheid van leveren? Voor uw ongekende flexibiliteit? Uw nabijheid? Hier geldt hetzelfde devies: denk er goed over na. Of vraag het aan uw klanten! Speel uw troeven uit en blijf ze regelmatig evalueren en bijsturen. Ze vormen een concurrentievoordeel dat in het oog moet springen in uw communicatie naar de markt.

Denk na over de prijszetting

  • Tegen welke prijs gaat u uw product of dienst in de markt zetten? En hoeveel willen uw klanten betalen? Dat laatste is vaak niet eenvoudig te achterhalen. De prijs bij de concurrentie kan een aanwijzing zijn, of de prijs van alternatieve producten. Soms is de interne kostprijs plus een marge voldoende als startpunt. Af en toe is het nodig om de markt te bevragen of om in een beperkte test-omgeving uit te proberen wat een correcte prijs is.
  • Sta ook even stil bij de manier waarop u uw prijs samenstelt: een vaste prijs per artikel? Of een lage instapprijs met duurdere extra's? Of een hoge prijs, maar met een heel uitgebreid standaardpakket? Ook licenties vormen een mogelijkheid: het product wordt niet verkocht, maar de klant betaalt een prijs per jaar (of per maand) voor het gebruik ervan. Softwareprogramma's worden bijvoorbeeld steeds vaker op die manier aan de man gebracht.

Marketing: meer dan communicatie

Alle aspecten die hierboven staan opgesomd hangen natuurlijk met elkaar samen. Uw prijsmodel kan specifiek ontworpen zijn voor uw doelgroep en op die manier een concurrentievoordeel vormen. Dat speelt u uit in uw communicatie. Er zijn heel wat combinaties mogelijk. Het belangrijkste is dat u erbij stilstaat en bewuste keuzes maakt. Op die manier weet u beter wat uw plaats op de markt is, en hoe u ze kunt behouden of versterken.

Is deze pagina nuttig voor jou? Ja Neen