Hulpvraagfraude

Hulpvraagfraude

Krijg je van je zoon of dochter, familie of vriend(in) plots een WhatsApp-bericht via een ‘nieuw’ gsm-nummer ?

 

Is hun toestel in de wasmachine beland of plots niet meer bruikbaar voor mobiel bankieren?

En volgt na enkele berichten de vraag om een rekening te betalen of geld voor te schieten?

Dan heb je waarschijnlijk te maken met oplichters!

 

 

 

Hoe gaan de oplichters te werk?

De oplichter heeft de gebruikersnaam en het wachtwoord van de sociale media-account (WhatsApp, Messenger, …) van die persoon ontfutseld en kan er dus in zijn/haar naam berichten mee versturen.

Via de digitale contactenlijst worden dan vaak de ouders, vrienden of familieleden gevraagd om financieel bij te springen of om dringend een aantal betalingen uit te voeren.

Hoe ga je ermee om?

1.     Schrijf nooit geld over op basis van een bericht via sociale media, een e-mail of een sms. 
Hoge druk en sterk aandringen om snel te betalen in een tekstbericht (via e-mail, sms, WhatsApp, Twitter, etc..), is vrijwel altijd een teken van bedrog.

2.     Bel en spreek de persoon eerst op het oude gekende telefoonnummer dat je zelf hebt opgeslagen om te controleren of die vraag daadwerkelijk van hem/haar komt. Lukt dat niet, probeer dan het nieuwe nummer maar zorg dat je effectief een gesprek kunt voeren en de vraag zelf kunt verifiëren.

3.     Gebruik 2-factor authenticatie (=tweestapsverificatie) om in te loggen op je social media-accounts. Zo voorkom je dat die eenvoudig gehackt kunnen worden. Lees meer hierover op https://www.safeonweb.be/nl/gebruik-tweestapsverificatie

Heb je zo’n hulpvraag-bericht ontvangen? Meld het dan aan secure4u@kbc.be .

KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.