De zoektocht naar talent is er met corona niet makkelijker op geworden. Veel bedrijven hebben het moeilijk om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. En werknemers stellen hoge verwachtingen. Hoe speel je daar als werkgever het best op in?
De arbeidsmarkt is het voorbije anderhalf jaar flink door elkaar geschud. Dat maakt het voor bedrijven niet makkelijk om vacatures ingevuld te krijgen. Goede kandidaten zijn gewild. Ze vragen een behoorlijk loon en willen voldoening halen uit hun werk. Ze eisen flexibiliteit, autonomie én de mogelijkheid van thuiswerk.
50% thuiswerk
Thuiswerk is in veel sectoren niet meer weg te denken. Werkgevers die zich ertegen verzetten, krijgen het steeds moeilijker. Zowat 8 op de 10 werknemers zijn voor meer thuiswerk, zo blijkt uit diverse studies. Tegelijk erkennen ze het belang van directe interactie en sociaal contact met collega’s. Daarom pleiten ze voor 50% thuiswerk en 50% werk op kantoor.
Geen filestress
Als werkgever omarm je best die nieuwe werkelijkheid, want je vaart er wel bij. Volgens een Amerikaans onderzoek spenderen werknemers thuis gemiddeld 10 tot 20% meer tijd aan hun werk dan op kantoor. Ze verliezen ook minder tijd omdat ze zich niet moeten verplaatsen. En niet in de file staan vermindert de werkstress. Nog een voordeel van thuiswerk: je kunt talenten van overal aanwerven zonder dat ze moeten verhuizen. In de IT-sector is remote work al de norm, andere sectoren zullen volgen. We leven in een wereld zonder grenzen.
Wervende vacature
Besteed bij het opstellen van een vacature niet enkel aandacht aan de taakomschrijving, maar zet ook je bedrijf in de bloemetjes. Zie je vacature als een advertentie. Beschouw kandidaten als klanten. Maak het verschil met een wervende vacature.
Het nieuwe sollicitatiegesprek

Rekruteringsbedrijf Hays geeft enkele nuttige tips voor het afnemen van een sollicitatiegesprek gericht op thuiswerkers: “Je moet erop kunnen vertrouwen dat de kandidaat zijn tijd effectief kan beheren en kan omgaan met de vrijheid van thuiswerken. Stel vragen die gericht zijn op doelen, ervaringen, probleemoplossend vermogen en communiceren.”
Persoonlijkheid, kennis en kunde
De persoonlijkheid van de kandidaat is even belangrijk als zijn kennis en kunde. Volgens Hays moeten kandidaten kunnen uitleggen wat ze hebben geleerd door afstandswerk en hoe het hen heeft geholpen zich te ontwikkelen. “Ze moeten je kunnen vertellen wanneer ze het meest productief zijn, of hoe ze bepaalde vaardigheden hebben aangepast in hun manier van werken.” Een even pertinente vraag is: ‘Heb je thuis voldoende kantoorruimte?’ Je wilt immers weten of iemand comfortabel en productief thuis kan werken.
Zoek je een tijdelijke werkkracht?
Dankzij NOWJOBS, een extra dienst in KBC Mobile en binnenkort ook in KBC Touch, kun je snel en gemakkelijk de geknipte flexi-jobber vinden. Het NOWJOBS-platform matcht honderdduizenden flexibele medewerkers met vacatures die bedrijven gratis kunnen plaatsen. Betalen doe je pas wanneer de job is uitgevoerd.