Cashbetalingen blijven nog steeds mogelijk, maar vanaf 1 juli 2022 moet je als ondernemer je klanten ook de mogelijkheid bieden om elektronisch te betalen. Die nieuwe regel wil consumenten aanmoedigen om vaker elektronische betaalmiddelen te gebruiken en maakt fiscale fraude moeilijker.
Wat moet je weten?
- Je klant moet binnenkort altijd elektronisch kunnen betalen, zowel in je winkel als bij de klant thuis of op een markt of beurs.
- Het begrip ‘onderneming’ of ‘handelaar’ betekent: “iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen”. Ook verenigingen en vrije en intellectuele beroepen vallen dus onder de nieuwe regeling.
- Het begrip ‘klant’ verwijst naar de particuliere consument. B2B-transacties, tussen twee ondernemingen, vallen buiten de nieuwe wet.
- Je moet minstens 1 elektronische betaalmogelijkheid voorzien, maar je mag zelf kiezen welke: een betaalterminal voor debet- en/of kredietkaarten, toepassingen voor smartphones, …
- Je mag geen extra kosten aanrekenen voor het gebruik van een elektronisch betaalmiddel.
- Ondanks dat elektronische betalingen sneller en eenvoudiger zijn, stelt de wetgeving dat cash betalingen ook nog altijd mogelijk moeten blijven.
Wat moet je doen?
Ontdek het aanbod en de vele voordelen van onze betaaloplossingen of neem contact met ons op. Vraag tijdig jouw ideale betaaloplossing aan want door de toenemende vraag kunnen de wachttijden oplopen.