WOMED Award en Starter van het jaar

WOMED Award en Starter van het jaar

Caroline Vercauteren van BonMush heeft de WOMED Award voor Onderneemster van het Jaar gewonnen. De Starter van het Jaar is Nicolas Bartholomeeusen van het Antwerpse Imby Pet Food. “Bij KBC hebben we een boon voor straffe ondernemers en onderneemsters. Daarom ondersteunen we Unizo en Markant vzw bij de uitreiking van deze awards”, aldus Anja De Kimpe, directeur Ondernemingskredieten LO & CORP bij KBC.

Onderneemster van het Jaar

Anja De Kimpe: “Vrouwen zijn even bekwame ondernemers als mannen, alleen zijn ze nog steeds ondervertegenwoordigd in de ondernemerswereld. Om hen een duwtje in de rug te geven, hebben Markant vzw, Unizo en VLAIO de WOMED Award in het leven geroepen. En dat initiatief steunen we bij KBC maar al te graag, omdat we vinden dat onderneemsters dat verdienen. We zijn dan ook een trotse partner.”

1. Caroline Vercauteren van BonMush (Winnares WOMED Award 2021)

Womed Award Caroline Vercauteren

Wat doet BonMush?

"Een klassiek charcuteriebedrijf, dat was BonRill 130 jaar geleden. Vandaag maken we vegetarische producten op basis van oesterzwammen onder de naam BonMush, omdat we vinden dat we het makkelijker moeten maken om vegetarisch te eten. En wie is er nu beter geplaatst om kwalitatieve vleesvervangers te ontwikkelen dan een slagersfamilie? Ik ben de echtgenote van de achterkleinzoon van de oprichtster van het bedrijf.

We hebben ons gespecialiseerd in vegetarische versies van witte pens, hamburgers en smeersalades. We zien onze producten niet eens als vleesvervangers, maar als heerlijke, planeetvriendelijke producten. Waarom oesterzwammen? Omdat de meeste vleesvervangers worden gemaakt van soja, tofu en seitan, producten die van over de hele wereld worden ingevoerd en dus een grote ecologische voetafdruk achterlaten. Wij werken met lokaal gekweekte oesterzwammen."

Bestuurt en onderneemt een vrouw anders dan een man?

"De slagerswereld is een mannenbastion. Samen met het hoofd van de beroepsfederatie van de vleesverwerkende industrie, ook een vrouw, willen we een frisse wind laten waaien in onze traditionele branche. Vrouwen kunnen een extra dosis creativiteit in het ondernemerschap pompen. Zo hebben we een volledig nieuw productengamma in de markt gezet en ons businessmodel zowat binnenstebuiten gedraaid. Vroeger leverden we aan slagers in de regio, nu focussen we vooral op de retail, in binnen- én buitenland."

Waar heb je de WOMED-nominatie aan te danken?

"Van opleiding ben ik apotheker. Ik was vervanger, ik sprong in. Boeiend, maar ik wilde liever onvervangbaar zijn. Met die mindset ben ik in het ondernemerschap gestapt. In de voedingsindustrie bevind ik me bovendien op de juiste plaats om te kunnen bijdragen aan een betere wereld.”

www.bonmush.be

2. Katrien Vermeire van John & Jane (Finaliste WOMED Award 2021)

Katrien Vermeire van John & Jane

Wat doet John & Jane?

“We staan bekend om onze premium technische producties. We voorzien alle types events van klank, licht, video en podiumontwerp. Daarvoor werken we vooral samen met eventbureaus, cateringbedrijven, beurs- en festivalorganisaties. Onze focus ligt op de B2B-markt.”

Bestuurt en onderneemt een vrouw anders dan een man?

“Een vrouw hecht meer waarde aan de menselijke touch. Ik probeer dicht bij mijn medewerkers te staan. Ik bouw een persoonlijke band met hen op en benader hen met begrip en warmte. Al kan ik volgens mijn personeel ook best een harde tante zijn. Ik zoek naar compromissen, maar ik deins er niet voor terug om knopen door te hakken.”

Waar heb je de WOMED-nominatie aan te danken?

“Ons bedrijf heeft, net als de hele sector, zware klappen gekregen door corona. Maar we zijn nooit bij de pakken blijven zitten. We zochten en vonden nieuwe opportuniteiten door in te zetten op innovatie, research en creativiteit. Hybride evenementen bijvoorbeeld, die zowel deels online als deels offline plaatsvinden. We hebben geen medewerkers moeten ontslaan of op technische werkloosheid gezet. Integendeel, we hebben er zelfs aangeworven.”

www.johnandjane.be

3. Marie Callens van Floorify (Finaliste WOMED Award 2021)

Marie Callens van Floorify

Wat doet Floorify?

“Floorify produceert innovatieve klikvinylvloeren en verdeelt die via high end vloerenspeciaalzaken in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en ver daarbuiten. We willen de favoriete leverancier zijn van onze klanten. Door fantastische producten te creëren, maar ook hoogwaardige service te leveren en onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. We geloven heel sterk in het bricks & clicks-model: het gemak van e-commerce gekoppeld aan een unieke klantenbeleving in de winkel.”

Bestuurt en onderneemt een vrouw anders dan een man?

“Ik leid het bedrijf samen met Pieter Buyck. Een goed evenwicht tussen testosteron en oestrogeen. Pieter heeft technische kennis, ik heb oog voor design en richt me op productontwikkeling. Onze baseline luidt: mooi en makkelijk. Pieter staat in voor alles wat makkelijk moet zijn, ik voor wat mooi moet zijn. In de meeste gezinnen beslist de vrouw over interieurkeuzes, dus hebben we er alle baat bij om vrouwen te laten meestemmen in strategische beslissingen. Onze sales- en marketingdienst worden grotendeels bevolkt door vrouwelijke medewerkers.”

Waar heb je de WOMED-nominatie aan te danken?

“Pieter en ik hebben Floorify in amper 5 jaar tijd uitgebouwd tot een bloeiende kmo met 21 vaste medewerkers, een team van freelancers en een portfolio van 300 loyale retailklanten. Onze omzet groeit elk jaar met 80 procent. We hebben vroeger allebei als werknemer carrière gemaakt in de markt van vloeren. Maar we wisten: dit kan beter. Waar ik meteen aan wil toevoegen: we hebben ons succes mee te danken aan onze medewerkers. Ons personeelsbeleid is nogal atypisch: we definiëren duidelijke doelstellingen, maar geven onze medewerkers alle vrijheid in hoe ze die bereiken. Ze krijgen maximale verantwoordelijkheid en bewegingsruimte om hun job zelf in te vullen. Dat werkt!”

www.floorify.com

Benieuwd naar nog meer vrouwelijk ondernemerstalent? Naast ‘Onderneemster van het Jaar’ werd ook de ‘Belofte van het Jaar’ verkozen. Ontdek het verhaal van winnares Sarah Parent en dat van haar mede-kandidaten hier.

Starter van het Jaar

Anja De Kimpe: “Startende ondernemers moeten we koesteren. Aan het begin van hun traject hebben ze niet enkel nood aan financiering, maar ook aan advies en betaaloplossingen. Bij KBC proberen we starters op weg te helpen naar groei en stabiliteit. We denken en voelen met hen mee.

We hebben trouwens een aanbod op maat voor startende ondernemers met een bijbehorend boostpack. Dat is een pakket van interessante voordelen en kortingen op producten en diensten die je als startende ondernemer goed kunt gebruiken. Zo neemt je zaak van in het begin een vliegende start. Als partner van Unizo dragen we graag een steentje bij aan de uitreiking van de Starter van het Jaar-award.”

Winnaar: Nicolas Bartholomeeusen, Imby Pet Food

Nicolas Bartholomeeusen, Imby Pet Food

Innovatie komt soms uit een verrassende hoek. “We produceren dierenvoeding die gezond is voor je huisdier én beter is voor de planeet”, vertelt Nicolas Bartholomeeusen. “Steeds meer mensen kiezen voor vegetarische voeding, maar vreemd genoeg ontbrak het aan gezonde plantaardige en alternatieve voedingskeuzes voor huisdieren. De eiwitten die ze nodig hebben om op hun poten te blijven staan, hebben we gevonden in insecten.

Misschien niet zo appetijtelijk, maar honden kiezen hun voedsel voor 100 procent op basis van de geur. Door onze brokjes in de oven te bakken, zorgen wij voor een perfect aroma. En onze voeding is hypoallergeen, ze veroorzaakt dus minder snel allergische reacties.”

“De Starter van het Jaar-award geeft onze business een stevige duw in de rug. De aandacht en groeiende naambekendheid vertalen zich meteen in een stijgende verkoop. Onze cijfers zijn elke week beter dan de week ervoor. Onze producten liggen vandaag al in tal van winkels in België en Nederland, binnenkort willen we onze grenzen verleggen naar onder andere Groot-Brittannië. In juni voegen we kattenvoeding toe aan ons assortiment. En dan te bedenken dat we pas actief zijn sinds september 2021.”

“Om ons bedrijf snel op de rails te zetten, zijn we een cofinanciering aangegaan met KBC en PMV. Sinds mei vorig jaar maken we deel uit van Start It @KBC, een accelerator voor start-ups. We krijgen echt ruggensteun van KBC: de bank denkt met ons mee, heeft oog voor de langere termijn en is bereid om een deel van het risico op zich te nemen.”

“Onze ambitie? We willen een ommekeer in de branche van de dierenvoeding teweegbrengen. De sector op zijn kop zetten. Mensen doen inzien dat ze hun huisdieren niet per se rundvlees of kip moeten voorschotelen. Als kleine starter loop je wel het gevaar dat een concurrent met je idee gaat lopen, maar dat zie ik in ons geval niet snel gebeuren. Multinationals zijn over het algemeen niet zo sterk in snel handelen, omdat het simpelweg geen prioriteit voor hen is. Ik heb 10 jaar voor een grote multinational gewerkt, dus ik heb wel wat ervaring op dat vlak.”

www.imbypetfood.com

Deals en extra diensten

In KBC Mobile en KBC Touch vind je tal van extra diensten om je werk als ondernemer eenvoudiger te maken.

KBC helpt je op je weg naar duurzaamheid

Wat kun je leren van de transitie naar duurzaamheid van Revi Food?

Laat jij elektronisch betalen al toe?

Wat je zeker moet weten over de nieuwe wet rond elektronisch betalen.

Hoe bereid je je voor op de verwachte rentestijging?

De berichten over een rentestijging zorgen bij veel ondernemers voor onzekerheid. Terecht of niet?