Phishing

Phishing

Wat is phishing?

Steeds vaker trachten oplichters consumenten via internet te misleiden en hun persoonlijke informatie te ontfutselen. Die vorm van cybercriminaliteit wordt phishing genoemd.

Hoe gaan oplichters te werk bij phishing?

In de loop der jaren hebben oplichters hun phishingwerkwijzen aangepast en uitgebreid. Vroeger belden ze hun slachtoffers om vertrouwelijke informatie te bemachtigen. Vandaag sturen ze meestal een e-mail (of een sms) met een link naar een valse website. Via die website vragen ze het slachtoffer om zijn persoonlijke en bankgegevens, maar ook zijn response codes of pincode door te geven. Soms vraagt de oplichter zijn slachtoffer om zijn bankkaart op te sturen.

Actuele soorten van phishing:

Phishing via telefoon.
Lees meer... 

Bankkaart phishing.
Lees meer... 

Phishing via sms.
Lees meer... 

Phishing via e-mail.
Lees meer... 

Hoe kan je jezelf beschermen tegen phishing?

  • Geloof niet blindelings elke mail of sms.
    Oplichters kunnen immers gemakkelijk een KBC-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail naar secure4u@kbc.be.
    Geloof niet zomaar alles wat in een e-mail staat. KBC zal u nooit via e-mail benaderen om een probleem met uw rekening of uw banktoepassing online op te lossen.
  • Stuur uw bankkaart nooit op met de post.
  • Geef de pincode van uw bankkaart aan niemand door, ze is strikt persoonlijk.
  • Sla de echte KBC-website, met de url eindigend op ‘KBC.be’, op in uw favorieten of typ het adres manueel in.
  • Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in uw browser. Het webadres van de KBC-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen.

Installeer de antiphishingsoftware die KBC zijn klanten aanbiedt.
Die software blokkeert valse websites op uw pc, zodat u er niet naartoe kunt surfen.
Lees meer en installeer!