Bankkaart-phishing

Bankkaart-phishing

In de valse e-mail staat dat je KBC-bankkaart vervangen moet worden omdat het beveiligingsysteem van  KBC Touch mogelijk frauduleuze aanmeldpogingen zou geconstateerd hebben. 
Je moet je oude bankkaart zogezegd terugsturen om ze te recycleren en de nieuwe kaart krijg je daarna binnen 5 dagen toegestuurd.

KBC vraagt nooit de pincode van je bankkaart.
KBC vraagt nooit om je bankkaart op te sturen. 

Hoe gaan oplichters te werk?


Via de link in de e-mail komt je terecht op de valse website.
Daar vragen ze je achtereenvolgens om: 

 

1.  je persoonlijke gegevens en je kaartnummer in te vullen;



2. je huidige pinode in te geven en een nieuwe pincode te kiezen;

 



3. je huidige bankkaart op te sturen met de post.

Hoe kan ik mij beschermen tegen bankkaart phishing?

  • Geloof niet blindelings elke mail.
  • Stuur je bankkaart nooit op met de post.
  • Geef de pincode van je bankkaart aan niemand door, ze is strikt persoonlijk.
  • Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. Het webadres van de KBC-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen.

Met de Cybersecurity Service biedt KBC ondermeer antivirus- en antiphishingsoftware aan om je toestellen en je activiteiten op het internet te beschermen tegen internetcriminaliteit.
Ontdek deze service

Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?

Phishing

Phishing