Phishing via telefoon

Phishing via telefoon

Steeds vaker proberen oplichters consumenten via internet te misleiden en persoonlijke informatie te ontfutselen. Ze sturen eerst een valse e-mail en bellen je daarna op.

KBC vraagt nooit naar de codes die je berekent met je kaartlezer.

Hoe gaat phishing via de telefoon in zijn werk?

Opvragen van je kaartnummer en telefoonnummer via een namaakwebsite.

Je ontvangt een valse e-mail waarin een dringend probleem gemeld wordt, bijvoorbeeld de blokkering van je rekening of een vermoeden van fraude met je kredietkaart.
Je kunt dit probleem snel oplossen door op een link te klikken en vervolgens enkele persoonlijke, gegevens, zoals je naam, adres, telefoonnummer én je kaartnummer, in te vullen op de namaakwebsite.

Telefonisch opvragen van de codes die je berekent met je kaartlezer.

Je ontvangt een telefoontje waarin verwezen wordt naar de valse e-mail. De oplichter probeert tijdens het gesprek je vertrouwen te winnen door je met je naam aan te spreken en door te vermelden en dat je nooit de pincode van je bankkaart mag doorgeven omdat die geheim is.


Vervolgens vraagt hij om minstens 2 codes te berekenen met je kaartlezer. De 1e code heeft de oplichter nodig om aan te melden in je banktoepassing, de 2e code om een overschrijving te ondertekenen.

Een frauduleuze overschrijving uitvoeren.

Zodra de criminelen je kaartnummer en minstens 2 codes hebben die je berekende met je kaartlezer, kunnen ze in je banktoepassing aanmelden en een frauduleuze overschrijving uitvoeren.

Hoe kan ik mij beschermen tegen phishing via de telefoon?

  • Geloof tijdens een telefoongesprek niet blindelings wat er wordt gezegd, ook niet als het telefoontje afkomstig lijkt van een vertrouwde instantie. Je weet nooit zeker wie aan de andere kant van de lijn hangt!
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode. Ze geven toegang tot je geld en zijn strikt persoonlijk. KBC vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.
  • Stuur je bankkaart nooit op met de post.
  • Verifieer de boodschappen op de kaartlezer. 

Opgelet! Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://.
De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Het biedt echter geen garantie dat de partij waarmee je communiceert, te vertrouwen is.
Wil je weten of je met de échte KBC-website of KBC-Touch te maken hebt?
Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser. 
 -    Het webadres van de KBC-website begint met 'www.kbc.be'.
 -    Het webadres van KBC-Touch begint met 'https://KBCtouch.KBC.be'.

Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als je pincode. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk. KBC vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.

Met de Cybersecurity Service biedt KBC ondermeer antivirus- en antiphishingsoftware aan om je toestellen en je activiteiten op het internet te beschermen tegen internetcriminaliteit.
Ontdek deze service

Phishing

Phishing

Phishing via e-mail

Phishing via e-mail

Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?