Phishing via sms

Phishing via sms

In de valse sms staat dat je KBC-bankkaart vervangen moet worden voor de overgang van KBC-Online naar KBC-Touch.
Je moet je oude bankkaart zogezegd terugsturen om ze te recycleren en de nieuwe kaart krijg je daarna binnen 5 dagen toegestuurd.

KBC vraagt nooit de pincode van je bankkaart.    
KBC vraagt nooit om je bankkaart op te sturen.

Hoe gaan de oplichters te werk?


Via de link in de sms kom je terecht op de valse website. 
Daar vragen ze je achtereenvolgens om:


1. je persoonlijke gegevens en je kaartnummer in te vullen;


2. je huidige pincode in te geven en een nieuwe pincode te kiezen;

 


3. je huidige bankkaart op te sturen met de post.


Zodra de criminelen je bankkaart en pincode hebben, kunnen ze met je bankkaart betalen in winkels en cash opnemen aan de automaat.

Ons advies

  • Geloof niet blindelings elke sms.
  • Stuur je bankkaart nooit op met de post.
  • Houd de codes die je aanmaakt met de kaartlezer altijd geheim, net als de pincode van je bankkaart. Ze geven toegang tot je geld en zijn strikt persoonlijk. KBC vraagt ze je nooit, ook niet per e-mail, sms of telefoon.
  • Verifieer de boodschappen op de kaartlezer.

Opgelet! Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor “secure” en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Het biedt echter geen garantie dat de partij waarmee je communiceert te vertrouwen is.
Wil je weten of je met de échte KBC-website of KBC-Touch te maken hebt?
Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser.
 -    Het webadres van de KBC-website begint met www.kbc.be.
 -    Het webadres van KBC-Touch begint met 'https://KBCtouch.KBC.be'.

Met de Cybersecurity Service biedt KBC ondermeer antivirus- en antiphishingsoftware aan om je toestellen en je activiteiten op het internet te beschermen tegen internetcriminaliteit.
Ontdek deze service

Hoe internetfraude melden?

Hoe internetfraude melden?

Phishing

Phishing