Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.
Artikel

Generatieve AI en contentcreatie: investeren in "superster"-markten

Generatieve AI (GenAI) verandert de manier waarop content wordt gemaakt, gedistribueerd en geconsumeerd. Van muziek en video tot sociale media en videogames, GenAI-tools veranderen de creatieve industrie in een ongekend tempo. Maar wat betekent dit, afgezien van de krantenkoppen en de hype, voor investeerders?

"We gaan een nieuw tijdperk in waarin creativiteit en technologie elkaar meer dan ooit versterken. GenAI is geen vervanging voor menselijke expressie - het is een katalysator voor nieuwe vormen van storytelling."

Jose Hernandez, portfolio manager KBC Asset Management


 

Aan het woord is José Hernandez, portefeuillebeheerder bij KBC Asset Management. "Zelfs topcreators omarmen deze tools om blokkades te overwinnen en hun output te verbeteren. De makers van de Fast & Furious-film onderzoeken naar verluidt AI om het personage van Paul Walker terug te brengen, waarbij zijn broers als dubbelgangers worden gebruikt en AI zijn gelijkenis nabootst. Een treffend voorbeeld van hoe GenAI wordt gebruikt om de verhaalmogelijkheden uit te breiden."

 

Een nieuwe wereld van mogelijkheden: kansen en risico's

Met GenAI-tools kan er sneller, goedkoper en flexibeler content gemaakt worden dan ooit tevoren. "Of het nu OpenAI's Sora is die video's genereert op basis van tekstprompts, of AI die muziektracks maakt en songteksten schrijft, de drempels voor toetreding tot de creatieve markt dalen", verduidelijkt Hernandez. "Bij gaming kan GenAI helpen met concept art, het genereren van code en lokalisatie. Dit stroomlijnt de productie over de hele linie."

Deze democratisering van contentcreatie komt echter met uitdagingen:

  • Risico op overaanbod
    Lagere drempels voor het maken van content leiden tot enorme hoeveelheden nieuwe content op platforms. Het  risico dat we allemaal verdrinken in een zee van AI ‘rommel’, waar zelfs de beste content van de beste makers moeilijk te vinden wordt, vergroot.

  • Catalogusrisico
    Investeringen die eigenaars van intellectueel eigendom (IE) in het verleden hebben gedaan (bv. filmstudio's, muzieklabels, enz.) kunnen overbodig worden als iedereen gewoon AI-content begint te consumeren.
  • Conflicten tussen content eigenaars en distributeurs
    Aangezien distributeurs zoals YouTube of Spotify de eigenaars van content een aanzienlijk deel van hun inkomsten betalen voor het recht om die content te verspreiden, zouden deze distributeurs voorrang kunnen geven aan AI-content om hun kosten te verlagen, wat de huidige eigenaars van de content zou schaden.



Toch kunnen deze tools ook veel waarde toevoegen:
 

  • Efficiëntiewinst voor makers
    Makers die bedreven raken in het gebruik van deze tools en ze toepassen in hun vak, zullen in staat zijn om meer en betere content te maken - of het nu gaat om video, audio of iets anders - dan degenen die ze niet gebruiken.

  • Meer variatie en persoonlijk aanbod voor consumenten
    Als makers van inhoud in staat zijn om hun processen en output te verbeteren, dan zullen consumenten daarvan profiteren door meer en betere films, muziek, videogames, enz.


 

“Superster” markten: Taylor Swift versus ‘Het geluid van regen’

"Mediaconsumptie in verschillende formaten heeft nooit een 'normale verdeling' gevolgd. Sterker nog, het is erg scheef verdeeld over de topmakers, gevolgd door een lange staart van makers die nauwelijks rondkomen of dit alleen als hobby doen", zegt Hernandez. "Dit kan worden aangeduid als een 'Power Law' dynamiek. Econoom Alan Krueger definieerde het als een ‘Superstar Market', waarbij de allerbeste mensen op hun gebied - denk bijvoorbeeld aan een Taylor Swift, een Bad Bunny of ABBA in de muziek - oneindig veel meer aandacht krijgen dan waarschijnlijk elke leeftijdsgenoot onder het 95e percentiel - denk aan een lokale band of een track die het geluid van regen reproduceert."

Een paar voorbeelden in verschillende mediaformaten:

  • Op YouTube domineert de top 1 à 2% van de video's in engagement. 
  • Op Spotify krijgt een klein deel van de tracks (eveneens 1 à 2%) de overgrote meerderheid van de plays, ondanks het feit dat er dagelijks meer dan 100.000 nieuwe tracks worden geüpload.
  • Op Netflix is de kijktijd geconcentreerd rond de top duizend titels ondanks dat er vele duizenden beschikbaar zijn.
  • Bij concerten genereert de top 1% van de evenementen meer inkomsten dan de onderste 99% samen. "The Eras Tour - om terug te komen op Taylor Swift - heeft een recordopbrengst van meer dan 2,077 miljard dollar gegenereerd uit de wereldwijde kaartverkoop. Dit maakt het officieel de meest winstgevende concerttour aller tijden", voegt Hernandez ter illustratie toe. "Meer dan een verdubbeling van het vorige record van Coldplay, dat rond de 1 miljard dollar lag." 

     
"Niet alle content is gelijk. Het ‘grote geld' lijkt altijd te worden verdiend door de topartiesten in elk formaat. GenAI-tools die artiesten in staat stellen om meer en betere content te produceren, zullen de lat hoger leggen om een 'superster' te worden, maar ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat de 'superster'-dynamiek zal blijven bestaan."

Jose Hernandez, portfolio manager KBC Asset Management

Vooruitkijken: ervaringsgerichte groei, met GenAI als onvermijdelijke blauwdruk

"De Media & Entertainment-industrie is vandaag de dag een grote industrie en ze wordt steeds belangrijker naarmate de wereldeconomie vooruitgaat en mensen meer vrije tijd en inkomen hebben om uit te geven aan zaken als Netflix- abonnementen of concertkaartjes", zegt Hernandez. "Van meeslepende concerten en binge-waardige series tot interactief gamen en gepersonaliseerde content, de honger naar hoogwaardige, boeiende media is sterker dan ooit en geeft steeds meer voorrang aan ervaringen boven bezittingen."

"Gezien onze visie dat top-content het meestal wint van alle andere, zullen bedrijven die de beste contentbibliotheken bezitten of distribueren naar alle waarschijnlijkheid een stempel drukken op de sector."

We kunnen hiervan voorbeelden vinden in verschillende mediaformaten:

  • Netflix en Disney in video en tv
  • Meta en Alphabet met platforms voor gebruikersgegenereerde inhoud zoals Instagram en YouTube
  • Spotify en UMG in muziek
  • Nintendo en Games Workshop in games (niet alleen videogames).

     
"GenAI versnelt het tempo van contentcreatie, maar de basis is niet veranderd: top-content wint nog steeds van alle andere. De volgende golf van 'supersterren' zullen degenen zijn die de technologie beheersen om hun content te verrijken."

Jose Hernandez, portfolio manager bij KBC Asset Management


 

Meer lezen over thematisch beleggen?

Ontdek het hier

Dit artikel is louter informatief en mag niet als beleggingsadvies beschouwd worden.