
Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om je elektrische wagen op te laden?
Het lijkt erop dat we binnenkort allemaal overschakelen op elektrisch rijden. Daarom zochten we uit hoeveel zonnepanelen je nodig hebt voor de 5 populairste wagens in de eerste helft van 2024, volgens cijfers van Mobiliteitsfederatie Traxio.
Hoe bereken je het benodigde aantal zonnepanelen?

Hoeveel zonnepanelen je minstens nodig hebt, hangt af van het aantal kilometer dat je per dag wilt rijden, het verbruik van je wagen en de verwachte opbrengst van het type zonnepaneel dat je op het oog hebt. We hanteren volgende formule:
[(Gemiddeld verbruik van je elektrische auto in kWh per honderd kilometer / 100) * gemiddeld af te leggen afstand in kilometer per dag)] / gemiddelde opbrengst van een nieuw optimaal geplaatst zonnepaneel in kWh per dag
Opgelet
- Voor onze berekeningen werkten we met het opgegeven stroomverbruik van de autofabrikanten. Wanneer er een vork werd opgegeven, hanteerden we het hoogste stroomverbruik.
- Voor de zonnepanelen namen we een model van 337 Wattpiek. Per dag levert dat zonnepaneel (gemiddeld) 0,93 kWh op.
- De gemiddelde dagelijkse afstand legden we vast op 50 km per dag.
- Het aantal uren zon, de positie van de zonnepanelen, de omgevingstemperatuur en het energieverbruik van de wagen spelen uiteraard allemaal een belangrijke rol in de hoeveelheid zonnepanelen die je nodig hebt.
Tesla Model 3 Long Range: 8 zonnepanelen

Voor Model 3 van Tesla heb je zo’n 8 zonnepanelen nodig om je zonne-energie optimaal te benutten. We rekenden met een gemiddeld verbruik van 14 kWh per 100 kilometer.
Tesla Y-Model 3 Long Range en Audi Q4 E-tron: 9 zonnepanelen

Voor het Y-model heb je één zonnepaneel meer nodig dan voor Model 3. Het gemiddelde verbruik per 100 kilometer ligt iets hoger, op 16,4 kWh. Ook voor de Audi Q4 Attraction E-tron heb je 9 zonnepanelen nodig. Daarvoor rekenden we een gemiddeld verbruik van 18,3 kWh.
BMW Série 4 en Volvo XC40: 10 zonnepanelen

Voor deze twee van de vijf populairste wagens heb je 10 zonnepanelen nodig. De Volvo heeft een gemiddeld gebruik van 18,3 kWh per 100 km, dat van de BMW ligt rond de 18,2 kWh per 100 km.