c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Planet B: start-up met focus op gezondheid en duurzaamheid

Verzorgingsproducten met schadelijke stoffen, wegwerpverpakkingen, een grote CO2-uitstoot bij zowel productie als transport ... Planet B roept een halt toe aan gangbare praktijken in de cosmeticasector. De Belgische start-up kiest daarom radicaal voor gezondheid en duurzaamheid in zijn productlijn.

Een rebelse start met een visie

“There is no Planet B”, stond er op de pamfletten van de klimaatspijbelaars. Dat gebrek aan perspectief wilde Tibbe Verschaffel, oprichter van Planet B, doorbreken. Met zijn start-up ontwikkelt hij verzorgingsproducten met als missie: zo gezond mogelijk voor mens, dier en planeet.

Tibbe stelde al snel vast dat de merken achter fast-moving consumer goods (FMCG, de meeste producten die je in de supermarkt vindt) zo goedkoop mogelijk willen produceren, om hun product rendabel te houden. “Er zitten namelijk zó veel tussenschakels in de supply chain, dat de opbrengst per product al snel zakt”, zegt Tibbe. “En dus boeten de producten in op het vlak van duurzaamheid en gezondheid.” Daarom ontwikkelde Tibbe een businessplan met zo weinig mogelijk tussenstations, om de prijs van het product zoveel mogelijk te laten instaan voor de gezonde en duurzame ontwikkeling ervan. 

Wondr: kleine keuzes, grote impact voor mens en planeet

“Bij Planet B draait alles om wetenschappelijk onderbouwde innovatie die echt het verschil maakt”, zegt Tibbe. “Achter elk submerk van Planet B zit een onderzoeksteam van ingenieurs en wetenschappers die op zoek gaan naar duurzamere en gezondere verzorgingsproducten dan er op dit moment op de markt zijn.” Het bekendste submerk van Planet B is Wondr: milieu- en mensvriendelijke verzorgingsproducten voor haar, lichaam en gezicht.

Oneindig recycleerbaar aluminium

Wat Wondr uniek maakt, is de doorgedreven focus op verpakking. “We gebruiken geen wegwerpplastic of glas, maar papier en gerecycleerd aluminium”, zegt Tibbe. “Aluminium is oneindig recycleerbaar én rendabel: recyclagebedrijven betalen je ervoor. Je kunt het een beetje vergelijken met de koffiecapsules van Nespresso, maar dan voor parfum, shampoo en huidverzorging. Aluminium is bovendien heel licht – we besparen er tonnen water en energie mee en stoten minder CO2 uit.”

Persoonlijk engagement als drijfveer

Tibbe groeide op met milieubewuste bio-ingenieurs als ouders en let ook in zijn privéleven op zijn ecologische impact. Tweedehandskledij, ‘zero waste’-tandpastatabletjes en zoveel mogelijk verplaatsingen met de fiets: alles wat Tibbe doet, ademt bewustzijn en dankbaarheid. “We zijn zo bevoorrecht om hier geboren te worden, dat ik zoveel mogelijk wil terugdoen voor de maatschappij en de planeet. Met Planet B en Wondr wil ik mensen inspireren om ook duurzame keuzes te maken. Want als veel mensen kleine duurzame keuzes maken, ontstaat er een grote, positieve impact.”

Financiering als booster

Voor Planet B was de grootste uitdaging in het prille begin van de onderneming de financiering. “Ik had een contract met Colruyt Group binnengehaald, maar was nog niet helemaal in staat om dat zelf te financieren. KBC heeft me toen 50.000 euro geleend, waardoor onze business een enorme boost kreeg. Sindsdien is mijn relatiebeheerder Thomas Smet van KBC Innovation Banking in veel aspecten van onze zaak betrokken: werkkapitaal, cofinanciering, winkelinvesteringen … KBC is een actieve partner – en daar ben ik heel dankbaar voor.”

Goed gezien met KBC

Wonen, werken, leven: het brengt allemaal uitdagingen met zich mee. Bij KBC houden we je graag op de hoogte van wat er leeft op het vlak van huisvesting, energie, duurzaamheid en mobiliteit en inspireren we je graag met enthousiaste verhalen als dat van Tibbe. Lees meer over hoe je bankkeuze echt een verschil maakt, ontdek onze 5 tips voor duurzamer consumeren of ontdek wat KBC voor de samenleving doet.