Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Snel naar meer info over

Heb je nood aan een afspraak?

Omwille van het coronavirus kun je op dit ogenblik enkel telefonisch afspraken maken. Contacteer de experten van KBC Live of een kantoor in je buurt.

We plannen je afspraak zo veel mogelijk via telefoon of videochat. Moet je uitzonderlijk toch naar je kantoor of agentschap komen? Dan zorgen we ervoor dat alles zo veilig mogelijk verloopt.

Heb je specifieke vragen rond impact van Coronavirus op jouw financiële situatie, dan kun je terecht bij dit contactpunt: corona@kbc.be tel 02 448 02 44.Meer info vind je hier.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

 

 

Bereikbaarheid

Blijft mijn kantoor open? En wat zijn de openingsuren?

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Neem gerust contact op met je KBC-kantoor via hun algemene nummer. Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar.

Momenteel spreiden we de afspraken, waardoor de wachttijden mogelijk langer zijn dan normaal. Onze excuses daarvoor.

Kan ik bij KBC Live terecht? Wat zijn de openingsuren?

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Live via onze app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153 van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Hoe installeer ik KBC Mobile?

Je kunt zelf naar de Google Play Store of Apple App Store surfen met je smartphone en KBC Mobile downloaden. Volg de installatie-instructies op je smartphone.

Ontdek ons stappenplan met handig installatiefilmpje.

Hoe installeer ik KBC Touch?

Je kunt aan de slag met KBC Touch op je computer of tablet. Op onze webpagina leggen we de procedure om je aan te melden in KBC Touch stap voor stap uit.

Hoe doe ik een overschrijving?

In KBC Mobile:

  1. Meld je met je smartphone aan in KBC Mobile en tik rechtsonder op de blauwe knop met de twee pijltjes
  2. Je kunt kiezen tussen de types overschrijving je wilt doen: een overschrijving naar een andere rekening of een overschrijving naar een eigen rekening
  3. Tik op een andere rekening om een buitenlandse overschrijving te doen. Selecteer de rekening waarmee je wilt betalen
  4. Geef de gegevens van de begunstigde in. Voor een buitenlandse rekening tik je op het vlagje naast het rekeningnummer
  5. Selecteer verder het bedrag, de uitvoeringsdatum en geef een mededeling in. Tik vervolgens op ‘Verder’
  6. Klopt je overschrijving? Tik op ‘Bevestigen’ en onderteken ze met je persoonlijke code
  7. De overschrijving staat gepland of is doorgevoerd als je onmiddellijk betaalt

In KBC Touch:

  1. Meld je op je computer of tablet aan in KBC Touch.
  2. Klik in het menu rechtsboven op 'Overschrijven'
  3. Kies bovenaan tussen een Europese of een internationale overschrijving. Een binnenlandse overschrijving valt onder 'Europees'
  4. Vul de verschillende velden in
  5. Klik onderaan op 'Tekenen'
  6. Toets je geheime code in
  7. Je overschrijving wordt uitgevoerd

Kan ik geld overschrijven van mijn spaarrekening naar een rekening van iemand anders?

Vanuit je spaarrekening kun je enkel overschrijvingen of een doorlopende opdracht ingeven naar een spaarrekening bij KBC Bank op naam van:
- dezelfde rekeninghouder(s),
- je partner, als je gehuwd of wettelijke samenwonend bent
- je kind of kinderen
- en/of een ouder of beide ouders
- een combinatie van bovenstaanden
- een kleinkind van één van de rekeninghouders of van alle rekeninghouders

Overschrijvingen naar rekeningen van derden of naar rekeningen bij een andere bank zijn niet mogelijk. Om dat te doen, moet je het bedrag eerst overschrijven naar een eigen zichtrekening en van daaruit naar de rekening van iemand anders.

Kan KBC mijn overschrijving annuleren?

Een overschrijving naar een KBC-rekeningnummer of een instantoverschrijving kunnen we helaas niet meer annuleren. Ook een betaling die je op een website hebt gedaan kunnen we niet annuleren. Je neemt daarvoor best contact op met de begunstigde van de overschrijving.

Hoe maak ik rekeninguittreksels aan in KBC Touch?

Je kunt je rekeninguittreksels tot drie maanden nadat ze verschenen zijn opvragen, downloaden, bewaren en/of afdrukken. Ook als ze al zijn gelezen, blijven ze drie maanden beschikbaar. Je krijgt geen bericht als er nieuwe uittreksels beschikbaar zijn.

Afdrukbaar stappenplan

Hoe wijzig ik de limieten van mijn debetkaart in KBC Touch?

Je kunt zelf bepalen hoeveel je met je debetkaart kunt betalen of afhalen. De limieten kun je instellen per dag of per week. Om de wijzigingen door te voeren, volg je deze stappen:

  1. Op het overzicht betalen in KBC Touch klik je rechts bovenaan je scherm op '... Meer'
  2. Kies 'Debetkaarten'
  3. Kies de debetkaart waarvoor je de limieten wilt wijzigen
  4. Klik op het tabblad 'Beheer'
  5. Klik op 'Beschikbaar bedrag geldopnemingen' en/of 'Beschikbaar bedrag betalingen'
  6. Stel je limieten in
  7. Klik op 'Bewaren'
  8. Teken met je geheime code

Wat zijn de limieten van mijn debetkaart?

Standaardlimieten

  Volwassenen Minderjarigen
Daglimiet geld afhalen* 650 euro 120 euro
Weeklimiet geld afhalen 2.500 euro 900 euro
Weeklimiet betalen 2.500 euro 900 euro

Maximumlimieten

  Volwassenen Minderjarigen
Daglimiet geld afhalen 2.500 euro 500 euro
Weeklimiet geld afhalen 10.000 euro 5.000 euro
Weeklimiet betalen 10.000 euro 2.500 euro
Betalen zonder pincode*

25 euro per aankoop

50 euro per parkeerticket

25 euro per aankoop

* Bereiken je opeenvolgende transacties aan een betaalautomaat zonder numeriek klavier (drank-, snoep- of parkeerautomaten) een bedrag van 50 euro, dan moet je eerst een keer met pincode betalen of je pincode invoeren aan een geldautomaat.

Mag ik nog met cash geld betalen?

Volgens de FOD Volksgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kan ik nog steeds geld afhalen in een KBC-kantoor?

Onze automaten zijn nog steeds toegankelijk en staan in de automatenruimte van je vertrouwde KBC-kantoor. Let wel, deze ruimte wordt ’s avonds gesloten. Met onze kantorenzoeker kun je de dichtstbijzijnde automaat en de openingsuren terugvinden.

Kan ik geld storten of moet ik hiervoor een afspraak maken?

In sommige van onze automaten is het mogelijk om geld te storten. Als deze functie niet aanwezig is, neem je best contact op met je KBC-kantoor (telefonisch of per mail), je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik nog steeds terecht bij KBC-automaten om overschrijvingen te doen of uittreksels op te vragen, of moet ik hiervoor een afspraak maken?

Je moet hiervoor geen afspraak maken. Onze automaten zijn nog steeds toegankelijk en staan in de automatenruimte van je vertrouwde KBC-kantoor. Let wel, deze ruimte wordt ’s avonds gesloten. Met onze kantorenzoeker kun je de dichtstbijzijnde automaat en de openingsuren terugvinden.

Is het mogelijk om mijn papieren overschrijvingen af te geven in een KBC-kantoor? Moet ik hiervoor een afspraak maken?

Momenteel is het niet mogelijk om je papieren overschrijvingen af te geven aan een loket. Hiervoor dien je een afspraak te maken; ook als je lege overschrijvingsformulieren die je bestelde, wilt ophalen.

Waarom staat het bedrag van Mobile pay niet instant op mijn rekening?

Overschrijvingen met Mobile Pay staan niet altijd onmiddellijk op de rekening van de ontvanger. Soms staat het geld er pas de volgende dag op.

Kan ik de limiet voor contactloos betalen zonder pincode (tijdelijk) verhogen?

Neen, vandaag is dat niet mogelijk. Deze vraag wordt wel steeds vaker gesteld. We onderzoeken daarom de mogelijkheden met onze partners naar de toekomst toe. De huidige limieten blijven voorlopig gelden.

Wens je meer info over deze mogelijkheid? Surf naar onze webpagina rond contactloos betalen.

Debetkaart

Mijn debetkaart is geblokkeerd, ik ben mijn pincode vergeten , ik heb een verkeerde pincode ingegeven...

Hoe kan ik tanken met mijn debetkaart, of betalen in het buitenland?

Kan ik de limieten van mijn debetkaart aanpassen?

Kan ik digitaal een buitenlandse overschrijving uitvoeren (dus een overschrijving buiten de SEPA-zone)?

 Ja, een buitenlandse overschrijving voer je zelf uit in KBC Touch. Het kan niet in KBC Mobile. Meer info:  https://www.kbc.be/particulieren/nl/product/betalen/zelf-bankieren/met-je-tablet-of-pc/hoe-werkt-touch/betalen-en-overschrijven.html

Kredietkaart

Wat moet ik doen als er fraude werd gepleegd met mijn kredietkaart?

Staat er een betaling op je uitgavenstaat waarvan je zeker weet dat jij of iemand van je gezin ze niet deed? Of werd er betaald met je verloren of gestolen kredietkaart? Dien een klacht in op mijnkaart.be van Worldline. Je hebt daarvoor de tijd tot maximaal 3 maanden na de datum van je betalingsoverzicht.

Wil je een aangerekend bedrag betwisten van een aankoop die je zelf deed? Kreeg je een beschadigd artikel en stuurt de webwinkel geen nieuw ter vervanging? Of leverde de webshop je product nooit? Je kunt klacht indienen tot 120 dagen na de aankoopdatum. Je moet wel kunnen aantonen dat je eerst zelf geprobeerd hebt om met de handelaar een oplossing te vinden.

Wil je meer weten? Bel naar Worldline op 02 205 85 85.
 

Ontving je een terugstorting van een betaling, waardoor je boven de limiet van je kredietkaart staat?

Dan hoef je niets te doen. Bij de maandelijkse afrekening stort Worldline dit bedrag terug op je zichtrekening.
·        
Wacht je liever niet tot de afrekening? In KBC Touch kun je dit bedrag zelf naar je zichtrkening overschrijven. Let erop dat je enkel het bedrag boven de limiet overschrijft, anders betaal je kosten en interest.

Kredieten

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de economie van dit land. Dat zet druk op de financiële situatie van heel wat mensen. Velen onder hen dreigen namelijk hun job te verliezen of hebben een periode minder of zelfs helemaal geen inkomsten. Tegelijkertijd blijven bepaalde financiële kosten en verplichtingen echter doorlopen.

De regering, de Nationale Bank van België en Febelfin hebben in 2020 en 2021 maatregelen vastgelegd om particulieren en bedrijven financieel te ondersteunen wanneer zij in problemen zouden komen door de coronacrisis.
De voorwaarden & modaliteiten van deze financiële ondersteuning door de banken werden opgenomen in Charter I & Charter II.
Deze maatregelen zijn uitdovend, de aanvraagperioden van deze maatregelen zijn afgesloten.

Verzekeren

Als je moeilijkheden hebt om je verzekeringspremies te betalen, neem je best contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live. We kijken dan samen naar een oplossing.
Dat kan met KBC Mobile of per telefoon op het nummer 078 152 153, van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.
 

Ik moet gehospitaliseerd worden. ​Zijn mijn hospitalisatiekosten verzekerd?

Als je gehospitaliseerd wordt als gevolg van een coronabesmetting, kun je een beroep doen op je hospitalisatieverzekering. Een opname in een Belgisch ziekenhuis is steeds verzekerd.​

Kan ik beroep doen op mijn bijstandsverzekering in het kader van het coronavirus?

Als je in het buitenland ziek wordt of gewond geraakt, dan betaalt KBC de kosten voor je geneeskundige verzorging, de verblijfkosten in het ziekenhuis en de vervoerskosten die nodig zijn om je te laten verzorgen. Deze kosten worden vergoed tot maximaal het verzekerde bedrag in de polis (na uitputting van de p​restaties van het ziekenfonds).

KBC zorgt voor de repatriëring naar België als de medische toestand dit vereist.

Wanneer, hoe, en naar waar je wordt overgebracht, wordt uitsluitend beoordeeld in functie van je medische toestand en in overleg met de behandelende arts.

Voor alle epidemieën, waaronder het coronavirus, zal KBC steeds de regels moeten naleven die door de plaatselijke overheden opgelegd zijn (bijvoorbeeld toegang tot de steden of tot de hospitalen) en rekening moeten houden met de sanitaire voorschriften die door de bevoegde instanties worden uitgevaardigd (bijvoorbeeld quarantaine).​ De plaatselijke overheidsmaatregelen kunnen maken dat de dienstverlening moeizamer verloopt.

Meer informatie over de bijstandsverzekering vind je op onze webpagina rond de reisverzekering.

Mijn geplande ziekenhuisopname is door de coronamaatregelen uitgesteld. Wat betekent dit voor mijn pre- en postkosten van mijn hospitalisatieverzekering?

Een hospitalisatieverzekering verzekert normaliter zowel je ziekenhuisopname als de gelinkte kosten die voorafgaan en volgen op die opname gedurende de zogenaamde pre- en postperiode.

KBC Verzekeringen zal de voorwaarden betreffende de duurtijd van de pre- en postperiode tijdelijk ruimer toepassen. Zo zal de pre-periode behouden worden rond de eerste aanmelding en dus verruimd worden tot de effectieve opname.

Als je in deze situatie bent, geef dan je nieuwe datum van ziekenhuisopname zeker door via KBC Mobile of KBC Touch, of bel naar 0800 900 68 (optie 1).

Zijn mijn hospitalisatiekosten verzekerd als ik opgenomen word in een buitenlands ziekenhuis?

Bij een hospitalisatie in het buitenland hangt dat af van de algemene voorwaarden. Onder de huidige voorwaarden zijn hospitalisatiekosten (beperkt) verzekerd. Zelfs als je ondanks een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken bent afgereisd naar een risicogebied, zal KBC bij een hospitalisatie ten gevolge van een coronabesmetting tussenkomen zoals voorzien in de algemene voorwaarden.

Wat zijn de gevolgen voor mijn autoverzekering als ik tijdens de coronacrisis een ongeval heb en niet op tijd bij de technische keuring geraakt ben door de coronamaatregelen?

De technische keuringcentra blijven open tijdens de tweede lockdown. Heb je een ongeval met een niet-gekeurd voertuig? Dan is je voertuig in bepaalde gevallen niet verzekerd. Wil je correct verzekerd zijn? Laat je voertuig dan op tijd keuren. 

Kan ik nog steeds rekenen op bijstand van de VAB-wegenwachters? Worden maatregelen genomen in het kader van de situatie rond corona?

We zullen al het mogelijke doen om je zo goed mogelijk te blijven helpen. De overheidsmaatregelen die in het binnen- en buitenland genomen werden, hebben echter een grote impact op onze dienstverlening.

We volgen de aanbevelingen van de overheid op de voet op en namen al een aantal maatregelen om de gezondheid van onze klanten en van onze VAB-wegenwachters te beschermen. We sommen de belangrijkste maatregelen even op:

  • Het gebruik van cash geld wordt tot een minimum beperkt
  • Er wordt zo veel mogelijk vermeden dat de bestuurder meerijdt in de cabine van het interventievoertuig van de wegenwachter. Rij je als bestuurder toch mee, zul je verplicht zijn om een mondmasker te dragen
  • We besteden verhoogde aandacht aan de hygiëne van de vervangwagens
  • Indien mogelijk slepen we het pechvoertuig enkel nog tijdens werkdagen en niet in het weekend naar het herstelpunt

Hoe geef ik een hospitalisatie van mezelf of een familielid aan bij KBC?

  • In KBC Mobile en KBC Touch
  • Per telefoon op 0800 90 068: elke werkdag van 8 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur
In KBC Mobile In KBC Touch
  1. Meld je aan in KBC Mobile op je smartphone
  2. Tik op 'Meer' en selecteer 'Gezin'
  3. Selecteer je hospitalisatieverzekering, tik op 'beheer' en start je aangifte
  4. Je weet onmiddellijk of een terugbetaling mogelijk is
  1. Meld je aan in KBC Touch op je laptop of tablet
  2. Tik op 'Gezin'
  3. Selecteer je hospitalisatieverzekering en start je aangifte
  4. Je weet onmiddellijk of een terugbetaling mogelijk is

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Waar heb ik recht op?

​​De kosten voor een geannuleerde vlucht worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de luchtvaartmaatschappij en vraag bij hen na of een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis mogelijk is.

De Europese regelgeving ​​legt de luchtvaartmaatschappijen v​​an de Europese Unie bepaalde verplichtingen op. Meer informatie over je rechten bij annulatie van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij vind je op de website van de FOD Economie.

Mijn reis is geannuleerd door de reisorganisatie. Waar heb ik recht op?

​​De kosten voor een geannuleerde reis worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij en vraag bij hen na of een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis mogelijk is.

Voor pakketreizen is er een wettelijke bescherming voorzien. Meer informatie over je rechten bij annulatie van een pakketreis door de reisorganisator vind je op de website van de FOD Economie.

Ik moet mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Nee, het uitbreken van het coronavirus in het land van bestemming, een negatief reisadvies van de Belgische overheid (algemeen reisverbod België) of een inreisverbod in het land van bestemming omwille van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren.

Wij adviseren om contact op te nemen met je reisbureau, je touroperator of je vervoersmaatschappij in verband met een mogelijke annulatie. Als je zelf een rei​​s hebt georganiseerd, moet je contact opnemen met de verschillende dienstverleners (luchtvaartmaatschappij, hotel,...) om te kijken wat de mogelijkhed​en zijn. Wat de verblijfsko​​sten betreft, gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan in geval van een “no show”. Heb je een grote korting gekregen omdat je heel vroeg geboekt hebt, dan kun je meestal niet annuleren, om welke reden dan ook.​

Meer informatie over de annulatieverzekering vind je op onze webpagina rond de reisverzekering.

Mag ik nog naar het buitenland?

Je volgt best de richtlijnen van de overheid. Raapleeg daarvoor de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Welke steunmaatregelen kan ik voor mijn verzekeringen bekomen?

KBC Verzekeringen heeft samen met de sector afgesproken om steunmaatregelen in deze moeilijke tijden aan te bieden.

Heb je als particulier betalingsuitstel nodig?

Je kunt betalingsuitstel aanvragen voor je hypothecair krediet. Eenmaal dit is toegekend bij de bank, kan je ook uitstel aanvragen voor je schuldsaldoverzekering en/ of woningpolis. Bespreek samen met je tussenpersoon of dit de beste oplossing is.

Dat kan via de app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153, van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Sparen en beleggen

Laat ik mijn spaargeld best staan, of is er een alternatief?

Er zijn zeker alternatieven. Maak een afspraak met een expert Vermogensopbouw om te bekijken welke alternatieven het best bij jou en je risicoprofiel passen. Neem daarvoor gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Welke impact heeft het coronavirus op mijn beleggingen en is het interessant om nu iets te wijzigen?

De huidige marktomstandigheden hebben vanzelfsprekend impact op je beleggingen. Welke impact? Dat is uiteraard afhankelijk van jouw beleggingen. In veel van onze beleggingsproducten zitten echter beschermingsmechanismen.

Om te kijken of het interessant is om nu iets te wijzigen aan je beleggingsstrategie, maak je best een afspraak met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik een afspraak inplannen met een beleggingsadviseur die gespecialiseerd is in aandelen?

In de KBC-kantoren zijn geen beleggingsadviseurs aanwezig die gespecialiseerd zijn in aandelen. Je kunt wel veel informatie terugvinden op ons online beleggingsplatform Bolero.

Kan ik mijn maandelijkse inleg in een belegging stopzetten en is dat aangewezen?

Het is mogelijk om je maandelijkse inleg stop te zetten. Of dat aangewezen is, hangt af van jouw persoonlijke situatie en binnen welke termijn je denkt deze maandelijkse inleg nodig te hebben. De huidige koersdalingen bieden op lange termijn ook opportuniteiten omdat je nu meer deelbewijzen van je belegging verwerft. Overleg zeker eens met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Waarom is mijn pensioenspaarfonds in waarde gedaald?

Een pensioenspaarfonds bestaat voor een deel uit aandelen en voor een deel uit obligaties. Beide onderdelen hebben een dagelijkse marktprijs die schommelt naargelang de marktomstandigheden.

Bij KBC zijn er twee soorten pensioenspaarfondsen. Je hebt een pensioenspaarfonds met meer aandelen en minder obligaties en je hebt een pensioenspaarfonds met minder aandelen en meer obligaties.

Voor meer informatie over je persoonlijke situatie, neem je best contact op met een expert Vermogensopbouw. Contacteer gerust je vaste contactpersoon of KBC Live.

Is het nog aangewezen om nieuwe stortingen in mijn pensioenspaarfonds te doen of zet ik het beter stop?

Het is mogelijk om je bijdragen stop te zetten. Of dat aangewezen is, hangt af van jouw persoonlijke situatie. De huidige koersdalingen bieden op lange termijn ook opportuniteiten omdat je nu meer deelbewijzen van je pensioenspaarfonds verwerft. Overleg zeker eens met een expert Vermogensopbouw. Neem gerust contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Verlies ik veel geld als mijn pensioensparen nu afloopt?

Pensioensparen kan op twee manieren. Enerzijds kun je een levensverzekering tak 21 nemen met een eindvervaldag op 65 jaar. Deze manier van pensioensparen werkt met een vaste rentevoet waarbij je geen geld kunt verliezen.

Anderzijds kun je aan pensioensparen via een pensioenspaarfonds doen. Een pensioenspaarfonds bestaat voor een deel uit aandelen en een deel uit obligaties. Beide onderdelen hebben een dagelijkse marktprijs die schommelt naargelang de marktomstandigheden.

Door de huidige marktomstandigheden is de waarde van een pensioenspaarfonds inderdaad gedaald, maar aan een pensioenspaarfonds zit geen eindvervaldag. Je kunt een pensioenspaarfonds laten verderlopen na de leeftijd van 65 jaar, ook als je niet meer mag storten en de gelden op een later tijdstip opneemt bij betere marktomstandigheden.

Voor meer informatie over je persoonlijke situatie, neem je best contact op met een expert Vermogensopbouw. Contacteer gerust je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik mijn pensioensparen overzetten van Pricos naar een pensioenspaarfonds met kapitaalbescherming? Is dat een goed idee?

De huidige marktomstandigheden hebben uiteraard een impact gehad op je pensioensparen. Als je dat wenst, kun je nu overschakelen naar een pensioenspaarfonds met minder aandelen. Dat kan wel een impact hebben bij een mogelijk herstel van de markten.

Overschakelen naar fondsen met kapitaalbescherming kan enkel als je je eindbelasting op pensioensparen al betaald hebt. Dat gebeurt meestal op 60 jaar.

Wil je bekijken of het interessant is om nu iets te wijzigen, neem dan best contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Kan ik mijn pensioensparen nu opvragen of ben ik al te laat? Is dat verstandig?

De huidige marktomstandigheden hebben uiteraard al een impact gehad op je pensioensparen. Als je nu je belegging opvraagt, heeft dat mogelijk fiscale gevolgen. Je doet dat pas best wanneer je je eindbelasting op pensioensparen al betaald hebt. Dat is meestal op 60 jaar.

Pensioenspaarfondsen hebben geen eindvervaldag. Je kunt ze laten staan tot de markten terug verbeteren.

Wil je bekijken of het interessant is om nu iets te wijzigen, neem dan best contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Is het een goed moment om aandelen te kopen? Wie kan mij adviseren? Hoe kan ik zelf aandelen kopen?

Elke grote marktbeweging geeft opportuniteiten, ook diegene die we vandaag zien. Toch zijn het ook momenten om extra waakzaam te zijn. Op onze webpagina rond de impact van corona op beleggingen, vind je de meest actuele informatie van onze experts en strategen.

In de KBC-kantoren zijn geen beleggingsadviseurs aanwezig die gespecialiseerd zijn in aandelen. Je kunt wel veel informatie terugvinden op ons online beleggingsplatform Bolero.

Hoe pas ik een beleggingsplan aan?

In KBC Mobile:

  1. Tik onderaan op 'Beleggen'
  2. Tik rechts bovenaan op 'Meer' 
  3. Tik op 'Periodieke beleggingen'
  4. Tik op het beleggingsplan dat je wilt aanpassen
  5. Tik op 'Beheer'
  6. Tik op 'Automatische betalingen'
  7. Wijzig en tik 'Verder'

In KBC Touch:

  1. Klik links op 'Sparen en beleggen'
  2. Klik in het midden bovenaan op 'Meer'
  3. Klik op 'Automatische betalingen'
  4. Kies de opdracht die je wilt aanpassen en teken

Tip: Heb je meerdere opdrachten? Dan kun je via 'Meer > Periodiek beleggen' alle info vinden.

Hoe start ik met Beleggen met je Wisselgeld?

In KBC Mobile:

  1. Tik onderaan op 'Beleggen'
  2. Tik op het plusteken (+)
  3. Kies 'Ik wil beleggen'
  4. Tik op 'Beleggen met je wisselgeld'

Hoe pas ik Beleggen met je Wisselgeld aan?

In KBC Mobile:

  1. Tik onderaan op 'Beleggen'
  2. Tik rechts bovenaan op 'Meer'
  3. Tik op 'Periodieke beleggingen'
  4. Tik op het beleggingsplan dat je wilt aanpassen
  5. Tik op 'Beheer'
  6. Tik op 'Automatische betalingen'
  7. Wijzig en tik 'Verder'

Hoe sluit ik pensioensparen af?

Het afsluiten van je pensioensparen in KBC Mobile doe je eenvoudig in vijf stappen. Heb je liever persoonlijk advies voor je je pensioensparen afsluit? Dat is ook mogelijk.

Hoe maak ik een beleggersprofiel aan?

Ontdek waarom een beleggersprofiel nodig is en maak het meteen aan in KBC Touch.

Hoe hernieuw ik een beleggersprofiel?

Hoe onderteken ik digitale documenten?

Ontdek op onze wepagina Veelgestelde vragen alles over hoe je digitale documenten ondertekent.

Hoe teken ik in op coöperatieve E-aandelen van Cera?

Hoe download ik KBC Invest en wat zijn de mogelijkheden van deze toepassing?

Is het volstorten van mijn pensioensparen een goed idee op dit moment? Hoe doe ik dat?

Het kan inderdaad een goed idee zijn om vandaag je pensioensparen via een pensioenspaarfonds te volstorten. De financiële markten van aandelen en obligaties reageerden negatief op de coronacrisis. Daardoor staan de pensioenspaarfondsen, die een combinatie zijn van aandelen en obligaties, een stuk lager dan in het begin van dit jaar. Je krijgt op dit moment dus een pak meer deelbewijzen voor hetzelfde bedrag dat je stort in vergelijking met begin dit jaar.

Of het nu het meest ideale moment is, is moeilijk te voorspellen. Daarvoor moet je de financiële markten tussen nu en eind 2021 kunnen voorspellen. Om van je maximaal fiscaal voordeel te kunnen genieten, moet je tegen het einde van het jaar je fiscale maximumbedrag van 990 euro (30% fiscaal voordeel) of 1.270 euro (25% fiscaal voordeel) volstort hebben.

Wens je persoonlijk advies? Neem contact op met je vaste contactpersoon of KBC Live.

Wil je je pensioensparen nu volstorten? Volg dan deze stappen:

  1. Open KBC Mobile
  2. Tik onderaan op 'Beleggen'
  3. Tik op 'Fiscaal sparen en beleggen'
  4. Tik op je pensioenspaarrekening
  5. Tik op de blauwe knop rechts onderaan je scherm
  6. Kies je gewenste fiscale maximumbedrag (als je al gekozen heb voor het hoogste fiscale maximumbedrag, kun je geen keuze maken)
  7. Tik op 'Volgende'
  8. Tik op 'Tekenen'

Mocht je maandelijkse opdracht al ingesteld zijn, is het mogelijk dat de blauwe knop tijdelijk niet beschikbaar is. De maandelijkse opdracht is dan in verwerking. Na de verwerking verschijnt de blauwe knop terug op je scherm.

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

Werken bij dochters

Werken bij dochters

Beleggen met je wisselgeld

Beleggen met je wisselgeld? Terwijl jij geld uitgeeft, rond je af naar de volgende euro. Telkens je zo 10 euro hebt verzameld, beleg je die automatisch. Ontdek het hier!
Beleggen met je wisselgeld

Wat is duurzaam beleggen?

  • Investeren in een betere samenleving
  • Een leefbare wereld voor volgende generaties
  • Marktconform rendement
Wat is duurzaam beleggen?

Reserveer je deelauto van cambio met KBC Mobile

  • Geen abonnement nodig
  • Last minute of lang op voorhand
  • Brandstof en basisverzekering inbegrepen
Reserveer je deelauto van cambio met KBC Mobile
KBC gebruikt cookies om je surfervaring aangenamer te maken. Zo kan KBC ook beter inspelen op je behoeften en voorkeuren. Door verder te surfen ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer info? Of wil je geen cookies? Klik hier.